godmorgen

Kultur

Ny bog beskriver banaliteternes dybde – i ledelse

Ledelseslitteraturen er fyldt med tykke bøger. Bogen ”God morgen, tak & undskyld” er i det perspektiv forbløffende kort. Titlen refererer tilmed til noget af det mest almindelige i arbejdspladsens omgang med hinanden, nemlig høflighed og interesse. Alligevel bringer forfatterne os nye steder hen, når vi husker på de små ubetydeligheder af venlighed. De gamle dyder giver medarbejderne en balance mellem dynamik og fremdrift overfor nødvendig tryghed.

Forfatterne Elize Dimare og Johnny Sørensen er erfarne ledere over et bredt udsnit af virksomheder. Dette mærkes i deres nye bog, som er virkelighedsnær på arbejdspladsens dagligdag. Undertitlen ”Lederens 23 genveje til trivsel og præstationer i turbulente tider” fortæller om bogens indretning. Den består nemlig af 23 fokuserede kapitler, der kan ses som gode råd, både såvel for lederen in spe som for dem, der allerede udøver ledelse.

Nogle af kapitlerne har fokus på adfærd, der umiddelbart kan synes ubetydelig for organisationsresultater. En simpel hilsen med ”god morgen” er både starten på dagen og god trivsel. Men handlingen i sig selv er ikke nok. Nej, udtrykket skal også være rigtig: Den halvsure vrissen gennem tænderne hjælper intet. Der skal være ”tryk på alle stavelserne”, skriver Dimare og Sørensen. Såre enkelt, næsten banalt, men alligevel for sjældent gjort.

Feng shui af to bestanddele

Nu er bogen heldigvis mere end blot formaninger og Emma Gadsk opdragelse i gode manerer. Et godt greb i ledelseslitteraturen afspejles i en liste med anbefalinger af andre værker, fint og nyttigt inddelt efter emne. Teoretisk indsigt er også opsummeret fra et længere værk af de samme forfattere.

Boganmeldelse

Elize Dimare & Johnny Sørensen

God morgen, tak & undskyld. Lederens 23 genveje til trivsel og præstationer i turbulente tider 1. udg., 167 s.

Content Publishing, Virum; ISBN: 978-87-94205-71-9

Udkom 1.10 2024

Score: 5 ud af 6 stjerner.

Anmeldt af Thomas Vorup-Jensen

Her nåede de frem til – i mine ord – en slags ledelsens feng shui. Den kinesiske term dækker over ønsket om balance mellem omgivelsernes kræfter i såvel bygninger som i livet. Hos Dimare og Sørensen er samme ønske om balance simplificeret til kun to elementer kaldet ”fire & shield-metoden”.

Ideen er igen relativt enkel, nemlig at lederen må finde en balance mellem dynamik og fremdrift på den ene side og følelsesmæssig tryghed og fornuft på den anden. Overdrives ”fire” delen, brænder medarbejderne ud. Hvis de omvendt ”shield’es” for meget, keder de sig ihjel.

Dette er kernen i de små cases, som bogen præsenterer – og perspektivet lykkes egentlig vældigt godt. Af disse principper kommer således, at hårdt arbejde ikke altid giver det største resultat. F.eks. i en vidensvirksomhed kan en 25-timers arbejdsuge nærme sig det optimale. Igen er resultatet for længst kendt fra sportens verden.

Men den frustrerede leder ved samlebåndet eller finansministeren på store bededag kan nok tåle Dimare og Sørensens diskrete påmindelse.

Præsidenten som forbillede?

Også i selve organisationens personalemæssige indretning gælder regler om balance. Et mantra gennem bogen lyder, at ”du bliver udnævnt til chef oppefra og til leder nedefra”. Jeg er ikke uenig, men her er Dimare og Sørensen måske lidt ujævne i deres eksempler.

“New Deal”-præsidenten Franklin D. Roosevelt (1882-1945) imponerede med sin ”fire” gennem de første 100 dage efter indsættelsen som USA’s 32. præsident. Fra samme verdensdel møder vi også kaptajn David Marquet. Han kommanderede angrebsubåden USS Santa Fe med en besætning på ca. 100 sjæle angiveligt ved at give flere spørgsmål end svar.

Men miljøerne har jo deres egne dynamikker og med forskellige tryk udefra. Dette gør erfaringerne fra Roosevelts 100 dage eller ubåden svært at komprimere til noget, der skal ske over 100 timer i f.eks. små eller mellemstore virksomheder. Alligevel lader jeg mig gerne rive med af Elize Dimare og Johnny Sørensens mange valide betragtninger og letflydende tekst. Lad bare ubåden ved overfladen kippe med 5 stars and stripes.

Anmeldt af Thomas Vorup-Jensen

Læs mere

Inbound salg og markedsføring uden hjerte og sjæl

Tankevækkende, inspirerende og praksisnær AI-drejebog

Reflekteret og spændende udgivelse om en institution gennem mere end 150 år – Danske Bank

Indsigtsfuld inspiration om ledelse i forsvaret

Flere lyspunkter og kun lidt dødvande i vismandsrapport

Realistisk, nyttig og modig bog om samarbejde

En god guide til AI: ChatGPT, Gemini eller Copilot

Ny bog skuffer: Kritik af moderne arbejdskulturer og ledelsespraksisser er for skinger

En bog, som vil og kan noget for både den nye og erfarne leder

Ledelsesbog til alle medlemmer i organisationen får fem stjerner

Hastighed og de gode løsninger er ikke hinandens modsætninger – tværtimod

Bog om værdien af kvinders arbejde er et polemisk partsindlæg, men alligevel læseværdig

Et personligt manifest for et bedre arbejdsliv

Tag din følelsesøkonomi alvorligt

Berlingske-topchef: Sådan blev nutidens borgerlighed værdi- og retningsløs

Hverdagsimplementering stiller skarpt på levedygtige organisationsforandringer