;
DeloitteHuset11

Inside story

Konsulenthuse i hård kamp om it-rådgivere

Det store konsulenthus Deloitte sætter blus på sine it-ambitioner med opkøb af et mindre konsulenthus. Opkøbet er et billede på den konsolideringsbølge, der vælter ind over konsulentbranchen, hvor især it-kompetencerne står højt på ønskelisten, og en hård kamp om talenterne udspiller sig.

Der går en joke i konsulentbranchen, der lyder nogenlunde sådan her: Der findes ikke et konsulenthus i verden, der kunne have lavet en bedre digital transformation end coronapandemien.

Pandemien har for alvor sat turbo på en af tidens megatrends i konsulentbranchen: digitalisering. Flere huse er netop nu ved at skrue op for de it-specifikke løsninger, mens der også er tydelig medvind for mindre it-specialisthuse.

Flere af de allerstørste konsulenthuse bevæger sig i disse år ind på it-området, men man ser også it-konsulenthuse forsøge at gøre som eksempelvis Accenture og arbejde sig ind på det forretningsstrategiske rådgivningsområde.

For få dage siden fik branchen et nyt vidnesbyrd om udviklingen.

Revisions- og konsulenthuset Deloitte har for et uoplyst, tocifret millionbeløb købt det mindre konsulenthus Syncronic med 30 ansatte.

Med købet af Syncronic køber Deloitte sig til kompetencer inden for især rådgivning om forsyningskæder og SAP, som huset ikke selv besidder. Det samme træk foretog konkurrrenten PwC for godt to år siden, da PwC opkøbte det Aarhus-baserede konsulenthus 4Improve.

Men også hos store it-konsulenthuse som Devoteam og Accenture er opkøbsiveren tydelig.

Opkøbene er en del af en konsolidering af konsulentbranchen, hvor Valcon har fusioneret med hollandske First Consulting, Bain & Company har overtaget danske Qvartz, mens mindre specialiserede konsulenter, særligt de tech-tunge, lader sig opkøbe af de store konsulenthuse for at få muskler til at ekspandere.

Netop det er også rationalet bag Deloittes opkøb af Syncronic.

”Vores klare aspiration er, at vi vil være vores kunders foretrukne transformationspartner. Vi tror på, at vi med vores bredde, dybde og størrelse, kan bringe vores kunder gennem deres mest komplekse transformationer – transformationer vi har set accelerere under covid-19,” siger Martin Søegaard, managing partner i Deloittes danske og nordiske konsulentforretning.

”Et af de steder, vi har følt, at vi kunne blive bedre og stærkere, er på supply chain og især på den digitale del af supply chain. Der kommer Syncronic ind i billedet,” siger han.

Stiler mod tredobling på tre år

Opkøbet er Deloittes første opkøb, siden konsulenthuset for tre år siden overtog Struensee & Co. Et opkøb, som med et sendte Deloitte tilbage på statens rammeaftale for managementkonsulenter, selvom Deloitte selv fremhævede synergierne og det oplagte samarbejde, som de primære årsager til opkøbet.

Rationalet med opkøbet af Syncronic synes at være mere ligetil og harmonerer med det kapløb, der foregår blandt konsulenthusene på it-området.

I branchen bliver opkøbet af Syncronic af flere betegnet som klogt, fordi det indtil videre ikke har været Deloittes naturlige spilleplade.

Andre steder kalder man opkøbet af Syncronic ”atypisk”, fordi mange af konkurrenternes opkøb har været inden for data, data science og business intelligence.

Hos Deloitte lukker Syncronic et hul i konsulenthusets strategi om at blive den førende spiller på SAP-området i Norden.

”I og med at vi har oprustet meget stærkt på SAP de sidste tre år og spiller en ledende rolle i det nordiske marked, har vi manglet kritisk masse på supply chain, og der passede de perfekt ind,” siger Martin Søegaard.

Ambitionen er, at Syncronic skal tredobles målt på antal medarbejdere over de kommende tre år ved at blive bragt i spil i den resterende del af Norden.

”Det her er en kernekompetence for os. Vi tror på, at vi ved at gå sammen med Syncronic kan give dem nogle muskler, som gør, at de kan vækste og tage en risiko, de ikke kunne tage før. Vi får med et hug 30 meget dygtige og erfarne folk ind i vores have, og vi tror, at de kan blomstre endnu mere og gro væsentlig stærkere og højere hos os,” siger Martin Søegaard.

