;
Kenneth Jensen

Ugens Insider

Hurtigtvoksende revisorhus spiller højt spil med lokal opkøbsstorm

Markedet for revision af små og mellemstore virksomheder er voldsomt presset af ny teknologi og nye, mere lempelige regler. For revisionshuset Beierholm, der fokuserer på netop det segment, er vækst den eneste rigtige vej frem.

Direktøren i Beierholm, Kenneth Jensen, er ikke typen, der ville sætte alt på rød. Men han har ikke desto mindre valgt at vove alt på en risikabel strategi, som ingen af de store rivaler er gået med på.

For mens branchens store internationale spillere som EY, PwC, Deloitte og KPMG satser benhårdt på nye rådgivningsydelser og revision til de største virksomheder, har danske Beierholm, som den eneste store spiller kastet sig ud i et enormt opkøbsprojekt målrettet de små lokale revisionskontorer, der sidder på de små og mellemstore revisionskunder.

Med ikke mindre end 50 sammenlægninger i løbet i løbet af de seneste 5-6 år nærmer Beierholm sig nu 1 milliard kroner i omsætning, og opkøbene er blevet gennemført uden nævneværdig modstand fra konkurrenterne, måske på nær lidt pletvis interesse fra den anden store spiller i smv-segmentet, revisionshuset BDO.

Men markedet for revision af små og mellemstore virksomheder er under pres, og derfor er det lige så meget af nød som af lyst, at Beierholm-direktøren for tiden køber så aggressivt op i et segment, som de andre spillere aktivt vælger at forbigå.

Lokale revisorer under pres

Analyse: Sagen Kort

Efter at have købt vildt op i revisionsbranchen gennem et halvt årti nærmer revisionshuset Beierholm sig nu 1 milliard kroner i omsætning. Men det er af lige så meget af nød som af overskud, at de lokale forretninger har skiftet hænder.

Lovgivning og teknologi er ikke på de lokale revisionskontorers side. Tværtimod. For i takt med at de små og mellemstore virksomheders revisionspligt lempes, forsvinder salget i de små revisionsforretninger, og samtidig er nye typer software i gang med at overtage en stadig større del af revisorernes traditionelle kerneopgaver – discipliner, som i dag er de lokale revisionshuses vand og brød.

Derfor satser branchen stort på udvikling af nye kompetencer og specialer, som kan afbøde truslen i kerneforretningen.

Men hvis man vil konkurrere på samme bane som de store internationale konkurrenter, kræver det volumen, og her er Beierholms lokale forankring en fordel. Derfor spiller Beierholm for tiden højt spil i et sats på at samle underskoven af lokale revisionshuse under sig for at få volumen nok til at kunne tilbyde digitale ydelser og rådgivning på samme niveau som de store internationale konkurrenter, men altid målrettet små og mellemstore virksomheder.

Markedet er under pres af både teknologi og deregulering, og derfor er det ikke et område, som de øvrige store spillere vil ofre ressourcer på.

Med lempeligere revisionspligt for små og mellemstore virksomheder bliver det sværere at finde kunder i smv-segmentet, og samtidig er den teknologiske udvikling ved at automatisere revisorernes traditionelle kerneydelser, hvorfor revisionshusene i de seneste år alle har satset massivt på at udvide deres rådgivningsforretning.

Men Beierholm er ikke til stede hos de største virksomheder. Så hvor andre spillere, eksempelvis Deloitte, har valgt at skrue ned for den lokale tilstedeværelse og dermed udfordringerne på smv-markedet, er Kenneth Jensens strategi den modsatte. Han vil vokse sig ud af udfordringerne. Branchens små spillere må slå sig sammen, så der er råd til at udvikle nye kompetencer, specialer og forretningsområder.

”Alternativet er meget, meget svært. Det er svært at se, hvordan man skulle kunne deltage i den udvikling, hvis ikke man trådte sammen. Det bliver også mere og mere tydeligt for os, at det er meget nemt at få den snak med de forskellige firmaer, fordi de godt kan se nødvendigheden af at slå sig sammen,” siger Kenneth Jensen.

