Alantra web

Ugens Insider

M&A-hus klar til kamp om de tunge mandater 

Efter en række prominente mandater vil den internationale M&A-rådgiver Alantra nu forsøge at lukrere på de gode takter med et dansk kontor. I spidsen står en tidligere Carnegie-profil, der skal opbygge en slagkraftig enhed, der kan fortsætte med at stjæle mandater fra de hjemlige aktører. 

Indtil for få år siden var den internationale M&A-rådgiver Alantra med de spanske rødder et ubeskrevet blad på den danske scene. En række opsigtsvækkende opgaver i løbet af de seneste år, herunder salget af den ombejlede jyske virksomhed Caljan for ganske nylig, har imidlertid sikret rådgiveren et godt momentum på det danske marked. 

Og det momentum vil Alantra nu udnytte til fulde. Derfor har den globale rådgiver, der har kontor i mere end 20 lande, netop slået dørene op for et nyt kontor i hjertet af København. Her vil man den kommende tid forsøge at snuppe endnu flere mandater fra de lokale aktører rundt om hjørnet. 

I spidsen for den mission har Alantra håndplukket Sebastian Hougaard fra Carnegie, der nu får til opgave at opbygge et dansk hold og samtidig skabe kontakten til de mange kapitalfonde, virksomhedsejere og børsnoterede selskaber, man hellere end gerne vil have på kundelisten. 

Alantra har en rigtig stærk track record og pipeline, selv om de danske aktiviteter har været styret fra Stockholm. Nu får vi arme og ben på jorden herhjemme, så vi kan komme tættere på kunderne. Vi har i forvejen snor i mange af de nordiske og udenlandske ejere, men vi vil gerne knytte endnu tættere bånd til de danske aktører,” forklarer Sebastian Hougaard. 

Fakta

Alantra er en international M&A-rådgiver med rødder i Spanien, der har kontor i 22 lande.

Investeringsbanken åbner nu et dansk kontor under ledelse af den tidligere Carnegie-mand Sebastian Hougaard.

Alantra har gennem det seneste år stået bag to markante frasalg herhjemme i form af DPA Microphones sidste år samt Caljan for ganske nylig.

M&A-rådgiverne skal blandt andet forsøge at udnytte deres store netværk og erfaring fra specifikke brancher til at snuppe mandater fra de hjemlige aktører.

Vælger udenlandske rådgivere 

Selv om Alantra på det seneste har været særdeles aktiv på det danske marked og ud over Caljan også har stået for salget af DPA Microphones (billedet) samt FSN Capitals køb af kriseramte Gram Equipment, er de opgaver indtil nu blevet løst fra kontorer i enten Tyskland eller Stockholm. Det skal der nu laves om på.  

Alantras indtog i Danmark følger helt i tråd med den generelle tendens, hvor flere aktører, herunder kapitalfonde, i stigende grad er begyndt at vælge udenlandske rådgivere på bekostning af lokale aktører. 

Ofte har de internationale spillere nemlig den klare fordel, at de modsat de hjemlige banker og rådgivere har en international forankring, der betyder, at de ofte er i stand til at specialisere sig i højere grad. 

For især kapitalfondene er det guld værd, når man eksempelvis skal sælge en fitnesskæde eller en it-virksomhed, at man får en rådgiver, der kan dokumentere, at man har stået bag flere handler i netop den specifikke niche og derfor både har erfaringen samt kontakten til potentielle købere. Især netværket og muligheden for at aktivere industrielle købere på tværs af landegrænser er noget, mange sælgere tillægger stor værdi. 

Da Alantra vandt Caljan-mandatet, skyldes det blandt andet, at rådgiveren kort forinden havde hjulpet kapitalfonden IK Investment Partner med at sælge en tilsvarende svensk virksomhed til amerikanske Honeywell. De referencer er noget, aktører som William Blair, William Harris og Raymond James alle har haft held til at anvende aktivt til at snuppe potentielt lukrative mandater for næsen af de traditionelle M&A-huse, der i højere grad opfattes som generalister. 

”Naturligvis betyder det også, at der er hård konkurrence om de enkelte mandater, da vi er i et segment, hvor der er mange andre rådgivere. Vi tror dog meget på, at vi via vores store netværk kommer med nogle unikke kompetencer, hvor vi selv inden for meget specialiserede brancher ofte har erfaring fra lignende transaktioner andre steder i verden og derfor kender både de rigtige købere og sælgere,” siger Sebastian Hougaard. 

Mange jagter samme mandater 

Udfordringen for Alantras planer om at vinde yderligere fodfæste på det danske marked kan dog være, at rådgiveren går målrettet efter et segment, hvor konkurrencen i forvejen er benhård.  

I takt med at de helt tunge spillere som JP Morgan, Morgan Stanley og Goldman Sachs blander sig i kampen om de helt store mandater, vælger stadig flere rådgivere at satse på lidt mindre opgaver, da der typisk er langt flere af dem i det danske marked. Omvendt er det også her, der pludselig kommer rigtig mange rådgivere på banen, når eksempelvis AxcelPolaris eller FSN skal sælge et selskab. 

”Vi fokuserer på virksomheder med en størrelse fra 200-300 millioner kroner og op til 4-5 milliarder, men grænserne er flydende. Vi tror dog på, at netop det spektrum passer godt til det nordiske marked, hvor vi blandt andet ser lokale og udenlandske kapitalfonde være meget aktive netop,” siger Sebastian Hougaard. 

Flere åbner i Danmark 

Alantra er langtfra den eneste globale spiller, der har fået øje på et dansk marked for køb og salg af virksomheder, der gennem de senere år er blevet mere interessant for udenlandske aktører.  

Tidligere i år etablerede den britiske kapitalfond IK Investment Partners sit danske kontor, og for nylig kunne InsideBusiness afsløre, at også den amerikanske gigant Goldman Sachs har slået dørene op i Danmark.  

Tidligere har britiske Rothschild også med stor succes åbnet en dansk filial, men der har indtil nu været stor forskel på, hvorvidt de enkelte banker blot vælger en model, hvor man har enkelte nøglepersoner tilknyttet i Danmark, eller om man går planken ud og etablerer et regulært kontor.  

Alantra har ifølge Sebastian Hougaard allerede nu valgt at gøre sidstnævnte, selv om det medfører flere omkostninger. 

”Vi skal ikke blot være et repræsentationskontor. Målet er at opbygge et team på 5-10 folk, der kan være med til at skabe et dealflow i samarbejde med vores andre partnere rundtomkring i verden. Den daglige kontakt er ofte lokal, også selv om vi eventuelt har en partner med kompetencer inden for det pågældende segment et andet sted i verden. I sidste ende får man dog Alantra som rådgiver med hele partnerskabet inkluderet, og alle (lokale såvel som internationale) vil være fuldt dedikerede til den pågældende transaktion. Derfor skal vi heller ikke ansætte så mange folk, at det risikerer at blive en klods om benet,” siger han.

 

LÆS OGSÅ

Kapitalfonde tørster efter frasalg 

Ombejlet milliardvirksomhed solgt for næsen af kapitalfonde 

Investorer skrotter dyre fonde 

Kapitalfond øger indsatsen i huskæmpe 

Kapitalfonde i tovtrækkeri om dansk ejendomskæmpe

Kapitalfond afværger investoroprør  

Kapitalfonde må til lommerne. Skyder en kvart milliard i presset væksthåb