Konsulenthuse, især de mindre, er i høj grad personbåret, og derfor er det ikke uden risici, når et større konsulenthus beslutter sig for at opkøbe dem.

Den risici har også vejet tungt i overvejelserne hos Deloitte i forbindelse med opkøbet af Syncronic, fortæller Martin Søegaard.

”Man kan lave alle mulige snedige geværgreb finansielt, men det virker ikke. Det, der virker, er, at man kigger godt efter, om kulturen, værdierne og ambitionerne reelt set vil passe ind hos os. Derfor har det også taget lang tid med Syncronic. Vi har villet være helt sikre på, at det også fungerer, når vi har sat blæk på papiret, og det er vi 100 pct. overbevist om,” siger Martin Søegaard.

It-konsulenter mærker konsolideringsbølge

En af de mest aktive på opkøbssiden er det it-tunge konsulenthus Devoteam, der i Danmark ledes af Søren Nielsen.

Devoteam har på linje med andre konsulenter været hårdt ramt af statens konsulentstop. Hvor det tidligere var 70 procent af forretningen, der kom fra det offentlige, er det i dag tættere på 50 procent. En væsentlig faktor i omstillingen er opkøb, hvor det seneste store af slagsen var opkøbet af det danske it-hus Invisio tidligere på året.

Hos Devoteam oplever Søren Nielsen en tydelig konsolidering af branchen, som er blevet accelereret yderligere af pandemien.

”Der skal flere og flere kompetencer, der skal i spil, fordi den digitale dagsorden bliver mere kompleks. Det ruster vi os alle sammen til,” siger Søren Nielsen og tilføjer:

”Der er også en stor interesse fra specialiserede konsulenthuse fra at blive en del af et større hus for at ekspandere.”

Opkøb står også højt på agendaen hos Accenture, der ligesom Devoteam hører til i kategorien af mere it-tunge konsulenthuset.

Accenture fik i begyndelsen af året en ny danske landechef i skikkelse af Carsten Sachmann, efter at mangeårig topchef Philip Wiig trådte et skridt op som nordisk driftsdirektør.

Skiftet sker som led i en ny global vækststrategi, hvor Accenture blandt andet skal arbejde tættere sammen i Norden. Derudover har Accenture varslet, at konsulenthuset skal vokse via opkøb.

Forudser talentjagt bliver største tema

Kampen om at blive erhvervslivets foretrukne partnere på den digitale rådgivning har samtidig ført til en hård konkurrence mellem konsulenthusene om de bedste talenter

Det mærker man hos Devoteam, hvor udfordringen er øverst på agendaen i på topledelsen. Forventningen hos Devoteam er, at talentjagten bliver det helt store tema i branchen i den kommende tid.

”Vi bruger meget mere ledelsestid på rekruktteringsprocessen, end vi har gjort tidligere,” fortæller Søren Nielsen,

Helt konkret har Devoteam mandet op på den interne rekruttering for at kapre de skarpeste hoveder og forhindre, at de forlader konsulenthuset til fordel for større adresser.

”Vi har analyseret meget i at få hele rekrutteringsfunktionen gearet op til et helt nyt niveau med flere ansatte til intern search, så vi bliver mere aktive. Vores primære kilde til kandidater er fortsat vores netværk via vores ansatte. Det, at de taler godt om Devoteam, og at de kan stå inde for de kandidater, de henviser, er stadig den absolut bedste kanal. Det gør vi også en del ud af at dyrke,” siger Søren Nielsen.

Læs mere

Konsulenthus blæser til angreb: Vi kigger ind i de brølende 20’ere

Selvsikker konsulentkæmpe afviser salgsplaner

M&A-konsulenter har travlt som aldrig før

Her er konsulentbranchens førende spillere efter højdramatisk år

Kommuner starter eget “konsulenthus” som svar på strenge sparekrav

Implement opruster med profil fra Qvartz i nordisk konsulentkrig

Ægteskabsplaner med Bain er et stort sats for Qvartz

Sværvægter blæser til angreb på eliterådgiverne

Ukonventionel rådgiver udfordrer de store konsulenthuse