nybolig

Inside story

Mæglerkæder i storsatsning i hele landet: Digitalisering og rådgivning skal i front

Flere af de største og mellemstore ejendomsmæglerkæder bebuder store strategiske satsninger i forsøget på at jagte kunder og udvide sine placeringer i og uden for storbyerne. Især større trends inden for teknologi og rådgivning bliver vigtige dele i strategierne.

De store danske ejendomsmæglerkæder har fortsat kronede dage i et boligmarked, der fortsætter med at buldre derudad.

Fremgangen kan især mærkes hos EDC Poul Erik Bech-koncernen, der forleden kunne præsentere et rekordregnskab: Omsætningen rundede 557 millioner kroner – en stigning påi 6 procent fra året før og den andenstørste omsætning, som er kun overgået af 2021.

Erhvervsmanden Poul Erik Bech, der stadig leder koncernen, fortæller til InsideBusiness, at baseret på fremgangen kommer kæden fortsat til at arbejde hårdt for at etablere sig i områderne uden for nøglebyerne København, Aarhus, Aalborg og Odense.

Dermed ikke sagt, at kæden kommer til at nedprioritere storbyerne. EDC overvejer løbende, hvordan man kan stå stærkere i også København, Aarhus, Aalborg og Odense, siger han.

”Man vil helst hele tiden gøre det bedre. Og når man kigger på boligmarkedet, handler boligsalget generelt om to ting: Hvor mange butikker man har etableret, og hvor mange ejendomsmæglere man har ansat. I begge dele ligger vi godt, men vi kigger selvfølgelig hele tiden på, hvor vi kan etablere nye butikker, og hvordan vi kan ansætte flere mæglere,” siger Poul Erik Bech.

I det kommer et stærkere fokus på at ramme en fornuftig balance mellem at være til stede i storbyer og provinsen til at være livsnødvendigt for EDC og for branchen som helhed, fortæller han.

Det kan være nødvendigt for især EDC. Boligportalen Boliga kunne i april fortælle, at Nybolig – der har Nykredit-koncernens Nykredit Mægler i ryggen, som også ejer kæderne Estate og Ejendomsmæglerfirmaet &Living – har vippet EDC af pinden som den største kæde i Danmark på antallet af udbudte boliger.

Det får dog ikke Poul Erik Bech til at ryste på hånden, der påpeger, at EDC stadig er førende på erhvervsmæglerforretningen.

“Selv om vi har den størrelse på markedet, vi nu har, skal vi ikke læne os tilbage og blive alt for magelige. Vores behov for at vækste på markedet – specielt inden for erhvervsmæglermarkedet – har aldrig været større, fordi vi er nødt til at forholde os til de tendenser, der præger markedet, hvor en stor del af kunderne får mere og mere ekspertise, hvilket stiller store krav til os for at kunne levere added value til disse. Ellers er der andre, der kommer til at løbe med markedet,” siger han.

AI og digitalisering bliver afgørende

Flere ejendomsmæglerkæder kommer ligeledes til at opruste for at sætte sig tungere både i og uden for storbyerne.

Realmæglerne med administrerende direktør Preben Merrild Angelo i spidsen siger, at kæden især oplever fremgang på Sjælland og Jylland, mens det er status quo i København: ”Vi ligger o.k. i Odense”, og det går ”lidt bedre i Aalborg”.  Omvendt trænger Aarhus til forbedringer, og især her kunne Preben Merrild Angelo godt tænke sig at få flere partnere.

“Det er nogle klassiske områder, som enhver direktør i en virksomhed kigger på, fordi der foregår en urbanisering mod de større byer, og det er vi selvfølgelig også meget optaget af,” siger Preben Merrild Angelo og understreger samtidig, at kæden oplever stor interesse i boligkøb på landet og derfor fortsat kommer til at skrue op for indsatsen der.

I den strategi kommer især de digitale aspekter af forretningen til at blive vigtig, for at kæderne kan vinde indpas på markedet. Især AI-værktøjer som ChatGPT og algoritmer kommer at være vigtige elementer, for at kæderne kan komme til at vinde endnu større indpas i branchen, fortæller Preben Merrild Angelo.

Når han kigger på sin egen forretning, består det blandt andet i at implementere de værktøjer på en måde, hvor især det juridiske arbejde i forbindelse med køb og salg af bolig kan lettes.

Også Nordea-ejede Danbolig agter at ekspandere på områderne uden for de store byer, hvor især Sydsjælland er i kikkerten, og som kæden blandt andet gennem en ny indehaver fortsat laver fremstød på.

Det er et område, hvor Danbolig i den seneste tid har været særdeles fremadstormende, og som selskabet har investeret mange ressourcer i, heriblandt i portalen Nabolag, hvor købere kan få indsigt i det lokale område, som de kunne være interesserede i at købe bolig i.

”Vi arbejder løbende på at levere ‘den fulde pakke’ for kunderne, hvilket består i en høj grad af kvalitet og nogle gode services, og hvor rådgivning og det digitale spiller en vigtig rolle. Det er på den måde, vi får den store tilfredshed og loyalitet, der er vigtig for os,” siger Signe Lund, presse- og kommunikationsansvarlig i Danbolig og tilføjer:

“Selvfølgelig vil og skal vi vækste på flere parametre, men vi er først og fremmest optaget af at levere kvalitet til vores kunder. Især inden for kundeservice og ekstra ydelser som køberrådgivning, som kommer til at præge markedet, og hvor vi også gør en indsats for at gøre os mere relevante.”

