Fana-Sparebank_copyright-Pernille-Sommer-1121

Bank/Realkredit

Ny kunde lander på tørt sted i datacentral, der sender regning videre til medlemsbanker

Datacentralen SDC har mistet en række nøglekunder i Norge, og selv om direktør Torben Finnemann er fortrøstningsfuld i forhold til at få nye kunder ind og netop har landet Fane Banken, så er der en pæn prisstigning på vej til medlemsbankerne.

Det er umiddelbart en skelsættende nyhed for datacentralen SDC, at man netop har landet en ny kunde i Norge i form af Fana Sparebank. Fana Sparebank er en selvstændig sparekasse med hovedkontor i Bergen i Norge, der består af cirka 135 medarbejdere og i omegnen af 50.000 privat- og erhvervskunder.

Det er dog nok mest symbolværdien og håbet om flere kunder i forretningen, som holder humøret højt hos SDC, der servicerer en række større og mindre danske og norske banker og sparekasser med Sparekassen Danmark, Sparekassen Kronjylland og Lån & Spar Bank i front.

For p.t. står man midt i et skelsættende år, idet en stor gruppe af norske banker organiseret i EIKA, er ved at forlade SDC til fordel for ærkerivalen Tietoevry. Det betyder, at omkostningsbasen skal betales af den resterende ejer- og medlemsgruppe. Der er simpelthen færre til at betale for datacentralens omsætning, som udgjorde 1,837 milliarder kroner i 2023 faldende til de 1,7 milliarder kroner i 2024, som er budgetteret.

Over for Fana Sparebanks 50.000 kunder og 135 medarbejdere står EIKA Gruppen nemlig for 750.000 kunder, 51 banker og 1.800 medarbejdere. Så der er altså mere, der skal indhentes.

Uanset hvad, er det af stor symbolværdi for SDC’s administrerende direktør, Torben Finnemann, at lande en ny norsk kunde:

”Det er en stor dag for os i SDC, og vi er utrolig glade for at byde Fana Sparebank velkommen til SDC. Dette partnerskab er et vigtigt skridt, som understreger mulighederne på det norske marked og viser, at vi er konkurrencedygtige og har en moderne platform og løsninger, som er attraktive på tværs af hele Norden,” lyder det fra Torben Finnemann, som oplyser, at flere er på vej, og at det er en del af løsningen at få landet flere norske bankkunder:

”Vi er i tæt dialog med adskillige potentielle bankkunder, og vi tror på et aktivt tilvalg af SDC i 2024. Det er et spændende år, men med vores fælles nordiske løsninger og konkurrencedygtige priser har vi gjort en solid indsats, og det er bestemt min forventning, at den vil blive kronet af flere nye norske kunder om bord,” siger Torben Finnemann

Torben Finnemann påpeger endvidere, at man står rigtig stærkt i det vestlige Norge med et kontor i Bergen, blandt andet fordi man har udvidet direktionen med flere norske profiler med indsigt i norske forhold.

Taber en pæn del af sin medlemsomsætning

Det står ikke helt klart, hvor stor en del af medlemsomsætningen, SDC taber på at miste EIKA, som i 2020 valgte at skifte til en anden leverandør. Det har tidligere været fremme, at EIKA stod for 80 procent af SDC’s omsætning i Norge på ca. 500 millioner kroner, hvilket i givet fald vil efterlade bare 120 millioner kroner fra den norske forretning.

”Omsætningen kommer til at være højere end det. Du må tænke på, at der altså er kommet kunder ind, for eksempel Forsvarets Personellservice, ligesom der faktisk er en højere omsætning for fællesnordiske systemer fra de eksisterende 21 norske kunder, så tallet er væsentlig større end de 120 millioner kroner, siger Torben Finnemann. Nu kommer Fana Sparebank også med, og det vil selvfølgelig også hjælpe lidt.

Dog står det også klart, at der kommer prisstigninger til de resterende danske og norske kunder.

”Vores medlemsbanker har fået en prisstigning på 3,5 procent plus inflationsregulering i en overgangsperiode fra 2024 til 2026. Derefter falder de 3,5 procent bort. Det svarer til, at der gives en samlet prisstigning på 8,5 procent. De penge bruges på fælles værdiskabelse for de nordiske kunder. Vi er de eneste, som kan levere systemer på tværs af Norden. Der er en god opbakning til den tilgang.”

