;
sci1

M&A

Invester i superbiler efter kapitalfondsmodellen

Priserne på udvalgte supersportsvogne og klassikere er steget mere end aktiemarkedet, ejendomme og obligationer. En gruppe højt specialiserede danskere bag en af Nordens dyreste bilsamlinger tilbyder nu den ret ressourcekrævende investeringsform til private.

Det ligner et lille moderne Fort Knox, som ligger klos op ad motorvejen ved Middelfart lige inden Lillebæltsbroen, hvis man kommer fra sjællandssiden. Og der venter et uvurderligt syn af skønne investeringsobjekter, hvis man er så heldig at få lov til at komme ind i en af de to ret anonyme fabrikshaller, der er omgivet af hegn og solide porte. Men der er god grund til den høje sikkerhed, for her gemmer sig en af Nordens og måske Europas absolut fineste samlinger af eksklusive biler.

Umiddelbart har offentligheden kun adgang til et lille hjørne af området, hvor man kan købe en klassisk Porsche eller Ferrari, lease en hurtig Audi eller bare nyde synet af en snes flotte sportsvogne. Det er dog for intet at regne i forhold til de fine køretøjer, der gemmer sig inde bagved. I den ene hal bagved bilforhandleren finder man nemlig omkring 50 biler, som bedst kan beskrives som en slags boblere eller kandidater til at blive en del af den rigtig fine samling. Det er særudgaver af nyere Porsche 911, BMW M-udgaver, Corvette, Mercedes AMG og andre biler, som måske kan blive til rigtige klassikere og flytte ind ved siden af.

I de hellige haller står der sportsvogne og superbiler for op mod 1 mia. kr. Der er lukket for offentligheden i den ene hal.

I den for offentligheden helt lukkede hal to finder man nemlig perlerne i Selected Car Collections samling, der er et enestående skatkammer af biler som Mercedes’ ‘Mågevinge’, særlige Ferrari, Porsche, BMW, Lamborghini og mange flere til. Bilerne ejes af milliardær Torben Østergaard-Nielsen, der har opbygget USTC-koncernen, som er specialiseret i shipping, rederivirksomhed, køb, salg og forsyning af brændstof og smøreolie til shippingindustrien samt risikostyring, it-ydelser med videre. Han har umiddelbart tænkt sig at beholde sin samling, der menes at være op mod 1 mia. kr. værd. Der er nu helt ekstraordinært også oprettet adgang for private, der via søsterfirmaet Selected Car Investment kan investere i biler i efter kapitalfondsmodellen.

”Der er i denne investeringsform en tæt kobling mellem hjerte og pengepung. Det er et helt nyt investeringskoncept, som er godkendt af Finanstilsynet, og målgruppen er professionelle investorer, som måske altid har drømt om at investere i biler på egen hånd, men måske ikke har mulighederne eller faciliteterne til at gøre det. Vi har derimod igennem opbygningen af vores egen samling og forretning fået nære kontakter til bilmiljøet og tager det med bilhandel og investering meget seriøst,” siger commercial director Claus Ebberfeld fra Selected Car Group, som er en af drivkræfterne i det ret opsigtsvækkende danske investeringssetup, der fik de nødvendige tilladelser og godkendelser på plads i sensommeren 2019, herunder også til at investere kundernes pensionsmidler.

Første fond er rejst

Kort fortalt har Claus Ebberfeld og et team af specialister fra bil- og finansverdenen overført kapitalfondsinvesteringskonceptet til køb og salg af sportsvogne, superbiler og klassiske biler. Den første fond på 30 mio. kr. er allerede rejst fra årsskiftet, men selskabet har mod på mere og  forventer at kunne rejse flere og større fonde i de kommende år.

Planen er at opkøbe bilerne i løbet af det første år, hvorefter man har en forventet investeringscyklus til at afhænde dem igen efter syv år. Går det strygende, kan man også sælge biler hurtigere, ligesom man kan vælge at holde dem et eller to år længere, hvis markedet udvikler sig uheldigt undervejs. Mindste investeringssum er på 750.000 kr. og der er 19 investorer i den første fond, der også får adgang til en række sociale events.

”Det kan vel sammenlignes med at investere i vin. Bortset fra at der ved denne investeringsform jo faktisk er flotte biler, man kan se og røre ved. Og det er jo mere interessant for de fleste end en flaske vin med prop i. Samtidig har der historisk set vist sig at være en rigtig god investeringscase i at investere i biler,” fortsætter Claus Ebberfeld, der i prospektet for den første fond har gjort meget ud af at kortlægge de historiske afkast for investering i superbiler, der over en 15-årig periode har givet et ganske hæderligt afkast på 14,2 pct. per år – og klassiske biler har målt efter HAGI Top Inde i perioden fra december 2008 til december 2018 givet et årligt afkast på 13,6 pct. sammenlignet med aktiemarkedet målt efter MSCI World Index, hvor afkastet har ligget på 7,4 pct.

Udviklingen i klassiske biler overgår udviklingen på aktiemarkedet, fremgår det af SCI’s prospekt.

