;
winefamly web

Virksomheder

Kendte erhvervsfolks ambitiøse vinfirma på kant med egne løfter 

Winefamly vil revolutionere vinbranchen og skabe gennemsigtighed, men firmaet lover kunderne store besparelser takket være høje førpriser, som bliver fastsat af et andet vinfirma, stifterne selv ejer. Samtidig holder Winefamlys påstand, at man importerer ”direkte fra producenten” heller ikke altid vand. Direktøren lover ændringer. 

Det fremadstormende vinfirma Winefamly har gået sin sejrsgang landet over, og de fleste danskere kender nok i dag virksomheden takket være omfattende markedsføring anført af tv-kokken Thomas Herman, der selv er medejer af firmaet. 

Winefamly har sat sig for med egne ord at revolutionere en fastlåst og presset vinbranche og ikke mindst skabe gennemsigtighed på et marked, hvor man som forbruger kan have mere end svært ved at finde gennem junglen af før- og nupriser og ikke mindst de store rabatter og besparelser, som landets forhandlere ofte skilter med. 

Winefamly har ifølge dem selv skåret alle mellemled fra og importerer direkte fra vingårde overalt i verden. Vinene sælges derfor til såkaldt kostpris, og priserne kan blandt andet holdes lave, fordi virksomheden lever af, at man skal være abonnement og betale en månedlig ydelse for at få adgang til de favorable priser. 

Spørgsmålet er dog, hvorvidt Winefamly overhovedet giver forbrugerne de store besparelser, de selv hævder. 

En omfattende gennemgang af firmaets hjemmeside og produkter, som InsideBusiness har foretaget, viser, at Winefamly ganske rigtigt ser ud til at importere en del vine direkte fra producenter i eksempelvis de populære vinlande Frankrig og Italien. 

Hos Winefamly, der har telemillionæren Morten Strunge og Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen i ejerkredsen, kan man for eksempel købe en udsøgt hvidvin fra det eftertragtede område Chassagne-Montrachet i Bourgogne, der kan få de fleste kenderes tænder til at løbe i vand. 

Om Winefamly

Fremadstormende Winefamly, der tæller flere prominente erhvervsfolk i ejerkredsen, har markedsført sig massivt de senere år med løfter om at ville revolutionere vinbranchen og skabe gennemsigtighed.

Firmaets mantra er, at man sælger vine til kostpris til de kunder, der samtidig er abonnenter hos Winefamly. Det er vine, man ifølge firmaet selv henter direkte fra vinbonden og hjem til forbrugeren.

Langt hovedparten af Winefamlys produkter handles imidlertid også af virksomheden Vild Med Vin, der blandt andet ejes af Winefamlys direktør, Thomas Pedersen.

Vild Med Vin forhandler stort set alle de vine, Winefamly har i sortimentet, men til langt højere priser.

De priser bruger Winefamly på deres egen hjemmeside til at markedsføre de store besparelser, kunderne får i forhold til ’normalprisen’.

Det er samtidig langtfra alle Winefamlys vine, der lever op til firmaets mantra, at man henter sine vine direkte hos vinbonden og sælger dem til danskerne. Firmaet siger således til InsideBusiness, at op imod 20 procent af firmaets vine og champagner er nogle, man parallelimporterer.

Firmaet sælger således en vin fra producenten Francois Parent fra 1. cru-marken Morgeot. En vin, man hos Winefamly kan købe til den nette sum af knap 510 kroner. Lidt af et fund for en vin, der står opført til en normalpris på 950 kroner. 

Problemet er blot, at normalprisen i dette tilfælde må siges at være tvivlsom. Der er nemlig kun et andet firma i Danmark, der sælger præcis samme vin. Det er selskabet Vild Med Vin, der sjovt nok er en af de største aktionærer i netop Winefamly. Thomas Pedersen, der er direktør i Winefamly er sågar også medejer af Vild Med Vin, der altså fastsætter de priser, Winefamly spejler sig op imod, når de lover kunderne store rabatter. 

En hurtig søgning vil da også afsløre, at flere andre forhandlere herhjemme sælger vine fra tilsvarende område og endda samme mark i lignende kvalitet til langt under de priser, Winefamly kalder normalpris. 

Ovennævnte eksempel er langtfra enestående. Faktisk er det således, at næsten alle de vine, Winefamly importerer direkte fra vingårde overalt i verden, også forhandles af søsterselskabet Vild Med Vin, der dog altid markedsfører dem til langt højere priser, viser en hurtig googlesøgning. 

