Har du billetter til Rud Pedersens fest? Det er et spørgsmål, som erfarne folkemødegængere gerne stiller hinanden, inden den store folkefest løber af stablen på Bornholm i næste weekend.
Hypen om Morten Rud Pedersens berømte reception – en stilet folkefest med våde varer i rigelige mængder fredag aften – er stor.
Først var arrangementet, som holdes i en gammel villahave på Strandvejen i Allinge, åbent for alle. Men presset blev for stort, og i dag er haven lukket for alle, der ikke har en af de eftertragtede indbydelser. Netop klientellet er værd at bemærke, for det siger ganske meget om Morten Rud Pedersens forretning. Her er politikere og kendte ansigter, bevares, men langt hovedparten af deltagerne stammer fra krydsfeltet mellem offentlige og private virksomheder, chefkonsulenter, direktører i interesseorganisationer, pressefolk og kommunikationsrådgivere. Og det er netop med fokus på disse områder, at Morten Rud Pedersen med alene i Danmark 25 fuldtidsansatte har skabt det største public affairs-bureau med fokus på politisk meningspåvirkning. Hertil kommer kontorer i Stockholm, Göteborg, Oslo og Helsinki med i alt 80 ansatte og knap 80 millioner kroner i årlig omsætning. Især medicinalindustrien er et stort vækstområde for Rud Pedersen:
Fejler kunde, venter Marrakesh
“Vores typiske kunde er 52 år. Han lander fra Frankrig, Tyskland eller England og vågner på et hotelværelse i Stockholm, og han har nu tre år til at skabe vækst i virksomheden eller komme ind på et nyt marked. Til det skal han have hjælp, for han kan hverken sproget eller kulturen, og han ved ikke, hvem der træffer beslutningerne i de fire nordiske lande. Hans titel er typisk nordisk direktør, og om tre år kan han enten ryge hjem på direktionsgangen på 7. etage i Paris, eller også ryger han til Marrakesh og sælger mobiltelefoner,” siger Morten Rud Pedersen om den svære opgave, det kan være at sælge til komplekse offentlige organisationer i hele Norden.
Opgaven kan være alt fra salg af store infrastrukturprojekter som metroen, store ordrer til forsvaret, medicinaludstyr, skoler og alt muligt andet. Det er spillet, og det gør ondt, når man taber. Derfor er public affairs et marked i vækst, forklarer Morten Rud Pedersen:
“De fleste af de ordrer, vi arbejder med, er i milliardklassen. Hvis du sætter dig og regner på antallet af mennesker i public affairs, vil du se, at vi er midt i en eksplosiv vækst. Det samme gør sig gældende i Sverige, Norge og Finland. Det er, fordi du som virksomhed vil være helt sikker på, at processen er i orden. For det er ikke særlig sjovt at blive nummer to eller tre i et udbud. Og når du ser på årsagen til, at du tabte, så når du altid frem til, at du har misforstået opgaven, din pris var for høj, eller at du ikke havde sørget for at minimere risikoen for fejl.”
Det betyder ifølge Morten Rud Petersen, at man stadig oftere skal bedømme et andet public affairs-bureaus materiale, fordi virksomhederne er bange for, om det valgte public affairs-bureaus strategi nu også er den helt rigtige.
Især de nordiske markeder er en vigtig lakmustest for globale aktører. Det skyldes den lave grad af korruption i de nordiske lande. På globalt plan er det snarere undtagelsen end reglen, og det betyder, at det er et kvalitetsstempel at vinde et udbud i Danmark.
“Norden er interessant for alle inden for forsvar, healthcare og infrastruktur. Det vil sige, at Norden godkender driftsomkostninger og effektivitet. Vi er nærmest det eneste sted i verden, hvor vi ved, at alt går rigtigt til. Der er ikke nogen penge under bordet, og så kan de sige til hjemlandet, at alt er foregået korrekt. Det er offentlige embedsmænd, som på vegne af skattebetalerne træffer korrekte beslutninger. Derfor er det så vigtigt for de store internationale spillere at vinde offentlige udbud i Norden.”