”Hovedsalgsargumentet for vores investeringsprodukt er udviklingen i priserne over de sidste 10-20 år. Bilerne har samtidig klaret finanskriseperioden rigtig fint, og deres værdiudvikling udviser meget lav korrelation mellem prisudviklingen i aktier, obligationer og ejendomme.”

Kun til rigtig dyre superbiler

Fonden har dog valgt at lægge ud med et mere konservativt afkastestimat på 5-7,5 pct. i afkast per år. Herfra skal så fratrækkes et årligt management fee på 2,25 pct., der går til forsikringer, bygningen og køb og salg af biler, hvilket kan være en anselig omkostning, hvis bilen f.eks. skal sælges på en af de store auktioner i tilknytning til de store biludstillinger i Paris, Essen, Frankfurt, Amelia Island, Palm Beach eller Italien.

Konceptet for SCI er at købe biler med så få kilometer som muligt baseret på godt købmandskab, og man finder dem typisk ikke via annoncer, hos bilforhandlere eller auktioner. Det kræver erfaring og et særligt netværk, som teamet har brugt år på at opbygge. Man henter typisk biler rundt om i Europa, selv om indkøb af biler fra USA eller Japan også er på tegnebrættet.

Bilerne skal også løbende vedligeholdes, ligesom de også helst skal køre lidt fra tid til anden. Det er den bedste måde at sikre, at teknikken ikke gror helt sammen og tingene mørner og kræver dyr istandsættelse. Den nænsomme pleje er ligesom opbevaringen også en del af setuppet hos SCI.

I den første fond har man allerede investeret i den første bil, der ifølge Claus Ebberfeld er et køretøj fra den helt øverste hylde fra bilernes superliga, som formentlig ikke findes i Danmark i forvejen. Han vil dog endnu ikke oplyse, hvilken bil der er tale om. Det planen, at den første fond skal investere i i alt 4-5 biler. Så der er altså tale om biler i den dyre ende af prisskalaen med en vis risikospredning i superbilklassen, der typisk er defineret med Ferrari F40 som arketype. Men det er kun begyndelsen, hvis det står til Claus Ebberfeld, der tror, at man skal lave større fonde med bredere investeringstemaer inden for bilområdet.

Offentligt tilgængeligt er et flot showroom med nydelige nyere klassiske sportsvogne fra f.eks. Porsche og Ferrari.

 

”Nu skal vi have investeret den første fond, og så går vi i gang med næste runde. Vi har fået mange henvendelser fra banker, som synes, at det, vi laver, er rigtig spændende. Man kan bestemt ikke udelukke, at vores næste fond bliver større eller får et andet fokus. Vi har opstillet en række temaer, som kan være nyklassikere, racerbiler, rene mærkefonde som en Porsche eller en Ferrari-fond. Der er masser af muligheder. Dog kommer vi næppe til at investere i biler fra før 1945. Der er målgruppen simpelthen for begrænset.”

Også risici ved konceptet

Det er dog ikke kun bildrømme, for der er også betydelige risici for prisfald på markedet for klassiske biler. En årrække troede man eksempelvis, at priserne på klassiske særudgaver af Porsche 911 ville blive ved og ved med at stige. I stedet har man set prisfald de senere år. Så der er bestemt risiko for prisbobler undervejs, ligesom ingen rigtig ved, hvordan elbiler, selvkørende biler og delebilstjenester vil påvirke den globale efterspørgsel efter supersportsvogne, klassikere og andre investeringsbiler.

I SCI’s prospekt  vurderer man, at der er væsensforskel på transportmidler og investeringsbiler.

”Denne udvikling forventes dog ikke at have væsentlig indvirkning på værdien af klassiske biler og superbiler grundet en række faktorer, herunder (men ikke begrænset til) et stigende antal potentielle investorer, der investerer i denne aktivklasse (drevet af stigende velstand kombineret med et stigende befolkningstal), det faktum, at biler appellerer til flere generationer, og at der er en glæde forbundet med at eje en bil, som ikke kan gøres op i penge,” fremgår det af materialet.

 

LÆS MERE

Danske Banks leasingselskab taber nok en bilimportøraftale på gulvet

Ny stærk finansspiller tager form. Napper storkunde fra Danske Bank

Leasingbranchen risikerer hvidvask, fup og dårligere kreditvurderinger

Gyser for banker og leasingselskaber

Mærkværdig bil-alliance risikerer selvmål med bilafgifter

Hårdknude i bilforhandlinger. Her er de mulige løsninger

VW-chef advarer om problem med dansk billeasing 

Vi henter italiensk bilskønhed med mangler

Bilforsikring bliver teknologisk slagmark. Nu vil selskaberne holde øje med kørslen

Prisdumping, opgør, skilsmisse og store tab af markedsandele. Forsikringsbranchen ændrer sig hastigt  

Udlandet sværmer om danske forsikringsguldæg

Her er forsikringsselskaberne med de højeste og laveste omkostninger