Ifølge direktør Thomas Pedersen er langt de fleste af Winefamlys normalpriser dog ikke fastsat af Vild Med Vin. Det er ifølge ham den pris, den tidligere forhandler i Danmark tog for samme vin. Han erkender dog, at flere af firmaets vine aldrig har været solgt herhjemme før, hvorfor de nævnte priser er mere end vanskelige at vurdere for forbrugerne. 

”Hovedparten af de vine, vi sælger, er nogle, hvor vi overtager importen fra andre forhandlere. Og her fastsætter Vild Med Vin priserne, ud fra hvad de forhandlere tidligere tog for netop den vin. Sådan er det for 80-90 procent af alle vores vine. Men jeg vil gerne medgive, at der er nogle vine, hvor det ikke er tilfældet. Det skal vi gøre bedre. Derfor ændrer vi om kort tid vores fremgangsmåde, så vores normalpriser bliver fastlagt ud fra en international standard, hvor vi så lægger fragt, moms og afgifter på,” forklarer han. 

Direkte import? 

Selv om en stor del af Winefamlys sortiment ikke kan findes andre steder i Danmark, ud over altså hos ejerkredsens egen vinforretning, er der dog visse af firmaets vine og champagner, der også sælges herhjemme. 

Winefamly sælger blandt andet dyre vine fra eftertragtede slotte i Bordeaux som Petrus og Mouton Rothschild, som man angivelig importerer direkte fra. Det samme er tilfældet med flere af de store champagnehuse, som Winefamly siden opstarten jævnligt reklamerer med. 

Problemet er blot, at det stort set aldrig er muligt at importere direkte fra netop de producenter. Hos de mest feterede slotte i Bordeaux skal man som importør således altid købe vinene via såkaldte negocianter. Det skal alle de store danske vinforhandlere, men Winefamly påstår altså at have fundet en vej udenom. 

Udfordringen er imidlertid, at mange af de berømte franske producenter, som InsideBusiness har været i kontakt med, ikke kender noget til, at de skulle sælge deres produkter direkte til den ambitiøse danske virksomhed. 

”Der er en del af vores varer, som vi parallelimportører fra eksempelvis udenlandske forhandlere. Det gør vi, fordi vi gerne vil tilbyde de bedste priser, og så bliver vi en gang imellem fristet af, at vi kan gøre en god handel og give vores kunder muligheden for at købe noget lækker vin billigere, end hvad andre i Danmark kan tilbyde,” siger Thomas Pedersen, der samtidig erkender, at det intetsteds på Winefamly fremgår, at parallelimport er en del af firmaets forretningsmodel. Her bliver man nemlig som forbruger kun mødt af slogans om vine importeret direkte fra vinbonden til kundens hoveddør. 

”Det skal vi gøre bedre, og vi kommer til at gøre noget ved det. Men vi er stadig en ny virksomhed, og der er meget, der ikke er på plads endnu. Men vi retter løbende til, og derfor er det kun godt, når nogen gør os opmærksom på den slags,” siger Thomas Frederiksen. 

Mystikken breder sig imidlertid, når man kigger på flere af de producenter, som Winefamly angivelig importerer direkte fra i eksempelvis USA. Her står der på flere af vingårdenes hjemmesider fyldige optegnelser af importører i de enkelte lande rundtomkring i verden, herunder Danmark. Winefamly er dog ikke at finde nogen steder her. 

”Jeg ved ikke, hvorfor vi ikke fremgår af producenterne hjemmesider. Jeg vil dog sige, at det for de fleste vinbønder er den udfordring, at de ikke går ret meget op i den slags. Derfor tænker de muligvis ikke altid over at opdatere den slags,” siger Thomas Pedersen. 

Winefamlys udsagn, at man sælger samtlige af sine vine til kostpris, virker desuden en smule mystisk, set i lyset af at det i flere tilfælde har været muligt at finde vine hos andre forhandlere til en lavere pris end den, firmaet selv betegner som ”kostpris”. 

”Der er naturligvis andre forhandlere, der en gang imellem sætter nogle skarpe priser. Men nogle af dem dumper også deres priser for at være konkurrencedygtige. Om de tjener penge på de vine, kan jeg ikke udtalte mig om. Jeg ved bare, at vi primært tjener penge på at have medlemmer og ikke på at sælge vine til høje priser,” siger Thomas Frederiksen.