spacetogrow

Kultur

Ny bog om ledelse i rummet er alt andet end hverdagskost

Bogen "Space to Grow" er en virkelig anderledes ledelsesbog. Den handler om ledelse af rumteknologi og om, hvordan man kan etablere en markedsplatform i rummet.

Der udgives mange bøger om ledelse, og det kan til tider – og sat lidt vel rigeligt på spidsen – være lidt trivielt at læse om offentlig ledelse, effektiv ledelse eller regenerativ ledelse. Ikke fordi det er uvæsentligt, men fordi der er så mange, der skriver om det.

Bogen Space to Grow er i den sammenhæng en virkelig anderledes bog at læse. Den handler om ledelse af rumteknologi og om, hvordan man kan etablere en markedsplatform i rummet. Ja, ikke lige hverdagskost, når det gælder bøger om ledelse.

Spørgsmålet er så også, hvor stor relevansen er for en dansker, hvor rumindustrien jo ikke herhjemme er en dominerende sektor. Så den direkte praktiske relevans vil for de fleste være begrænset, men det er trods dette en bog, der giver godt stof til eftertanke. Særligt fordi meget af vores digitale liv tager en tur forbi rummet med ret så jævne mellemrum. Men det er som sagt nok en bog, der for de fleste primært vil være en inspirationsbog. Og så er der jo også det, at det at kigge ud i rummet altid har fascineret menneskeheden – lige fra Aristoteles, Kopernikus, Galileo, Newton og til Einsteins dage.

Der er også en – formentlig uintenderet – aktualitet, der handler om Elon Musk og Jeff Bezos, som begge længe har kæmpet en kamp med statsapparatet og NASA om at få lov til at gøre forretning i rummet. Man begynder i det små at få nogle ledetråde til, hvorfor de begge lige nu har så travlt med at lukke ned for den offentlige sektor sammen med en ny præsident i deres rumskib.

Boganmeldelse

Titel: Space to Grow

Forfatter: Matthew Weinzierl, Brendan Rosseau

Udgivelsesår: 2025

Forlag: Harvard Business Review Press

Anmeldt af James Høpner

Score: 4 af 6 stjerner

Kan man gøre forretninger i rummet?

Men bogen handler mest af alt om at gøre forretninger i rummet. Bogen er delt i tre dele som en form for udviklingsproces, der går fra at etablere et marked i rummet, forfine det og regulere det. Etableringen af markedet handler om, hvordan et marked i rummet etableres, og altså går fra at være fuldkomment statsstyret til at give plads til en række private aktører, som Blue Origin og SpaceX.

Bogens anden del handler om, hvordan markedet efterfølgende er blevet forfinet, hvilket blandt andet kommer omkring den ændring, der er sket i et tættere samarbejde mellem det offentlige og private. Bogens tredje og sidste del løfter diskussionen op på et samfundsmæssigt plan og kigger nærmere på udfordringerne omkring blandt andet ejendomsrettigheder og regulering af markedet.

Trods den “eksotiske empiri” er bogen dog bygget på en ret klassisk økonomisk tænkning, så der er mange genkendelige begreber, der bliver sendt ud i rummet. Heriblandt hvilken risikotænkning de forskellige aktører har. Fra NASAs ekstremt risiko-averse ageren til eksempelvis SpaceX’ meget eksperimenterende tilgang, hvor der sendes et hav af raketter op, som næsten lige så ofte kommer alt for hurtigt ned igen. Men her med den interessante observation, som nok også kan gøre gavn andre steder, at denne eksperimenteren viser sig at være både langt mere omkostningseffektiv og innovativ på den lidt længere bane.

Bogen tager også fat på andre interessante drøftelser om udnyttelse af råstoffer i rummet, men også lidt skræmmende fortællinger om et voksende problem med rumskrot, der risikerer at ødelægge al den nye fine teknologi, der sendes ud i rummet.

Ja, det er en bog, der helt bogstaveligt kommer langt omkring. Trods dens umiddelbare lave praktiske relevans for danske læsere er det en fascinerende verden, man lukkes ind i. Meget amerikansk, men det til trods stadig med nogle gode refleksioner om udfordringerne ved at etablere sig på nye, ukendte markeder. Og ja, så lige med en sjov advarsel om, at hvis man hurtigt ønsker at blive millionær ved at gå ind på rummarkedet, er den bedste forudsætning, at man starter som milliardær.

Anmeldt af James Høpner

 

Læs mere

Vigtig bog om brobygning mellem unge generationer og fremtidens virksomheder

En stigende polarisering udfordrer den gængse ledelse…..

Ny bog er et solidt katalog over agile projektmetoder

Alt for mange arbejdspladser er ikke for børn

Ny bog om kunstig intelligens overfor kunder får topkarakter

Ord, ord, ord! – og hvad de faktisk betyder i ledelse

Den selvledende organisation er et dilemmafyldt farvand

Suveræn håndbog til corporate storytelling i verdensklasse

Nye tider kræver ny tilgang til ledelse – måske…. Ledelsesbog skyder forbi målet

Solid og systematisk lederhåndbog til digital modning

Ny bog gør op med de økonomiske modeller

Sammenhængskraft leder til succes – og implementering er afgørende

Ny bog beskriver banaliteternes dybde – i ledelse

Inbound salg og markedsføring uden hjerte og sjæl