;
kron_Kasper_webmøde_211028

Bank/Realkredit

Mobilen er datacentralernes store nye slagmark: SDC og Bankdata rykker, mens BEC sakker agterud

Datacentralerne Bankdata og SDC barsler i disse dage med helt nye net- og mobilbanker, som giver langt bedre muligheder for at kommunikere med kunderne. Men det er vidt forskelligt, hvor langt de tre datacentraler er kommet på området, som forventes at blive altafgørende for bankernes fremtidige forretning. BEC umiddelbart bagud.

Det er nye tider for det hurtigtvoksende pengeinstitut Sparekassen Kronjylland. For i disse dage ruller banken under ledelse af direktør Klaus Skjødt et helt nyt digitalt bankkoncept ud med tilnavnet KRON. Tanken er, at den ellers meget rådgivningsorienterede bank for først gang nu tilbyder kunderne at blive rent digitale kunder.

Det er blot et af landets pengeinstitutter, hvoraf en stor del i disse dage er ved at indføre en masse forskellige nye kommunikationsredskaber for kunderne på især mobilen. Det er i hvert fald tilfældet for SDC og Bankdata-banker, mens BEC halter noget bagefter, viser InsideBusiness’ rundspørge. Det handler først og fremmest om at favne kunderne døgnet rundt uden at være afhængig af fysiske møder.

”Vi ønsker at give kunderne maksimal fleksibilitet, så de kan få fat i os, uanset hvornår de kan og vil. Det skal være rent digitalt, men hvor der fortsat er en personlig rådgivning, som man kan tage fat i og f.eks. booke et videomøde med midt på dagen eller i weekenden, når der er behov. Det kan være for den travle forretningsmand såvel som for en børnefamilie,” siger administrerende direktør Klaus Skjødt fra Sparekassen Kronjylland.

KRON er egentlig udviklet som stand alone-projekt for Sparekassen Kronjylland, men falder sammen med udrulningen af en helt ny net- og mobilbank fra SDC, som bankerne i datacentralen p.t. er ved at implementere. Udrulningen af KRON falder også sammen med, at Sparekassen Kronjylland mærker, at kunderne er blevet mere digitale oven på corona, hvor convenience, hastighed og relation betyder rigtig meget.

Leder for KRON bliver Jesper Lund Sørensen, der kommer med erfaring som afdelingsdirektør fra både Jyske Bank og Danske Bank. De første rådgivere er også allerede ansat, og man er i gang med at udvide teamet indtil første officielle åbningsdag i den nye digitale bank, 1. december 2021.

Ifølge Klaus Skjødt er det helt klart, at en del af kampen om at blive fremtidens bank ligger i at være bedst til at kommunikere med kunderne på diverse platforme.

”Evnen til at kommunikere godt digitalt og give kunderne en god kunderejse er helt central for bankerne, og det er ikke nødvendigvis en spareøvelse, det er det i hvert fald ikke hos os. Vi forventer også at kunne tilbyde flere nye funktionaliteter nu og i starten af næste år,” fortsætter Klaus Skjødt.

SDC: Vi er kommet langt

Også fra SDC er man ganske fortrøstningsfuld omkring sin position med tilbuddet af digitale løsninger til kunderne, hvor man er langt med projektet med det kryptiske navn NEoS, der står for Ny Ebank og Salgsplatform. Her er det helt centralt, at man fortsat bevarer sin førerposition med digital rådgivning via sin Advisor-platform, ligesom man nu arbejder mere kundevendt for offensivt at spørge kunderne til deres behov.

Fra udviklingsdirektør Sille Stener lyder meldingen, at man med den nye NEoS-platform fra Sitecore, som rulles ud i banker som Sparekassen Danmark, Sparekassen Kronjylland og Middelfart Sparekasse, er kommet i første række i forhold til at kunne udvikle platformen agilt, bl.a. fordi løsningen er responsiv, hvormed nye funktionaliteter bliver tilgængelige  på pc, mobil og og iPad, hvilket bestemt ikke er en selvfølge hos hverken BEC eller Bankdata.

