3.2 Det britiske konsulenthus PA Consulting holder til i Portland Towers i København. Selvom selskabet opererer i et buldrende vækstmarked, går forretningen den forkerte vej.

Inside story

Konsulentmarked går lysere tider i møde – men kunder skærer store projekter fra

Selv om usikkerheden blandt kunder tager til, er den danske konsulentbranche efter et 2023 markeret med stilstand på vej ind i en begrænset, men positiv vækst, viser international rapport. Især AI og ESG giver muligheder for de store huse – men medarbejdermangel truer stadig vækstambitionerne.

Konsulentmarkedet har gennem de seneste år oplevet flere bump på vejen, og blandt flere virksomheder har der været snak om, hvorvidt branchen som helhed er på vej ind i en afmatning.

Flere konsulenthuse måtte i 2022 skære kraftigt ind til benet og fyre medarbejdere. Det var tilfældet for McKinsey, der indledte en fyringsrunde, hvor mere end 2.000 medarbejdere stod til at miste jobbet. Også Accenture, Deloitte og EY har tidligere meldt ud, at der vil blive droslet ned på medarbejdersiden.

Meget tyder dog på, at branchen kommer på ret køl igen, om end det vil ske i behersket hastighed, viser en rapport fra det internationale analyseinstitut Source Global Research.

Hvert år tager instituttet temperaturen på det nordiske konsulentmarked. En af de store overskrifter for dette år lyder, at markedet kan se ind i positive vækstrater på tværs af flere kundesegmenter og -sektorer.

Det danske marked forventes at opleve en vækst på 9 procent for 2024. Stadig under de omkring 10,8 procent i vækst, som branchen oplevede i 2022, og langt fra væksten i de foregående år, men markant større end sidste år, hvor væksten i Danmark kun kunne kravle op på 3 procent.

Til sammenligning forventes både det finske og norske marked at lande på 8 procent i vækst, mens det svenske konsulentmarked kan se frem til en vækstprocent på 10.

”2023 var præget af stagnation, især i Danmark, hvor væksten i konsulentmarkedet var lav, i forhold til hvad vi forventede for Norden. Vi forudser en større vækst i år på tværs af alle sektorer, primært drevet af større investeringer i teknologi og risikostyring, så virksomheder vil være i stand til at ride stormen af ​​fra flere kriser. Denne efterspørgsel vil sandsynligvis være koncentreret om specifikke projekter og problemområder i stedet for at gennemstrømme hele organisationen,” siger Joel Bradbury, analytiker i Source Global Research, til InsideBusiness.

Kunder skærer brede projekter fra

Som følge af de makroøkonomiske og geopolitiske forhold kommer kunderne nemlig i stigende grad til at fokusere mere på at anvende konsulentydelser til specifikke projekter og opgaver, der kan løse umiddelbare problemer hos virksomhederne.

Virksomhederne kommer også til at efterspørge ydelser, som kan afgive umiddelbare afkast på investeringer inden for megatrends som for eksempel bæredygtighed og AI. På den lange bane bør konsulenthusene derfor satse på at implementere disse trends – især AI og teknologi – hos deres kunder på en måde, der kan løse deres umiddelbare problemer, siger Joel Bradbury.

Det er noget, som man genkender i den danske del af Simon-Kucher. Partner og co-managing director Morten Kaae Sørensen fortæller, at virksomhederne i længere tid har haft en tendens til at være påpasselige med at bruge penge på ’generalistkonsulenter’, der tilbyder en bred vifte af ydelser og løsninger.

I stedet er der en større villighed til at betale for specialister samt købe ind i asset based consulting, hvor man frem for større konsulentrapporter har brug for hjælp til for eksempel en bestemt software eller værktøj til sin virksomhed.

Fra Morten Kaae Sørensens stol vil den tendens fortsætte i resten af 2024, hvilket vil komme de konsulenthuse til gode, som kan levere de specifikke ydelser, heriblandt især Simon-Kucher.

“Vi er specialiseret i de former for ydelser og har ikke så meget fokus på generalistarbejdet. Så der er vi i Simon-Kucher godt positioneret til fortsat at varetage de opgavetyper,” siger Morten Kaae Sørensen.

Omvendt mener KPMG, at de større organisatoriske projekter stadig har deres berettigelse, og at big four-selskaber som KPMG selv kan spille en vigtig rolle heri.

Især statens kommende udbud af konsulentmanagementaftaler på blandt andet grønne ydelser samt styrings- og organisationsudvikling ser selskabet som en mulighed for at kunne vækste sin forretning yderligere.

Det samme gør sig gældende for de private virksomheder, der især kommer til at mangle hænder og hoveder til at implementere de store dagsordener.

”Forretningsmulighederne for os består i på bedste måde at sørge for, at virksomhederne får en return of investment i det arbejde, de gør i forhold til teknologi, ESG og kunstig intelligens. Og der vil vi gerne spille en større rolle, for vi har en masse indsigter og kompetencer i det felt,” siger partner og leder af KPMG’s danske rådgivningsforretning Christian Max Hansen.