Det betyder også, at der ifølge Torben Finnemann ikke er nye besparelsestiltag i pipelinen for SDC.

”Sammenligner vi os med andre aktører, så er vi meget konkurrencedygtige på prisen.”

Ny strategi på plads

Efter at Torben Finnemann tiltrådte, har man lanceret en strategi for 2025, ’Strategi 2025, Execute Effective Banking’, som indebærer, at man vil høste frugterne af tidligere års indsatser for at muliggøre effective banking til gavn for pengeinstitutter og slutbrugere.

”SDC står rigtig godt rustet og er klar til at realisere strategien i 2025. Vi har en god udvikling i resultat og balance præget af udkonverteringer, inflationsregulering og aktivitet hos eksisterende kunder. Vi har fået Totalbanken, der blev opkøbt af Sparekassen Danmark, ind på bøgerne. Så det bliver et år med højt aktivitets- og forretningsniveau.”

Ifølge Torben Finnemann står strategien på fire søjler: Hvordan SDC bliver endnu bedre til, på tværs af hele organisationen at sikre kunderejsen fra A til Z, fortsat fokus på såvel kunde- som medarbejdertilfredshed, vækst på det norske marked og styrket systemlandskab med udgangspunkt i tværnordiske løsninger samt fortsat fokus på den operationelle drift, som er et særdeles vigtigt fundament for SDC’s forretning og leverancer.

SDC gennemførte en reorganisering med virkning fra årsskiftet. Dermed mener SDC-direktøren, at organisationen er klar til i 2024 at eksekvere den nye strategi, som både skaber en god arbejdsplads, leverer høj værdiskabelse og stabilitet til kunderne, samt sikrer en langsigtet favorabel udvikling af SDC, som det fremgår af strategipapiret.

”De tilpasninger, der skulle ske, er sket. Nu handler det om værdiskabelse oven på de gode infrastrukturløsninger, vi har lavet gennem de sidste mange år. Der er foretaget væsentlige investeringer, der kan omsættes til værdiskabelse hos kunderne, og så håber vi selvfølgelig, at der kommer nogle flere norske logoer til allerede i 2024.”

Med små og mellemstore pengeinstitutter som målgruppe passer Fana Sparebank godt ind i den øvrige portefølje af pengeinstitutter i SDC, oplyser han. Nu skal Fana Sparebank og SDC sammen finde en dato for, hvornår Fana Sparebank bliver flyttet over på SDC’s platform.

Ifølge administrerende direktør i Fana Sparebank Lisbet K. Nærø har SDC en forretningsmodel, der passer til en selvstændig og uafhængig sparekasse af Fana Sparebanks størrelse:

”SDC’s fællesskabsmodel harmonerer godt med sparekassestrukturen. Valget af leverandør understøtter vores strategi som en selvstændig aktør, og vi får indflydelse på den videre udvikling af kernebankløsningen. Den moderne platform vil styrke vores position som en innovativ bank, der tør gå sine egne veje. Det er vigtigt for os at kunne tilbyde vores kunder smarte og fleksible løsninger,” siger Lisbet K. Nærø.

Billede (fra venstre) områdedirektør i SDC Stig Valderhaug, administrerende direktør i SDC Torben Finnemann, administrerende direktør i Fana Sparebank Lisbet K. Nærø samt Inge Ådland, direktør for innovasjon og teknologi i Fana Sparebank.

Foto: Pernille Sommer

 

Læs mere

Politisk møde viser klar uenighed om bankernes rådgivning af kunder

Partier retter skytset mod realkreditmarkedets guldæg: Vil stramme grebet om bidragssatser

Totalkredit-konflikt skifter scene til åben krig

Solen strålede over banktopmøde – men frustration over reguleringen spøger

Større banker er stadig guldæg for revisorer. Især to huse fører nu i feltet

Nyt rekordår venter for banker: Sådan ligger de på omkostninger

Realkreditinstitutter tjener stort på bidragssatser: Politisk forslag kan spænde ben for guldægget

Politikere blæser til kamp mod bankernes urimelige vilkår

Banker får skarp kritik for at give bedre renter til store end små virksomheder