”De fleste af vores medlemsbanker kommer på i løbet af i år eller i begyndelsen af næste år, hvor vi også har vores erhvervsbank klar. Det er bygget på en helt ny platform, den er i skyen og baseret på open banking-teknologi, så den er let at integrere med diverse fintechløsninger, ligesom der er gode muligheder for, at vores medlemsbanker kan lave lokale tilsnit på deres digitale platforme,” siger udviklingsdirektør Sille Stener fra SDC.

Lån & Spar har været først ude og har fuld implementering af SDC’s nye platform.

Allerede nu har platformen en integreret personaliseringsmotor, der gør, at banken kan målrette indhold specifikt til udvalgte segmenter og enkeltkunder, så kunden oplever kommunikationen som relevant og nærværende.  Det spiller ind i den nye fagre verden af kommunikation med banken, som er så efterspurgt af både bankerne og i stigende grad deres kunder:

”Der er ingen tvivl om, at trenden vil fortsætte, og der vil komme færre ned i bankfilialen. Det handler derfor om at have mere og mere digitale løsninger såvel som selvbetjening, som kan udføres 24/7. Det handler om at være førende i den digitale dialog med kunden,” siger Sille Stener, som ikke ønsker at sætte ord på, hvor meget man har investeret, bortset fra at der er tale om et mindre trecifret millionbeløb.

For lige præcis SDC er det supervigtigt, at man kan integrere forskellige fintech ind på platformen, i den henseende er platformen designet meget fleksibelt og kan håndtere individuelle bankers behov.

Blandt andet er der i dag er en vis uenighed om hvorvidt bankerne vil benytte Saxo Banks handelsplatform, eller om man vil gøre som Sparekassen Kronjylland og prioritere et mindre komplekst investeringsprodukt med fokus på investeringsforeninger med mere.

BE-direktør: Jeg tør godt sige, at vi ikke har Nordens bedste mobilbank

Det er dog ikke alle bankerne, som er nået lige langt i udviklingen af deres mobilbanker. På investeringssiden er man i høj grad udfordret på sin mobilplatform, erkender Lars Malmberg, som er viceadministrerende direktør for BEC.

”Vi udvikler vores net- og mobilbank sammen med vores kunder, ud fra hvilke funktioner de efterspørger. Man kan altid blive bedre, og spørger du mig, om vi har Nordens bedste mobilbank, så tør jeg godt sige nej. Netop investeringsdelen i aktier er noget af det, vi skal have kigget på.”

Lige præcis BEC er udfordret af, at man ikke kan nær det samme i mobilbanken i forhold til netbanken, derfor er det da også Lars Malmbergs anbefaling, at kunderne benytter sig af netbanken på telefonen, hvis de ikke er tilfredse med mobilbanken.

”Vi vil også gerne kunne udvikle og integrere på tværs af alle platforme, så nye funktioner automatisk kommer ud på alle platforme. Det arbejder vi på at få på plads, men jeg vil nødig sætte en dato på. Indtil videre har vi dog et responsivt design, så vores netbank fungerer på alle platforme,” siger Lars Malmberg.

Lars Malmberg kommer fra en stilling i Danske Bank og er derfor meget opmærksom på, at man hænger lidt i bremsen i forhold til især Danske Banks mobilbank. Man er heller ikke umiddelbart klar til at lancere et mødebookningelement i mobilbanken, hvilket både SDC og Bankdata prioriterer højt for tiden.

”Vi har en liste over alle ønsker til vores systemer, og er det en funktionalitet, som mange kunder gerne vil have, så kommer den også.”

I det hele taget erkender Lars Malmberg, at BEC ikke ligefrem er frontløber på mobilbanken, ligesom man heller ikke helt køber ind på præmissen fra både SDC og Bankdata om, at fremtidens kundedialog foregår 24/7 via primært mobilbanken.