Amerikanskinspireret koncept vinder indpas

Netop køberrådgivning – altså at kunder hyrer en mægler til at hjælpe sig med et køb af en bolig – er et forretningsben, som de adspurgte kæder agter at opruste på i jagten på landsdele.

Det er en model, som er kutyme på det amerikanske boligmarked, men som sjældent bruges i Danmark, hvor køberne ofte er alene om at forhandle med sælger og bank. Siden coronapandemien, der for alvor satte gang i boligsalget, er det dog vendt.

Især Nybolig og Home har længe haft et godt øje til det marked og har de seneste år lanceret flere koncepter for at tage en større bid af markedet.

Det er en tendens, som kun kommer til at blive endnu mere relevant for branchen, fortæller Poul Erik Bech fra EDC, fordi flere købere har fået øjnene op for det.

”Jeg tror også, at det tiltaler flere, at mægleren er med ude at kigge på tingene i forbindelse med et køb, hvis kunderne vil have det. Så vi ser et stigende behov for de ydelser, og det er nok også en del af forklaringen på, at flere i mæglerbranchen tager en større del af det forretningsområde,” siger han og tilføjer, at det ikke er en topprioritet for EDC, selv om også de ydelser er at finde på kædens hylder.

Det marked kommer Danbolig også til at gå benhårdt efter, fortæller Signe Lund, og det skal igen understøttes af det digitale fokus. Kæden kommer derfor til at supplere sine allerede søsatte køberrådgivningskoncepter med yderligere ydelser inden for det felt.

”Vi har som branche måske ikke været opmærksomme nok på, at mange mennesker, der står i forskellige perioder af deres liv og med forskellige økonomiske forudsætninger, kan finde det svært at sætte sig ind i samtlige aspekter af en bolighandel. Der vil jeg mene, at det måske er på tide at få fokus på, hvad en køberrådgivning kan gøre, og det vil vi i Danbolig gerne bidrage til,” siger Signe Lund.

Realmæglerne ser også med stor interesse på området. Selv om Preben Merrild Angelo ikke kan give et konkret tal på, hvor meget den del af markedet kommer til at vækste for Realmæglerne og branchen som helhed, ser han pilen kun gå én vej – opad.

Derfor gør virksomheden meget ud af markedsføre sig selv inden for køberrådgivning, og kæden har gennem de senere år søsat en række køberkoncepter på området. De tendenser skal Realmæglerne fortsat sætte skub i, siger Preben Merrild Angelo.

”Vi tilbyder allerede i dag konkurrencedygtige priser inden for området, hvor vi leverer digitale løsninger, som kommer både køber og sælger til gode. Og vi kigger også ind i at skulle lancere nogle nye koncepter inden for det,” siger han uden dog at afsløre, hvad koncepterne går ud på.

Nykredit Mægler og Home gør sig klar

Hos Nybolig-ejeren Nykredit Mægler ser man ligeledes med stor nysgerrighed på de store tendenser, der kommer til at præge markedet fremadrettet.

I en skriftlig kommentar fortæller administrerende direktør Mik Kristensen, at kæden kommer til at skrue op medarbejderkompetencer, digitale værktøjer og især køberrådgivning – der er “kommet for at blive” – for fortsat at være konkurrencedygtig.

De strategier skal målrettes hver enkelt by, da hverken de eller kunderne for Mik Kristensen er ens. For ham er målet dog først og fremmest at sikre, at kunderne møder “samme positive oplevelse af kompetence, ordentlighed og imødekommenhed”, inden såvel som uden for storbyer.

“Kundernes behov ændrer sig i takt med at samfundet udvikler sig. Derfor er vi nødt til hele tiden at tilpasse os og følge med udviklingen i samfundet omkring os. Det gælder også vores ydelser såsom køberrådgivning. Kun på den måde kan vi også fremover leve op til og gøre os fortjent til kundernes tillid,” skriver Mik Kristensen i sit svar.

Tilsyneladende gør Home, som er ejet af Danske Bank, sig også klar til store strategiske skift.

Kæden har ansat en ny administrerende direktør i skikkelse af Martin Wiesener. Han kommer fra fødevarekoncernen Dagrofa, hvor han har båret kasketterne chief information officer og executive vice president.

I en pressemeddelelse understreges hans erfaringer med it og forretningsudvikling fra hans tidligere stillinger, og at han skal stå for, at ”Home kommer til at spille en endnu større rolle, når danskerne skal handle bolig”.

Hvad Martin Wiesener konkret kommer til at gøre, må indtil videre stå hen i det uvisse. Han tiltræder først sin stilling den 1. juli og har derfor ikke haft mulighed for at stille op til interview om sine større strategiske overvejelser.

I et skriftligt svar løfter presseafdelingen hos Home dog en smule af sløret for, hvad fremtiden bringer:

”De store byer er ikke vigtigere end andre markeder, men det er klart, at vi som kæde altid søger at stå stærkt i områder, hvor vores lokale forretninger kan hjælpe mange kunder. Her er de største byer selvfølgelig særlig interessante,” skriver presseafdelingen og tilføjer:

”Vi udvikler helt naturligt løbende digitale værktøjer til vores mæglere og kunder. Det er for os ikke enten mægler eller digitalisering. Det går hånd i hånd. Det er både-og. Det samme gælder køberrådgivning, som vi har ydet for vores kunder siden 2015.”

Læs mere

Advarselslamperne blinker over erhvervsejendomsmarkedet

Store investorer træder på bremsen på ejendomsmarkedet

Giganter klar til at sælge ejendomme for milliarder

Strategisk skifte: Ejendomsmæglerkæder vil være købers mand

Nykredits mæglerkæde jagter ejendomsbranchens førerhund