Hvad skete der med jagerflyet i Finansministeriet
Det betyder også, at der i valget af kampfly kommer til at være et længere efterspil, forklarer Morten Rud Pedersen. For Boeings F18, som blev nummer to, kan ikke leve med, at man i Danmark er blevet udråbt til at være dyrere end JSF:
“Det vigtige i sådanne processer er, hvordan har man regnet i Finansministeriet. For ingen tror på, at JSF er billigere end Boeing. Så det er et spørgsmål om, hvor mange forbehold Finansministeriet har lagt ind i at få det resultat, man politisk gerne ville have. Politik handler meget tit om at ville noget og derefter finde argumenter for, at det nu også er det rigtige. Boeing står i en situation, hvor deres produktlinje er lidt usikker, og derfor har Finansministeriet lagt en masse ekstra procenter ind med risikoforbehold for, om man kan man levere reservedele, og hvad ved jeg. Jeg har fulgt den her proces i syv år, og JSF kan ikke være billigere end Boeing.”
Sagen illustrerer, at det inden for offentlig meningspåvirkning kan være lige så vigtigt at informere de rette personer i kulissen snarere end at møde den politiker, som i sidste ende skal tage beslutningen:
“Det kan godt være kontraproduktivt at møde en beslutningstager eller en minister for hurtigt. For de træffer ikke beslutninger på baggrund af et pludseligt møde en sen eftermiddag. Det normale svar fra en politiker på løsningen på et svært problem er, at det skal vi gøre noget ved, og det vil vi gerne kigge på. Men så kan man jo lige så godt tale med dem, der skal kigge på det, før man taler med ministeren.”
Det er også derfor, at det er så vigtigt med uformelle møder på f.eks. Folkemødet på Bornholm, hvis koncept Morten Rud Petersens bureau i sin tid udviklede.
“Vi fik opgaven at skrive et papir for Bornholms Regionskommune. Skab et folkemøde, som tager udgangspunkt i det svenske Almedalen. Men det havde jo været der i 50 år. Vi skulle bare springe de første 40 år over. I dag laver vi mange ting på Bornholm, men ja, festen fylder en del.”
Hvorfor bruges der så mange ressourcer på det?
“Jeg kan ikke regne det hjem økonomisk, men det er vores sommerfest. Hele det politiske landskab kommer. Alle folketingsmedlemmer, alle politiske ungdomsorganisationer, og der er ikke nogen agenda. Vi er en del af den politiske familiefest, og det giver os en god position, især når solen skinner.”
Tre skarpe råd om public affairs fra Morten Rud Pedersen:
- Ligegyldig hvad man gør, så skal man prøve at forstå, hvordan det ser ud på den anden side. I stedet for at komme med et produkt, som man vil sælge til nogen, skal man finde ud af, hvad de har behov for.
- Du er nødt til at komme med et produkt, hvor du har risikominimeret på forhånd. Meget få organisationer og det offentlige har lyst til at være prøveballon. Det skal kunne forsvares at vælge dit produkt.
- Du skal forstå et reelt behov i det offentlige – også på lang sigt. På den måde kan du lave en samfundsmæssig analyse af, at dit produkt er en god deal. Du skal lave en win-win.
Bag om Morten Rud Pedersen
Firmaet blev stiftet i begyndelsen af 00’erne. Men først efter at Morten Rud Pedersen havde forsøgt at vinde valget som særlig rådgiver for Mogens Lykketoft, blev tiden dedikeret til at drive public affairs-bureau. I dag er Rud Pedersen førende inden for public affairs med 80 ansatte, der driver politisk meningspåvirkning i Norden. Huset har kontorer i Sverige, Norge, Finland og Danmark.
Det er tilmed en god forretning i vækst. Sidste år havde Rud Pedersen en bruttofortjeneste på 77 millioner kroner og et overskud på 8 millioner kroner.