”Kundedialogen går via forskellige kanaler for vores medlemsbanker, som i høj grad er relationsbaserede banker. I forhold til f.eks. mødebooking via mobilen er det jo ikke noget, som kunderne efterspørger. Uanset det, vi har talt om her, så går det faktisk rigtig godt for vores medlemsbanker, så det er altså bestemt ikke afgørende, om man har lige den og den funktionalitet i sin mobilbank,” siger Lars Malmberg, som f.eks. har fremadstormende Arbejdernes Landsbank, Nykredit og Spar Nord som de tunge lodder i vægtskålen.

Bankdata har nye tiltag, f.eks. formueoverblik via mobilbanken

Noget anderledes ser man på det i Bankdata, hvor man netop er blevet helt færdig med at rulle en helt ny mobilbank ud til medlemmerne, hvor Jyske Bank, Sydbank, Sparekassen Sjælland-Fyn og Ringkjøbing Landbobank fylder godt op.

”Vi har netop lukket den gamle mobilbank ned, men det betyder ikke, at vi er færdige. Vi udvikler konstant vores løsning for at kunne levere den kundeoplevelse, som kunden gerne vil have. Den er modulopbygget, så vi f.eks. kan tilbyde Jyske Bank-kunder integration med Jyske Realkredit, mens Totalkredit-bankerne har den anden løsning,” siger udviklingsdirektør Claus Bjerre fra Bankdata. Også Alm. Brands forsikringsprodukter er nu en del af Sydbanks netbank, som det kom frem på et conference call i forbindelse med Alm. Brands regnskab.

Herfra er det også meget vigtigt, at man er tilgængelig 24/7 for kunderne digitalt set. Derfor er man også i gang med at udvide mobilbanken til at kunne omfatte f.eks. digital mødebooking.

”Tidligere var mobilbanken jo meget et transaktionsværktøj. Nu bliver det i stigende grad et dialogværktøj mellem kunde og rådgiver. Det er jo en ganske stor platform, og det har været et stort arbejde at få alle funktioner, som var i den gamle platform, over på den nye. Vi har stadig et stykke vej at gå med netbanken, før vi kan lukke den gamle. Der er rigtig mange funktioner, som skal flyttes over på den nye platform fra den gamle netbank, men til gengæld kommer de så også mobilbankbrugerne til gode, da de vil være tilgængelige begge steder.”

Et af de næste trin bliver for eksempel at udvikle et værktøj til via mobilbanken at give overblik over kundernes samlede formue.

”Det kan være et system, som giver kunden et godt overblik over friværdi i boligen, aktier, pension, passiver og aktiver. Det er noget af det, som vi arbejder på at stykke sammen, og det skal være sådan, at endemålet er samme funktioner på netbank, mobil og tablet,” siger Claus Bjerre.

Claus Bjerre meddeler, at man først næste år kan være klar med den nye digitale bank til erhvervskunder.

Bankdatas investeringsplatform halter

Bankdata erkender ligesom BEC, at investeringsdelen er et problem.

”Investeringsdelen er et af de områder, som har flyttet sig meget i de senere år. Den investeringsløsning, vi har i dag, er version 1,0 inden for mobilbanker. Derfor kommer vi også til at lave en række løft på investeringsområdet i mobilbanken. Vi ser, at folk er blevet mere interesseret i at investere. Dog vil vi ikke lave et daytradingmiljø som hos f.eks. Nordnet. Men det skal være noget, som passer til folk, der vil handle aktier i ny og næ,” siger Claus Bjerre, som ikke vil sige, om man vil udvikle sin investeringsplatform selv, eller om man vil købe den uden i byen, som f.eks. visse SDC-banker gør det af Saxo Bank.

 

Læs mere

Omstridt realkreditaftale er brandvarm kartoffel ved salg af Handelsbanken

Nykredits mæglerkæde jagter ejendomsbranchens førerhund

Nykredits kundehugst i Danske Bank og Jyske Bank ændrer spillet totalt

Er der en skjult agenda med indgreb på boligmarkedet?

Nu skal boligindgreb rettes mod svage boligejere. Velhavende går fri

Stop grædekoneriet om boligpriserne

Frygten vokser for nyt fald i boligpriser

Hvem stopper Nykredits dominans på boliglån?