;
0

Inside story

Konsulenter skæver nervøst til markedet efter endnu et rekordår

Mens champagnepropperne springer efter endnu et rekordår for rådgiverbranchen, er man flere steder begyndt at se tegn på økonomisk afmatning. Konsulentbranchen forbereder sig på en økonomisk nedtur.

Tysklands økonomi trækker sig sammen, endnu et neglebidende slag om brexit kommer til efteråret, og næste kapitel i den amerikansk-kinesiske handelskrig venter, når julen er ovre.

Mens den ekstremt konjunkturfølsomme rådgiverbranche kan fejre endnu et år med høj vækst og rekordomsætning i Danmark, bliver krisetegnene mere og mere tydelige, og internt i branchen er man begyndt at tale om, hvornår det lange opsving får en – måske brat – ende.

”I sommeren og efteråret sidste år var der meget voldsomt tryk på, men hen over vinteren og foråret er forsigtigheden taget lidt til, så aktiviteten nu er mere normal,” lyder det fra Thomas Fischer, der er administrerende direktør i det store danske konsulenthus Valcon.

Her lever man godt af blandt andet de optimeringsopgaver, som store virksomhedshandler kaster af sig, men i takt med at de store købere på det ophedede M&A-marked har trukket følehornene til sig, som InsideBusiness tidligere har beskrevet, er der nu også lidt færre opgaver til konsulenthuse som Valcon, end der var på samme tidspunkt sidste år.

”Blandt andet er der lidt færre virksomhedstransaktioner nu end tidligere. Det er ellers typisk noget, der gør, at vi har travlt herinde. Jeg vil ikke kalde det en opbremsning, men vi oplever, at folk er lidt mere afventende, fordi der er så mange usikkerheder lige nu med økonomisk tilbagegang flere steder, handelskrig og brexit,” siger Thomas Fischer.

Sagen kort

Frygten for recession har nu også nået rådgiverbranchen. Flere steder ser man tegn på økonomisk afmatning, og internt i branchen taler man om, hvornår og med hvilken styrke den vil ramme Danmark.

I konsulenthuset Valcon fornemmer man en afventende holdning i markedet, og Deloitte forbereder justeringer af projekterne, så de matcher kundens eventuelt ændrede behov.

“Det ville ikke være rettidig omhu at ignorere det,” siger Deloitte-partner Martin Søegaard.

Indtil videre kan branchen dog fejre endnu et år med tocifrede vækstrater og en milliardomsætning, der sætter rekord.

Kunder ser tiden an

Han understreger, at der ikke er tegn på krise endnu, og det bakkes op af en dugfrisk analyse af konsulentmarkedet fra brancheorganisationen Dansk Erhverv. Analysen viser, at omsætningen i managementrådgiverbranchen er mere end fordoblet siden 2010, hvor omsætningen ramte bunden på 8,3 milliarder kroner, men at salget er steget ufortrødent i årene siden da. Alene i 2018 voksede markedet med 11,6 procent til 17,8 milliarder kroner.

”Managementrådgiverne oplever en stor efterspørgsel fra det øvrige erhvervsliv, der i disse år oplever markante forandringer, der er med til at ændre konkurrencesituationen. Nye teknologier, nye krav fra kunderne og et større pres fra internationale aktører,” siger Daniel Møller Jensen, der er politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Men der er også tegn på den afventende holdning, som Thomas Fischer oplever. I sidste kvartal af 2018 og første kvartal af 2019 er hverken branchens omsætning eller beskæftigelsen i branchen vokset, og ifølge Henriette Søltoft, der er direktør i brancheorganisationen Managementrådgiverne under i Dansk Industri (DI), er recessionstegnene en voksende bekymring i branchen.

”Der er omsætningsfremgang i branchen, og vi hører også, at der stadig er stort træk i markedet. Men der bliver også talt en del om, hvor længe opsvinget holder, og om en eventuel recession bliver en krise eller blot et skvulp af en art,” siger Henriette Søltoft.

