Jytte vender tilbage

Kultur

Mellemledernes Jytte er tilbage

Morten Münster har gjort det igen. Har skrevet en businessbog, der får smilet frem, med interessante perspektiver fra adfærdsdesignekspertens verden med titlen: ’Jytte vender tilbage – den umoderne guide til at skabe forandringer imod alle odds’.

Bogen er godt skrevet med et let sprog og geniale eksempler på, hvordan man bedst skaber forandringer ved brug af adfærdsdesign. Interessante statistikker, hurtige løsninger og sjove anekdoter binder bogen sammen og gør, at læseren hele tiden holdes til ilden.

Den henvender sig ikke til topledere – dertil mangler der ganske enkelt noget tyngde – men er i stedet skrevet til konsulenter og mellemledere inden for blandt andet kommunikation og HR, som ønsker at gennemføre en forandring, og som er interesserede i at lære små greb til at nudge organisationen til at agere anderledes.

Bogen er bygget op omkring tre paradokser: 1) Hvis du vil forandre mere, skal du forandre mindre, 2) hvis du vil skabe mere motivation, skal du skabe mindre motivation, 3) hvis du vil skabe store forandringer, skal du satse på de små.

Boganmeldelse

Titel: Jytte vender tilbage – den umoderne guide til at skabe forandringer imod alle odds
Af: Morten Münster
Forlag: Gyldendal
Sprog: Dansk
Sideantal: 352
Pris: 200 kroner
ISBN13: 9788702297690
5 af 6 stjerner

I det perfekte system er der altid tre, der sidder og drikker kaffe

Første paradoks giver anvisninger til, hvordan vi skaber plads til forandringerne, så de rigtige forandringer ikke drukner i de mange forandringer. Med letforståelige eksempler på for eksempel kø-teori.

Eksempelvis lægger han ud med den optimale belægning på motorvejen (70 procent), og hvorfor mere end 70 procent vil nedbringe effektiviteten og skabe kø. Præcis som vi også ofte ser i organisationer.

Også kapacitetsproblematikken i forbindelse med covid-19 er et eksempel herpå – uden overkapacitet kan man ikke reagere hurtigt nok. Uden elastik og albuerum øges risikoen for fejl, for lang ventetid og utilfredse kunder.

Morten Münster er ikke i tvivl: Drop de simple analyser, og indfør Erlangs køteoriberegninger. Konklusionen vil være enslydende: Hvis du vil have et godt system med glade kunder og medarbejdere, er slack en nødvendighed.

Andet paradoks viser vejen til mere motivation og arbejdsglæde – ved at vente på en motivationsbølge frem for at skabe den selv. Det er dyrt, tidskrævende og meget svært at skabe motivation (ikke mindst hos andre).

Men du kan vente, til motivationen er mere sandsynlig. For eksempel er der en genial finurlighed i adfærdsforskningen, der viser, at de såkaldte 9-enders (det vil sige mennesker på 29, 39 eller 49 år) er mere tilbøjelige til at løbe maraton, være utro, eller andre store ting end andre – blot fordi de er på vej til at runde et skarpt hjørne, og derved tænker anderledes. Hvis vi ønsker at motivere nogen til at løbe maraton, er det altså en god idé at vente, til de fylder 29, 39 med videre.

I stedet for at spørge sig selv, hvordan vi kan motivere en given målgruppe til at gøre noget, skal vi spørge, hvornår målgruppen er mest tilbøjelig til at blive motiveret.

Hvis du vil skabe store forandringer, skal du satse
Tredje paradoks viser, hvorfor det hjælper at være tålmodig, ydmyg og uambitiøs. En god vej til forandring er via eksperimenter. Og det gode eksperiment er live, lille og let. Og så bliver det testet for dets effekt. Et andet vigtigt element i forandringer er, at ydmyghed og forsigtighed er centrale – og at anden indskydelse ofte er bedre end første indskydelse.

Forfatteren leger med ordene, når han blandt andet forklarer, hvad køen i Netto kan lære dig om, hvorfor forandringer går så langsomt. Eller hvad en hummer kan lære dig om demotiverede kolleger. Og hvorfor det er en konkurrencefordel at være uambitiøs.

Bogen er fuld af catchy fraser, der giver lyst til at læse og blive underholdt. Flere gange undervejs måtte jeg da også klukke lidt for mig selv – også selv om det nogle gange var på bekostning af andre.

Bestemt en anbefalingsværdig bog.

Af Sofie Breum, direktør, H&B Analytics