;
boganmeldelse

Kultur

Lær at markedsføre som Elon Musk

'Markedsfør, sælg, producer og markedsfør-tilgangen kan læres af de førende virksomheder, som skaber behovet og interaktionen med deres fremtidige kunder, længe inden deres produkter står klar på hylderne. De gør det online med et hav af dedikerede værktøjer. Lær af de bedste med ny bog.

Den 24. juni 2009 er en hel særlig dag i markedsføringens historie. For første gang nogensinde var brands, virksomheder eller traditionelle medier ikke længere den største producent af medieindhold i verden. Nu var det forbrugeren. Dette har kastet os ind i en ny alder af markedsføring. Markedsføring skal genopfindes, da der skabes så meget indhold – eller støj – at det er blevet sværere at nå forbrugeren med sine budskaber. Svaret er context marketing, hvor den enkelte forbrugers ønsker rammes gennem kontekstbaserede tiltag. Forfatter Mathew Sweezey, marketing principal ved Salesforce, viser i ‘The Context Marketing Revolution’, hvorfor denne revolution er nødvendig, og hvordan den skabes.

Førende producenter har i den nye tidsalder skabt en helt ny måde at sælge på. Den gamle ‘producer, markedsfør og sælg’-logik holder ikke længere. Henry Fords udsagn, ”at du kan få en Ford i alle farver, så længe den er sort”, holder ikke længere. Den nye logik, som Tesla blandt andet bruger til at outperforme Mercedes i highend-bilmarkedet er ‘markedsfør, sælg, producér og markedsfør’-tilgangen. De førende virksomheder skaber behovet og interaktionen med deres fremtidige kunder, længe inden deres produkter står klar på hylderne. De gør det online med et hav af dedikerede værktøjer.

Boganmeldelse

Titel: The Context Marketing Revolution
Forfatter: Mathew Sweezey
Forlag: Havard Business Review Press
Antal sider: 242 sider
Pris: 279,95 kroner
Score: 4/6 stjerner

Den svære bevægelse fra kampagner til kunderejser

Der findes et utal af bøger om den nye form for markedsføring. Denne bog udmærker sig ved at være meget velformuleret på WHY – altså hvorfor det er nødvendigt at gentænke markedsføring. Den udmærker sig også ved at stille skarpt på, hvordan den nye kunderejse ser ud for rigtig mange forbrugere. F.eks. den følelsesmæssige rutchetur, som det i dag kan være at købe sportsudstyr online. En af faserne, som indgår i kunderejsen er ideation-fasen, hvor forbrugeren skaber sig et mål, som skal opnås. Det var f.eks. ved at forstå denne fase at Ikea indså, at mange af deres kunder havde et mål om at indrette et rum og ikke bare et mål om at købe en fin stol. Dette ændrede deres tilgang til denne fase.

Context marketing-modellen består af fem dele:

  1. Available: Vær tilgængelig for dine kunder, når de skal fuldende deres opgaver
  2. Permissioned: Interager med forbrugere, og lever på deres betingelser
  3. Personal: Vær personlig i din interaktion
  4. Authentic: Dit brand skal være autentisk og forbindes med empati
  5. Purposeful: Gør, hvad du gør, med afsæt i et formål

De fem dele pakkes op i bogens del 2. Undervejs i læsningen bliver man langsomt, men sikkert ‘hooked’ på ideen om den nye form for markedsføring. Når man kommer til del 3 om, hvordan transformationen skal skabes, sidder man næsten forsvarsløs tilbage.

Konkrete anbefalinger til at komme i gang

Forfatteren lægger ikke skjul på, at han har en mission med sin bog. Han vil have os med i marketingrevolutionen. Der bringes mange af de velkendte succeshistorier på god og innovativ markedsføring. Selskaber som Tesla, Salesforce, AirBnb bringes frem. Men også mindre kendte som banken Capital Ones arbejde med agile og Daniel Wellingtons arbejde med sociale medier giver bogen liv.

For erfarne marketeers som har stiftet bekendtskab med begreber som kunderejser, triggers, marketing automation og lignende, vil bogen formentligt ikke rumme så meget nyt. Den vil dog give dem skyts til at formidle og skabe en markedsføringsrevolution. Bogens del 3 viser, hvordan der kan arbejdes med at opstille målepunkter og succeskriterier for denne tilgang til markedsføring. Og hvordan du får topledelsens opmærksomhed. Bogen er samlet set et dejligt bekendtskab. Gode modeller, en fængende sammenhængende historie og masser af cases. Den er bestemt læsetiden værd.

Anmeldt af Kasper Wittrup: H&B | Hildebrandt & Brandi