Som branche står managementrådgiverne dog i en god position i forhold til en normal økonomisk tilbagegang. Fordi managementkonsulenter arbejder tæt med direktioner og bestyrelser i de toneangivende – ofte globale – virksomheder, kan konsulenthusene tidligt blive advaret om en forestående økonomisk afmatning. Når det så er tid til at rebe sejlene, er det relativt enkelt for konsulenthusene at skalere op og ned i takt med konjunkturerne, fordi den eneste ressource er mennesker, der som bekendt kan ansættes og afskediges efter behov. Derudover rammer udsvingene i økonomien altid rådgiverbranchen med en vis forsinkelse, hvilket giver ekstra megen tid til forberedelse.

Men hvis recessionen udvikler sig hurtigt til en dyb krise som i 2009, kan konsulenthusene ikke nå at forberede sig, og så bliver rådgiverne ramt hårdt, lyder det fra Henriette Søltoft.

”Foreløbig kan vi ikke se det i tallene. Om det bliver et problem for branchen, kommer også fuldstændig an på omfanget, for hvis det er en krise som 2009, hvor de store virksomheder lukkede alle store udviklingsprojekter ned fra den ene dag til den anden, vil det selvfølgelig blive et problem. Men hvis det bliver et lille skvulp, som ikke for alvor påvirker virksomhedernes investeringslyst, kommer det næppe til at påvirke branchen på lang sigt,” siger hun.

Forbereder sig på recession

Hos revisions- og rådgivningsgiganten Deloitte, der har landets største konsulentforretning, følger man også nyhedsstrømmen tæt, og her er man så småt begyndt at forberede sig på et recessionsscenario i de projekter, man arbejder på, lyder det fra Martin Søegaard, der er partner i Deloitte.

”For os er det mere et spørgsmål om at se på, om vi skal justere elementer af det, vi går og laver, når vi ser, at kundernes behov ændrer sig. Det ville ikke være rettidig omhu at ignorere det – specielt ikke, når vi ser økonomisk tilbagegang i landene omkring os, og hvad der er ved at ske i England. Så det er selvfølgelig noget, vi kigger på,” siger han og fortsætter:

”Hvis der kommer en recession i dansk økonomi, vil det selvfølgelig også påvirke sammensætningen i vores forretning. Det ville være uansvarligt at påstå andet, men det er ikke noget, vi går og frygter,”

Investeringslysten er der stadigvæk – også til de store digitale transformationsprojekter, man typisk forbinder med opsving, og som Deloitte blandt andet har solgt rigtig mange af grundet opsvingets længde.

I branchen forventer man, at en recession vil ændre opgavesammensætningen i konsulenthusene, som man så det i 2009, hvor de innovative store udviklingsprojekter blev lagt i graven til fordel for projekter med fokus på effektivisering og procurement. Men sådan behøver det ikke at gå denne gang, mener Martin Søegaard.

”Jeg kan ikke forestille mig, at man vil rulle de mange store transformationsprojekter, der er iværksat i de store virksomheder, helt tilbage. Man kan sætte tempoet op eller ned, men vi hjælper med mange forretningskritiske transformationer, som, tror jeg, virksomhederne vil blive ved med at udvikle og implementere, uanset om de bliver ramt af en recession eller ej,” siger han.

LÆS OGSÅ

McKinsey snupper kriseramt storkunde fra ærkerival

Slumrende kæmpe blæser til angreb på det danske konsulentmarked

Stort konsulenthus snubler på buldrende vækstmarked

Her er rådgiverhusene med flest stjerner hos de unge. Accenture falder som en sten

Her er de mest populære konsulenthuse

Her er virksomhederne, de unge vil arbejde for

Nøglefigur stempler ud af fremadstormende konsulenthus

Topchef forlader revisionsgigant

Boston Consulting køber ind i danske vækstlokomotiver

Rådgivere i åben krig om topchefernes digitale agenda