;
6.2 Patrick Sorrentino, der er managing partner i Peak Consulting, tror på vækst efter coronakrisen. Pandemien har vist at konsulenterne kan mere, end de troede.

Inside story

Konsulenthuse opgiver jagt på medarbejdere i ophedet marked

Fem af ti konsulenthuse har opgivet at ansætte kvalificeret arbejdskraft i de seneste tre måneder. Det vil lægge en dæmper på væksten, vurderer hver fjerde rådgiver. Stormløbet mod rådgiverbranchen sker på et tidspunkt, hvor staten opruster med egne konsulenter.

Der er fuld damp på kedlerne i konsulentbranchen, hvor ordrerne igen vælter ind, efter at pandemien kortvarigt fik kunderne til at klodse bremserne.

Konsulenthusene oplever lige nu et sandt stormløb fra kunder, der igen har fået appetit på strategi- og forretningsudvikling, og derfor bliver der lige nu trukket på alle ressourcer i konsulenthusene.

Men det er ikke nok. Flere konsulenthuse melder om tæt på udsolgt, fordi de ikke har hænder nok til at servicere køen af kunder. Derfor er HR-afdelingerne i konsulenthusene på overarbejde for at tiltrække nye kræfter for at udnytte det lukrative marked, som nu åbenbarer sig.

Det gælder både hos de klassiske managementkonsulenter samt de mere specialiserede it-konsulenter, der for alvor mærker effekterne af den øgede digitalisering i dansk erhvervsliv i forlængelse af pandemien.

Især M&A-markedet befinder sig lige nu på et uset højt niveau, men også konsulenternes evner inden for digitalisering og bæredygtighed er i høj kurs.

Derfor tyder meget på, at konsulentbranchen har kurs mod et 2021, hvor væksten er tilbage på 2019-niveau efter et 2020, hvor ikke bare pandemien kortvarigt fik ordrerne til at tørre ind, men også statens konsulentstop ramte flere rådgivere hårdt og samlet set fik flere til at gennemføre fyringsrunder eller sætte ansatte ned i løn.

Men hvor det tidligere var de manglende opgaver, der truede væksten, er det nu konsulenthusenes mangel på nye ansatte, der kan lægge en dæmper på væksten.

Manglen på arbejdskraft er nemlig alvorlig. Fem af ti rådgivere har opgivet at ansætte kvalificeret arbejdskraft de seneste tre måneder. Og fire af ti vurderer, at manglen på arbejdskraft sætter en begrænsning på væksten, viser nye tal fra brancheorganisationen DI Rådgiverne.

Situationen betyder, at flere af konsulenthusene mere eller mindre må melde udsolgt.

”Vi har næsten alt udsolgt. Lige nu vil kunderne gerne fastholde aktiviteterne i en længere periode. Det betyder, at størstedelen af vores kapacitet er belagt frem til nytår,” fortæller Patrick Sorrentino, managing partner i det danske konsulenthus Peak Consulting.

Kunder vil holde på konsulenter i længere tid

Peak Consulting er et af de konsulenthuse, der henter en stor del af sin omsætning fra offentlige kunder. Derfor var panderynkerne store i Peak Consulting, da staten indledte sit konsulentstop sidste år.

Konsulenthuset kom dog stærkere igennem det højdramatiske år, end man kunne forvente, og i dag er situationen fuldstændig vendt på hovedet. Ifølge Patrick Sorrentino skal man tilbage til tiden inden finanskrisen for at finde en periode, hvor konsulentbranchen har haft lige så travlt som nu.

Og selv om Peak Consulting primært ansætter seniorfolk og ikke er lige så stor en aftager af unge nyuddannede, som mange af de større konsulenthuse er, mærker Peak Consulting også den alvorlige mangel på arbejdskraft i branchen.

”Vi rekrutterer ikke så mange studerende, men det virker, som om der er lige så meget aktivitet i markedet og efterspørgsel, som i det overophedede marked lige inden corona, så der er en ekstrem efterspørgsel. På seniorniveau er det uforandret. Hvis jeg kunne ansætte 10-20 i morgen, ville det være interessant, men det er begrænset, hvor mange der er,” siger Patrick Sorrentino.

Konsulentbranchens udfordringer er samtidig blevet et samtaleemne hos kunderne, fortæller Peak Consulting.

