;
undoweb

Forsikring

Ny forsikringsaktør dumper prisen

Det nye forsikringsselskab Undo har været på markedet siden juni. Det går stærkt fremad, lyder det fra stifteren, der planlægger at udvide internationalt. Selskabets forsikringsplatform blev  udviklet på bare tre måneder – og betydelig billigere end de kæmpe it-projekter, som andre selskaber slås med.

Den nye forsikringsaktør Undo har valgt en prismodel, hvor man bogstavelig talt dumper prisen på ulykkesforsikring. Således koster en almindelig ulykkesforsikring ifølge stifter og administrerende direktør Sophie Bohr Grønbæk ca. 70 pct. mindre end markedsprisen:

”Forsikringsselskaber har over årene tilføjet en masse dækninger til ulykkesforsikringen, f.eks. dækning for enkelte sygdomme, begravelseshjælp, rengøringshjælp og andre ydelser og dækninger, som ikke er kerneproduktet. Derfor kan vi gøre det meget billigere ved at skære noget fra og sørge for, at dækningen passer bedst muligt til vores målgruppe.

I modsætning til f.eks. GF Forsikrings nye ulykkesforsikring, hvor ret almindelige sportsgrene som skiløb og ridning koster ekstra, er pakken hos Undo inklusive farlig sport samt dækninger som ulykke på rejse, ulykke på arbejde og motorcykelulykker. Sophie Bohr Grønbæk mener, at det generelt er et problem i branchen, at især ulykkesforsikring er blevet så omfattende et produkt, at nogle kunder ikke længere ser en mening med det:

Fakta om Undo

Stiftet i 2017 af Sophie Bohr Grønbæk (CEO), Anders Valentin (COO), Nikolaj Lund (CTO) og Søren Buron (CPO), nu består teamet af 11 ansatte

Stifterne kommer alle fra det københavnske techstartupmiljø

Tryg har investeret 25 millioner kr. i selskabet

Sign-up, support og skadeanmeldelse foregår alt sammen i Undo-appen

Rådgivning og skadebehandling er i stor grad automatiseret og ligger i appen

Højest ratede forsikringsapp i Danmark med 4,3 stjerner i AppStore

Tilbyder indboforsikring, ulykkesforsikring og (meget snart) rejseforsikring

”Jeg ser det som en tendens i forsikringsbranchen, at produkterne ‘vokser’ og dermed kan blive for dyre, til at alle kan være med. I vores pristjek ser vi, at vores pris på ulykkesforsikring ligger 70 pct. under det gængse i markedet, og det skyldes altså vores tilpasning af dækningen, men også at vi har et utrolig effektivt digitalt setup, der holder vores udgifter meget lave” siger Sophie M. Bohr Grønbæk, der på den måde sammenfatter Undos koncept, hvor målet generelt er at ligge med priser på 20 pct. under konkurrenterne.

Forsikringsformidler – ikke selvstændigt selskab
For det nye selskab, der ret beset er en forsikringsformidler med Tryg i ryggen, er et helt anderledes app-baseret forsikringskoncept. Her kan interesserede klikke sig ind og skræddersy dækningerne med tilkøb af for eksempel tandskade og varigt men.

Langt flere valgmuligheder er der under indboforsikringer, hvor almindelige dækninger mod brand, vand, vejr koster fra 5 til 91 kr. om måneden. Man kan også vælge såkaldte power-ups i form af dækning mod cykeltyveri, bagage eller kælderdækning. Netop denne modulopbygning er selve kernen i det moderne forsikringskoncept, der henvender sig til personer, der bor i lejlighed – uanset om det er ejer, lejer eller andelsboliger. Det er også et koncept, hvor sprogbrug og kommunikation som f.eks. ”pis, jeg har fået stjålet min cykel” kan forekomme.

”Vi har faktisk også en del kunder fra 50-60 år, så det tiltaler ikke kun de unge, selv om det selvfølgelig er den oplagte målgruppe,” forklarer Sophie Bohr Grønbæk, der forklarer, at man nu har rundet 1.000 kunder – og kundebasen vokser med op mod 40 pct. per måned.