Han tilføjer, at opkøbene vil fortsætte, og at det nu også er tid til at kigge på specialisthuse.

Volumen skal sikre fremtiden

Med et snævert fokus på revision og mindre kunder og med en myriade af lokale kontorer fordelt over hele landet har Beierholm den fordel, at man har godt fat i markedet, fordi revisorhuset er tilstede og relevant, hvor kunderne er i dag.

Men fordi markedet er under hastig forandring, løber Beierholm også om kap med tiden for at holde sig relevant i fremtiden, hvor mange mindre virksomheder nok vil fravælge revision, og hvor de lokale revisorers kerneydelse trues på deres eksistens.

Ligesom de øvrige spillere i revisionsbranchen er Beierholm således nødt til at fokusere mere på andre ydelser som rådgivning, hjælp til administration og digitalisering og mindre på revision. Men det kræver størrelse, og vejen til vækst må derfor for nuværende være opkøb af lokale revisionshuse.

”Det er nemmere at udvikle og finde ledige ressourcer til nye projekter, hvis man hele tiden har noget vækst. Så det er også målsætningen de kommende år. Vi kan jo se med den enorme vækst, vi har haft de sidste 6 år, at vi har fået langt større likviditetsmuskler til også at investere i de ting, der er behov for i den del af segmentet. Så konsolidering er også målet i fremtiden,” siger han.

Spredte kompetencer

Men de mange spredte lokale kontorer giver også en anden udfordring. Kompetencerne er ligesom kontorerne spredt på tværs af landet.

De store internationale revisionshuse har alle forretningen centreret om centrale hovedkontorer, men den model harmonerer simpelthen ikke med smv-segmentet, lyder det fra Kenneth Jensen. For lokal tilstedeværelse er en forudsætning for at holde på de mindre kunder.

”Der er mange tendenser i branchen, hvor mange siger, hvorfor ikke samle sig i nogle få store kontorer? Det giver også god mening, hvis man kun har med meget store kunder at gøre. Men i det segment, vi er i, er man nødt til at være lokalt til stede. Der er et erhvervsnetværk i enhver mellemstor by, og det er meget svært at være revisor her, hvis man ikke er del af det,” siger han.

Med den voksende omsætning og de mange nye hoveder er det blevet muligt for Beierholm at udvikle egne teknologiske løsninger, og ved at holde det skarpe fokus på de små og mellemstore virksomheder som kunder tror Kenneth Jensen på, at Beierholm også i fremtiden vil have en konkurrencefordel, som vil holde revisionshuset relevant.

”Det bliver ikke dem, der udvikler robotterne, der vinder krigen. Det bliver dem, der formår at kombinere den rigtige service med robotterne, der vinder. Der vil altid være noget, der skal håndteres af mennesker omkring robotterne, så det vil ikke være et spørgsmål, om de mennesker bliver irrelevante, men at de skal håndtere mere og mere. Vi er ikke bekymrede for det, men det er også kun, fordi vi selv investerer meget i det,” siger han.

Jeres konkurrenter peger på, at lempelser af revisionspligten er den største trussel for smv-markedet. Hvordan vil I håndtere det?

“Det er selvfølgelig noget, vi følger med i. Men vi er ikke så bekymrede. For selv om man lemper reguleringen, vil der stadig være brug for administration til virksomhederne. Så i det omfang, at vi får bedre og bedre løsninger, blandt andet gennem teknologi, vil der også være opgaver at løse. Og her på det seneste er vindene jo begyndt at blæse lidt den anden vej, og man vil stramme lidt på revisionspligten igen. Så selvfølgelig har det en betydning, men det er ikke sådan, at markedet fuldstændig vil forsvinde. Det er vi ikke nervøse for,” siger han.

LÆS OGSÅ

Ny EY-chef går på strandhugst hos konkurrenterne

Revisionsgigant lurer på opkøb af førende advokathus

Nu skal din revisor sladre om smarte skatteplaner

Revisorer i benhård kamp om de lukrative mandater

Deloitte stjæler rivals chefkøbmand

Nu kommer der skrappere tilsyn med revisorgiganter

Bagmandspolitiet svigter i kampen mod hvidvask