”Vi har kunder, der for at sikre sig vores fastholdelse allerede nu begynder at tage kontrakter på to år. Så kunderne er også opmærksomme på, at det er begrænset, hvor dygtig konsulentkapacitet der er,” siger Patrick Sorrentino.

Bonus for at lokke nye ansatte til

En megatrend i konsulentbranchen i disse år er, at strategisk rådgivning i stigende grad kobles sammen med it-ydelser. Flere af de allerstørste konsulenthuse bevæger sig i disse år ind på it-området, men man ser også it-konsulenthuse forsøge at gøre som eksempelvis Accenture og arbejde sig ind på det forretningsstrategiske rådgivningsområde.

Digitaliseringsbølgen har samtidig medført en hård kamp om de dygtigste talenter på området, og det mærker man hos konsulenthuset Devoteam.

”Det kan vi bestemt genkende. Vi bruger rigtig mange ressourcer og energi på at rekruttere,” siger Devoteams danske landechef, Søren Nielsen.

Devoteam har de senere år været yderst aktiv på opkøbsfronten og overtog tidligere på måneden cloudselskabet Cloudeon. Inden da var det it-konsulenthuset Inviso, der blev en del af Devoteam.

Konsulenthuset ansætter derfor på linje med konkurrenterne også i massevis. Alene de seneste to måneder er 50 nye ansatte begyndt hos Devoteam.

”Men det er en enormt hård kamp, og den indsats, der skal til for at lykkes, er anderledes end før i tiden,” siger Søren Nielsen om rekrutteringen.

Ligesom flere andre konsulenthuse udlover Devoteam en bonus til ansatte, hvis de anbefaler personer i deres netværk, som ender med at blive ansat. Søren Nielsen ønsker ikke at sætte et eksakt beløb på, men fortæller, at ”det kan blive til en rigtig god middag med en del venner i byen”.

”Vi har en mindre bonus til medarbejdere, der får tiltrukket andre i deres netværk, og som bliver ansat. Det bliver fejret og markeret. Det er over halvdelen af dem, der bliver ansat, der er gennem netværk. Det er en enormt stærk kanal,” siger han.

Staten opruster med private konsulenter

Mens konsulenthusene kæmper for at tiltrække nok ansatte, opruster staten samtidig med egne rådgivere som led i det statslige konsulentstop.

Det gælder eksempelvis i Økonomistyrelsen, hvor en ny analyseenhed, Statens Analyser og Implementering (SAI), tidligere har sat sindene i kog i konsulentbranchen.

Enheden er et eksempel på de interne konsulentafdelinger, som regeringen er i færd med at opbygge i tråd med dens ambition om at løse flere rådgivningsopgaver internt og spare på eksterne konsulenter.

Regeringens ambition er at nedbringe det offentliges forbrug af konsulenter med 3 mia. kr. om året frem mod 2025. Pengene vil man bruge på velfærd i stedet.

Konsulentstoppet har tidligere mødt hård kritik fra DI Rådgiverne. Kritikken bliver ikke mindre af, at konsulenthusene lige nu kæmper for at tiltrække nok ansatte, mens eksempelvis Økonomistyrelsens nye konsulentenhed bliver ved med at vokse med konsulenter, der rekrutteres fra de private rådgivere.

”Det er folk, der bliver hevet ud af den talentmasse, der ellers ville være kandidater til job i rådgiverbranchen. Vi kan se det på den måde, der bliver rekrutteret fra statens side. F.eks. i Statens Analyse og Implementering rekrutterer de i deres stillingsopslag efter folk med konsulentbaggrund,” siger Katrine Ellersgaard Nielsen, branchedirektør i DI Rådgiverne.

”Den massive insourcing, der finder sted, har store konsekvenser for branchen. Konsulentbesparelserne, som regeringen har sat sig for at gennemføre, er ikke besparelser, men en insourcingøvelse, fordi de penge, der er blevet sparet i 2020, bruger man i 2021 og de følgende år på at ansætte.”

 

Læs mere

Se konsulenthusene, de unge helst vil arbejde for. Bain tager kvantespring – Valcon glider ud

Konsulentkæmpe river vægge ned i Norden i jagt på talenter og vækst

Konsulenthus på opkøbsjagt

Konsulenthuse i hård kamp om it-rådgivere

Konsulenthus blæser til angreb: Vi kigger ind i de brølende 20’ere

Selvsikker konsulentkæmpe afviser salgsplaner

M&A-konsulenter har travlt som aldrig før

Her er konsulentbranchens førende spillere efter højdramatisk år