Større efterspørgsel på impact og M&A

Mastodonterne i branchen ser ligeledes positivt på fremtidsudsigterne for det danske marked.

Rasmus Lundsgaard Nielsen, chef for hele Norden i PA Consulting, mener også, at vi vil se et stigende behov for konsulentydelser inden for nogle specifikke projekter, da der med politiske og markedsmæssige usikkerheder også sker en højere grad af kompleksitet hos kunderne.

Det stiller andre krav til konsulenterne i at forstå, hvorfra de kompleksiteter kommer, at kunne oversætte dem til nogle håndgribelige løsninger for at kunne skabe en impact hos kunderne og at kunne udføre det arbejde inden for en tidslinje, der er markant kortere end tidligere.

“I de krav forsøger vi at ligge i det spænd, hvor vi er strategiske transformationspartnere – altså hvor vi både forstår de forretningsmiljøer, vi opererer i, og ud fra hvilke vi kan levere nogle eksekverbare strategier, og hvor vi hurtigt kan skabe konkrete og varige resultater,” siger Rasmus Lundsgaard Nielsen.

Hos Bain fornemmer man også, at man efterhånden er ved at komme ud af en afmatning, der for selskabet især kunne mærkes på M&A, en kerneforretning for selskabet.

Hans Henrik Beck, der er managing partner for Norden i Bain, fortæller således, at huset har oplevet færre transaktioner på M&A-markedet, især inden for private equity.

Over en bred kam er der dog kommet en stigende efterspørgsel på netop Bains ydelser inden for M&A, og virksomheden oplever også en større aktivitet på det marked, siger Hans Henrik Beck.

Som de andre store huse kommer Bain derfor også til at forholde sig til at skulle udbyde ydelser inden for de store trends samt nøje overveje, hvordan de kan rådgive deres kunder gennem de usikre tider.

Dog er der ikke udsigt til de store paladsrevolutioner.

”Vi ser ikke nogen grund til at lave et større strategiskifte, men vi ser en grund til at være taktisk og operationelt smarte ved at undersøge, hvordan vi bruger vores ressourcer på den bedste måde,” siger Hans Henrik Beck.

Kamp om talenter vil intensiveres

Hos managementkonsulenternes interesseorganisation, DI Rådgiverne, kan branchedirektør Katrine Ellersgaard Nielsen over en bred kam nikke genkendende til Source Global Researchs rapport, selv om hun betegner analyseinstituttets vækstprognoser for i år som værende ”i den høje ende”.

Dog kommer konsulenthusene stadigvæk til at døje med en møllesten om halsen, der har præget branchen gennem flere år – nemlig manglen på medarbejdere, der kan sætte en kæp i hjulet på konsulenternes ambitioner om at sætte sig tungere på især teknologi og AI.

Det understøttes også af rapporten fra Source Global Research, der påpeger, at kunder såvel som konsulenthuse i fremtiden kommer til at mangle det rette personale inhouse til at kunne varetage de nødvendige driftsmæssige opgaver.

Af den grund bør husene skrue op for rekrutteringen, hvis de stadig skal være konkurrencedygtige fremover, mener Katrine Ellersgaard Nielsen.

”Husene bør modernisere deres kulturer på en måde, der giver plads til ikke blot de nuværende, men også kommende medarbejdere. Det er en stor opgave, for der sker nogle store skift i branchen, men det er nødvendigt,” siger hun.

Hos samtlige af de adspurgte konsulenthuse er man tydeligvis enig, og meldingen lyder, at man i fremtiden kommer til at satse benhårdt på at gå på jagt efter flere talenter.

Det er andre toner end sidste år, hvor medarbejderjagten ellers tegnede til at stilne af, i takt med at konsulenthusene og deres kunder ville spare på ressourcerne. Men tiderne har skiftet.

”Det at kunne fastholde og tiltrække de nødvendige medarbejdere er kernen i vores forretning. Og vi er meget opmærksomme på løbende at tilpasse og gøre tingene anderledes, så vi kan tiltrække især nye unge talenter,” siger Hans Henrik Beck fra Bain.

Læs mere

Jobsikkerhed betyder mere for talenterne: Disse konsulenthuse vil de unge helst arbejde for

Nu sparkes ny milliardstor konsulentaftale med staten i gang

Rådgivere opruster på AI og teknologi. Men medarbejderne mangler

Hollandsk konsulenthus indleder dansk offensiv

Kendt konsulentprofil stifter nyt selskab: Vil ’skabe en bevægelse’ i branchen

Guldrandet marked åbner sig for rådgivere. Men for erhvervslivet står problemerne i kø

Tidligere M&A-chef i BCG stifter nyt konsulenthus med partnere

Ny topchef i KPMG går på jagt efter markedsandele. Men det bliver uden opkøb

Luften går af ballonen i konsulentbranchen