;
På baggrund af en ny analyse opfordrer Dansk Industri til, at det offentlige fokuserer kræfterne på at blive bedre til at indkøbe rådgivningsydelser. PR-foto

Inside story

Katalog fra statens egne konsulenter sætter sindene i kog

Markedsføring af ny statsligt konsulentenhed har fået de private konsulenter op af stolene. De mener, at der er tale om en offentlig kopi og en ren tilståelsessag.

De private konsulenthuse har længe set rødt over regeringens grønthøsterbesparelser på konsulentområdet. Kort før påske røg de så igen op af stolene. Anledningen var noget så simpelt som et katalog.

Kataloget er den første markedsføring af Økonomistyrelsens nye analyseenhed, Statens Analyser og Implementering (SAI). Enheden er et eksempel på de interne konsulentafdelinger, som regeringen er i færd med at opbygge i tråd med dens ambition om at løse flere rådgivningsopgaver internt og spare på eksterne konsulenter.

Regeringens ambition er at nedbringe det offentliges forbrug af konsulenter med 3 mia. kr. om året frem mod 2025. Pengene vil man bruge på velfærd i stedet.

Sagen kort

Kort før påske begyndte Økonomistyrelsen at markedsføre  sin nye analyseenhed, der skal løse nogle af de opgaver, som private konsulenthuse tidligere har løst for staten.

I det nye såkaldte ydelseskatalog giver Økonomistyrelsen et overblik over de services, som enheden tilbyder. Samtidig rummer kataloget cv’er over enhedens konsulenter med referencer til deres fortid i private konsulenthuse som Boston Consulting Group, Struensee & Co. og Ernst & Young samt citater for forskellige kunder.

Hos DI kalder man enheden en offentlig efteraber og mener, at enheden illustrerer, at staten og kommuner ikke kan undvære private konsulenter.

Hos de private rådgivere er kataloget som en rød klud foran ansigtet. Det skyldes ikke mindst, at regeringens besparelser i forvejen har ramt mange private rådgivere hårdt.

“De offentlige besparelser på konsulenter har nogle rigtig uheldige konsekvenser. Det har gjort ondt mange steder i rådgiverbranchen hos dem, der har mange offentlige kunder, selv om branchen har klaret 2020 rigtig, rigtig flot,” siger Katrine Ellersgaard Nielsen, branchedirektør i DI Rådgiverne.

”Økonomistyrelsens nye enhed er en ren tilståelsessag. Der er behov for de ydelser, man kan købe i rådgiverbranchen. Ellers ville man jo ikke forsøge sig med en offentlig kopi,” tilføjer hun.

I en kras kommentar på sin hjemmeside skriver DI Rådgiverne, at ydelseskataloget er et resultat af regeringens ”insourcingsiver”. Samtidig mener DI, at kataloget endnu en gang understreger, at der er tale om ”opgavetyveri ved højlys dag”.

Fortid hos private konsulenthuse

Økonomistyrelsen skriver i en mail til InsideBusiness, at man ikke ønsker at kommentere DI’s kritik. Styrelsen tilføjer, at den heller ikke ønsker at stille op til et generelt interview om den nye enhed.

Enhedens formål er at rådgive om og udføre konkrete analyser og projekter på tværs af staten, og i kataloget lægger den ikke skjul på konkurrenceflanken mod de private konsulenthuse.

”Vi ønsker at være et kvalificeret alternativ til brug af eksterne konsulenter. Ikke på alle områder, men på udvalgte områder. Herudover ønsker vi at inspirere og støtte statslige institutioner til selv at løse flere analyseopgaver, forbedre opgaveløsningen og brugen af fællesadministrative systemer. Dette vil bidrage til at opbygge og fastholde stærke analyse- og udviklingskompetencer i staten,” skriver enheden i kataloget.

Konkret tilbyder enheden ti ydelser, og i kataloget giver enheden også eksempler på det arbejde og de kunder, den har arbejdet for indtil videre. Det gælder blandt andre Erhvervsministeriet, Justitsministeriet og Udenrigsministeriet.

Foruden den nye analyseenhed oprettede Økonomistyrelsen sidste år en særlig indkøbsafdeling, rådgivningsenheden, som primært yder juridisk konsulentbistand på tværs af staten.

Den nye tilgang til rådgivning i det offentlige er et paradigmeskifte i forhold til tidligere, hvor viden fulgte med konsulenten eller i bedste fald det eksterne konsulenthus. Ideen med de nye afdelinger er, at staten nu selv skal have de kompetencer, det netværk og den erfaring, der gør, at man kan løse specialiserede opgaver på tværs af staten.

Tvivler på levedygtighed

Et af de konsulenthuse, som forholder sig kritisk til den nye enhed, er Iris Group. Konsulenthuset leverer analyser og rådgivning inden for erhvervspolitik, og kunderne er typisk staten, regioner og kommuner.

Men med regeringens massive besparelser har konsulenthuset måttet omstille sig, så størstedelen af kunderne i dag findes i det private erhvervsliv.

Partner i Iris Group Jens Nyholm, der har en fortid som direktør i Erhvervsministeriet, tvivler stærkt på, at Økonomistyrelsens nye analyseenhed kommer til at fungere.

”Det er rigtig mange fagområder, som den nye enhed skal dække over, og den vil komme fagligt til kort i mange opgaver på grund af mangel på faglig dybdeviden. Der vil være en stor risiko for kvalitetstab i forhold til at købe ydelserne hos den store kreds af fagligt specialiserede konsulenthuse,” siger han.

Eksperter afviser opgavetyveri

Set udefra mener professor Per Nikolaj Bukh fra Aalborg Universitet ikke, at de private konsulenthuse har grund til at frygte, at den nye analyseenhed under Økonomistyrelsen vil stjæle opgaver, selv om han ikke betvivler kompetencerne hos de ansatte i enheden.

”Som det ser ud nu, er det en lille virksomhed. Det andet er, at det er en bred palet af ydelser, de har, i forhold til deres størrelse. Så jeg ser det ikke som en kæmpe konkurrent for branchen i øjeblikket,” siger han og tilføjer:

”Det her er en rigtig konsulentvirksomhed. Det er peppet fint op med kundecitater og brysten sig af kompetencer. Det kan man trække på smilebåndet ad, men det er jo ikke anderledes end hos de private konsulenthuse. Så de er hverken værre eller bedre,” siger han.

Carsten Greve, professor, Institut for Organisation, ved CBS, køber ikke kritikken fra de private konsulenthuse om opgavetyveri.

”Jeg mener ikke, at man kan tale om opgavetyveri. Der er intet, der pålægger dem, at de skal udlicitere. De er i deres gode ret til at holde det inhouse, hvis de vil. Så det er en politisk beslutning. Det er ikke så godt for DI’s medlemmer, men der er ingen, der gør noget galt,” siger han.

LÆS OGSÅ

Staten stjæler opgaver og ansatte fra private konsulenthuse

Kommuner starter eget ‘konsulenthus’ som svar på strenge sparekrav

Implement opruster med profil fra Qvartz i nordisk konsulentkrig

Ægteskabsplaner med Bain er et stort sats for Qvartz

Sværvægter blæser til angreb på eliterådgiverne

Ukonventionel rådgiver udfordrer de store konsulenthuse

Revisorkæmpe på kant med regnskabsregler

Her er konsulentbranchens førende spillere

Konsulenter i vildrede efter pludseligt aftalestop i staten

Ny teknologi æder konsulenternes kerneforretning

Politikere vil slagte konsulenternes guldæg