download (1)

Kultur

Mestrer din organisation digital transformation?

Hvad kommer den næste digitale transformation til at bestå af, og hvordan kan vi ruste os til de kommende trends. Det er temaet i bogen Digital transformation.

Pernille Kræmmergaard har begået en relativt kort bog med en hurtig indføring i, hvad digital transformation betyder for danske virksomheder. Men den giver ikke konkret svar på, hvordan virksomhederne konkret skal transformeres digitalt.

I stedet lægger forfatteren vægt på, at konteksten er omskiftelig, og at vores omverden hurtigt ændres. Det er imidlertid ikke en undskyldning for at nøle – der er behov for at virksomhederne reagerer på det omskiftelige. Og det kan kun gå for langsomt.

Bogen er skrevet i et godt sprog, om end det er tydeligt, at emnefeltet er dominerende i amerikansk litteratur, og flere begreber og vendinger, eksempelvis”ambidekstral” er mindre læsevenlige, end jeg havde håbet.

Efterskriftet er til gengæld mere livligt og flydende – her skinner forfatteren mere igennem og understreger sin store viden om emnet.

Hvilken generation tilhører du?  

Fra digitalisering til digital transformation – fra generation 1 til generation 4. Og vi er ikke færdige endnu. Bogen understøtter en letforståelig og gennemtænkt opdeling af generationer via de pointer, der relaterer sig til udviklingen. Og det giver stor værdi i læsningen.

Den digitale transformation har medført en naturlig udvikling i digitale generationer – fra digitalisering (generation 1+2) til digital transformation (generation 3+4).

De første to generationer fokuserede på at sætte strøm til processer og dokumenter, automatisere og digitalisere. Generation 3 har fået teknologi ind i kerneopgaven og samskabelse på programmet, mens generation 4 byder på digitalisering af forretningsmodellen til sammenhængende services og opfyldelse af kundens behov.

Boganmeldelse

Digital transformation – 10 evner din organisation skal mestre

Af: Pernille Kræmmergaard

Forlag: Djøf Forlag

Sprog: Dansk

Sideantal: 180

Pris: 270 kroner

ISBN: 9788757446128

Bogens beskrivelse af generationerne efterlader naturligt læseren med et: Hvad så nu? Hvad kommer generation 5 til at bestå af? Hvordan kan vi ruste os til de kommende trends? Og hvad skal vi aflære?

I efterskriftet berører forfatteren dette, og det er først her, bogen bliver rigtig svær at lægge fra sig. For det er jo sandsynligvis det, der gør, at læseren i første omgang har taget bogen ned fra hylden: Interesse for den (igangværende) digitale transformation, herunder hvad fremtiden byder.

For at gennemføre en digital transformation skal en virksomhed mestre ti organisatoriske evner. Evnerne understøttes af en række danske eksempler og cases, som dog er mere eller mindre kendt stof for de fleste læsere. Det kunne være interessant at krydre med mere fremadskuende eksempler. Men det fungerer godt for strukturen i bogen, at hver evne har fået et kapitel, og at efterskriftet konkluderer på evnerne og udviklingen.

De ti organisatoriske evner

Digitalt visionær, om kontinuerligt at kunne vurdere den teknologiske udvikling og ændringer i det konkurrencemæssige landskab.

Slutkundefokus om altid at have kundens behov i centrum, både når det gælder udvikling og levering af services.

Økosystem-mindset, som er evnen til altid at have kundens behov i centrum, både når det gælder udvikling og levering af services.

Kompetencebevidst om evnen til at have en bevidsthed om, hvad der er vores forretningsmodel eller kerneopgaver, og hvad det kræver af os som organisationer.

Agil om at kunne agere smidigt og løbende omstille og tilpasse sig kundernes krav og forventninger med de behov for eksperimenter og forbedringer af produkter og services, det fører med sig.

Ambidekstral om evnen til på en og samme tid at kunne balancere aktiviteter, der udnytter og optimerer nuværende processer, produkter og services, med aktiviteter, der er fokuseret på udforskning og innovation.

Meningsfulde rammer om evnen til at skabe og vedligeholde en attraktiv arbejdsplads, så medarbejdere ikke blot tiltrækkes, men også fastholdes.

It-mindset om bredt i organisationen at tage ansvar for anvendelsen og ledelsen af it.

Datadreven om evnen til i organisationen at kunne lede, styre og anvende mange datatyper.

Transformationsledelse om at kunne lede i transformationer mod ukendte farvande og under modstand mod forandring.

 

Af Sofie Breum, senior advisor, Hildebrandt & Brandi

LÆS OGSÅ:

Interessant festskrift om kontroversiel økonom

En kogebog til digitale kundestrategier

Ni løgne om arbejde og arbejdsliv

DF og Socialdemokratiet undsiger plan om at fjerne mediestøtten til en række medier. Opd.

Gyser fortsætter for mediehuse. Flere risikerer helt at miste mediestøtten

Erhvervsmedier ændrer forretningen. Kom tæt på Børsen, Finans og Berlingske

Skæbneår i mediebranchen: Se vinderne og de mest pressede spillere

JP/POL-topchef i svær linedans i købet af dagbladet Børsen

Gyser for dansk erhvervsjournalistik fortsætter med chefrokade på Berlingske og Børsen