Selskabet har nu indbo, ulykke og elektronikforsikring på hylderne, og man er også på vej med en rejseforsikring. Derimod er der ingen planer om at gå ind på bilforsikring. For målgruppen er typisk byboere, der cykler eller måske leaser eller lejer en bil fra tid til anden.

”Målet er ikke, at vi skal være kæmpestore i Danmark, måske kan vi få 40.000 kunder af en målgruppe på 400.000, og så er målet, at vi skal rulles ud i flere lande. Norden til at starte med.”

Iværksætterne fik stort rygstød

På mange måder er Undo et af de mest interessante forsikringsstartups i landet. Sophie Bohr Grønbæk stiftede det i 2017 sammen med Anders Valentin, Søren Buron og Nikolaj Lund. Det skete i samarbejde med ventureinvestorselskabet Rainmaking, der hjalp iværksætterne i gang. En interessant pointe er, at ingen fra teamet vidste noget om forsikring, men valgte alligevel branchen ud fra en vurdering, at man kunne udvikle eller måske endda disrupte området.
For at speede processen op indgik partnerne en alliance med Tryg Forsikring, der købte sig ind for 25 mio. kr. plus stillede tilladelser og ekspert- og produktviden til rådighed, ellers ville de håbefulde iværksættere nok ikke være nået så langt.
”Alene en tilladelse til at drive forsikringsselskab koster jo 50 mio. kr. Så nej, det ville have været noget helt andet. På den måde er vi glade for at have et samarbejde med Tryg”, siger Sophie M. Bohr Grønbæk, der har en fortid som hjerneforsker, konsulent i Qvartz og var med til at starte Danske Banks The Hub, der er en mødeplads for startups, investorer og jobsøgende. Selv har de fire stiftere formået at beholde ca. en fjerdedel af Undos aktier.

Løste it-hovedpine med et snuptag
Selv lægger Sophie M. Bohr Grønbæk ikke skjul på, at det er tekniske kompetencer til udvikle en topmoderne app samt en forsikrings ‘core’, der har været det afgørende konkurrenceparameter:

Undo blev stiftet i 2017 af Sophie Bohr Grønbæk (CEO), Anders Valentin (COO), Nikolaj Lund (CTO) og Søren Buron (CPO), nu består teamet af 11 ansatte

”Det lykkedes os jo at udvikle et fuldt forsikringssystem på tre måneder. Det er ganske imponerende og konkurrencedygtigt, i forhold til hvis man skulle købe et fuldt og færdigt it-system fra f.eks. Tia Technology.”At it ofte er en hovedpine for forsikringsbranchen, ses tydeligt på, at Codan og LB Forsikring er ved at udrulle it-systemer, der både tager lang tid at færdiggøre, og som let koster mange hundrede millioner at sætte op. LB Forsikring har købt IDIT-systemet fra israelske Sapiens.
På et punkt synes det rent onlinebaserede Undo at være udsat, nemlig over for forsikringssvindel. Men det mener Sophie M. Bohr Grønbæk at have styr på:
”Vi er faktisk ret gode til at opfange og stoppe forsikringssvindlere, teknologien i appen giver os nye muligheder, som man ikke har haft i branchen før. Men det er ærgerligt at vide, at svindlerne sikkert går videre og gør det samme hos næste selskab. Jeg synes, at der i den grad er brug for et fælles forsikringsregister over forsikringssvindlere.”
Undo teamet består af 11 ansatte ,og de har netop hyret den første med klassisk forsikringsbaggrund i form af skadeschef Camilla Morell, der kommer fra Tryg.

 

Læs mere

Forsikringsselskab går enegang med ny strammerkurs

Situationen for forsikringsselskab forværres

Presset på jysk forsikringsspiller vokser

Svært forsikringsår, konkurser og dyre brande præger forsikringsbranchen

Forsikringsbranchen strammer grebet om bilister: Risikerer at miste erstatning

Kundekrigen sætter spor i forsikringsbranchen. Selskaber tærer på reserverne