;
MaerskTankers2

Redaktørens analyse

Mærsk-familiens hjertebarn sælger ud af arvesølvet

Over de senere år har Mærsk-familiens hjertebarn, tankrederiet Maersk Tankers, solgt massivt ud af flåden af tankskibe og ændret forretningsmodellen radikalt. Tankerederiets kursskifte er et godt eksempel på den omstilling, der også foregår i Mærsk-familien, hvor man i stedet investerer milliarder i nye forretningsområder.

Mens Mærsk-familien investerer milliarder i nye forretningsområder, har familiens hjertebarn de senere år solgt ud af arvesølvet i form af de historiske tankskibe, der var med til at danne grundlaget for hele Mærsk-historien.

Udviklingen er et tegn på den omstilling, der lige nu foregår i toppen af Mærsk-familien.

Her blev endnu et kapital skrevet i sidste uge, da A.P. Møller Holding, moderselskabet i A.P. Møller Gruppen, foretog sit formentlig hidtil største opkøb, da man købte det schweiziske life science-selskab Unilabs, der blandt andet producerer udstyr til coronatest.

A.P. Møller Holdings investering i life science-branchen følger i hælene på milliardstore investeringer inden for grøn omstilling og cirkulær økonomi, hvor holdingselskabet har sat sin store formue i spil gennem opkøb af vindkometen KK Wind Solutions og emballagevirksomheden Faerch Plast samt en andel af Nissens, som producerer kølesystemer til blandt andet vind- og mineindustrien.

Opkøbene er et ønske fra A.P. Møller Holdings administrerende direktør, Robert Uggla, og bestyrelsen om at investere i samfundsnyttige virksomheder.

A.P. Møller Holding understreger, at selskabet ikke ønsker at trække Maersk Tankers ud af tankmarkedet, ”men mere at skabe de bedste konstruktioner og betingelser for, at de enkelte forretningsområder kan blomstre”.

Men spørgsmålet er, om tankskibene, som Robert Ugglas oldefar i sin tid købte, fortsat er nyttig virksomhed i en verden, hvor fossile brændstoffer langsomt udfases til fordel for grønne alternativer?

Udefra lader det til, at det at eje tankskibe ikke umiddelbart står øverst på ønskelisten i Mærsk-familien. Over de seneste tre år har Maersk Tankers nemlig solgt massivt ud af flåden. Ud er røget 47 skibe, der tilsammen er blevet solgt for 1,15 milliarder dollar, mens kun 8 skibe er købt i samme periode til samlet set 112 millioner dollar, viser tal fra skibsdatabasen VesselsValue.

Ifølge InsideBusiness’ oplysninger forsøgte Maersk Tankers endda for godt et år siden at sælge yderligere tankskibe fra med hjælp fra investeringsbanken Pareto. Det skete på et tidspunkt, hvor tankskibenes indtjening var skyhøj på grund af en oliepriskrig mellem Rusland og Saudi-Arabien, som sendte olieprisen ned og efterspørgslen efter tankskibe i vejret.

Udfordringer i det daglige

Senest har Maersk Tankers indgået en aftale med det Singapore-baserede Synergy Group, som overtager den tekniske ship management-forretning i Maersk Tankers. Forretningen går ud på at vedligeholde skibene, sørge for sikkerhed samt effektiv og operationel drift af tankskibene. Alt andet lige betyder manøvren, at det fremover vil være endnu nemmere for Maersk Tankers at sælge ud af flåden, fordi rederiet ikke længere skal bekymre sig om besætningen, som fremover vil være Synergys udfordring.

Aftalen med Synergy Group er en del af transformationen af Maersk Tankers fra et traditionelt skibsejende tankrederi til en servicevirksomhed, hvor Maersk Tankers samtidig har udskilt ejerskabet af tankskibene i et datterselskab med en japansk partner.

Transformationen, som blev iværksat, da A.P. Møller Holding købte rederiet af Mærsk, er et forsøg på at løse Maersk Tankers akilleshæl gennem mange år, nemlig den daglige drift.

For mens tankrederiet har tjent godt på at købe og sælge skibe, har den daglige drift af skibene omvendt voldt store problemer. Det forsøger Maersk Tankers med topchef Christian Ingerslev i dag at løse ved at satse benhårdt på kommerciel drift af egne og andre rederiers skibe. I branchen kalder man det pools, som basalt handler om, at rederierne opnår stordriftsfordele ved at lægge flåderne sammen uden at behøve at fusionere.

Direkte bånd til familien er genskabt

Selv om fremtiden tegner usikkert for tankmarkedet, hersker der ingen tvivl om, at tankskibene står Mærsk-familiens hjerte nær.

Mærsk-familiens historie med tankskibe går helt tilbage til 1928, hvor A.P. Møller købte fem råolietankskibe, hvilket blev starten på Maersk Tankers. Tankrederiet har været en central del i opbygningen af den verdensomspændende koncern, som A.P. Møller Mærsk siden udviklede sig til. Rederiet er det næstældste endnu eksisterende forretningsområde blandt Mærsk-selskaberne, hvor kun skibsmæglerselskabet Maersk Broker, som familien altid har ejet privat, er ældre.

Mærsk-familiens forkærlighed for Maersk Tankers var også den direkte årsag til, at familien i 2017 hjalp Mærsk, da rederiet stod midt i sin historisk omstilling, hvor man ønskede at udskille og afhænde olieaktiviteterne.

Ingen købere stod dog klar til at købe Maersk Tankers, og derfor trådte A.P. Møller Holding til og købte tankrederiet af Mærsk for 7 milliarder kroner. Dengang lagde Mærsk-arving Robert Uggla ikke skjul på, at Maersk Tankers har en særlig plads i familiens hjerte.

Forkærligheden for tankrederiet kom igen til udtryk, da netop Robert Uggla i begyndelsen af året købte en bid af Maersk Tankers af A.P. Møller Holding gennem sit personlige selskab Agata ApS.

Selv om A.P. Møller Holding dengang udtalte, at ændringerne i ejerskabet ikke havde den store praktiske betydning, skal man ikke tage fejl af symbolikken. A.P. Møller Holding er nemlig ejet af AP Møller Fonden, og selv om fonden har flere Mærsk-arvinger i bestyrelsen, betød det, at Mærsk-familien ikke direkte havde en ejerpost i Maersk Tankers.

Men med Robert Ugglas indtræden i ejerkredsen var den historiske forbindelse genskabt, hvilket også er en fordel for Maersk Tankers, fordi det inden for tankrederibranchen er en fordel med et familienavn – ikke mindst Mærsk – bag sig.

Læs mere

Kendt erhvervsmand i tvivlsom dobbeltrolle i omstridt salg af rederi

Shippingfonde går ind i skæbneår

Købere kredser om stort Mærsk-rederi

Danske rederier bløder – og risikoen er, at det bliver værre

Mærsk-ejer misser to-tre år og må sætte investeringer for milliarder på standby

Mærsks hemmelige plan: Satser stort på vind 

Ambitiøs Mærsk-fond koster pensionskasser dyrt

Mærsk-arvings ambitiøse opkøb i modvind