Man løser et problem, men skaber et andet. Det synes foreløbig at være konsekvensen af Finanstilsynets fokuserede opmærksomhed på pensionsbranchens fokus på at bringe balance i selskabernes forretning, hvor man hidtil har kørt med store underskud på syge- og uykkesforsikring (SUL), så enorme udgifter til tab af erhvervsevne-sager blev betalt af alt for høje priser på investeringssiden.
Problemet var, at Finanstilsynet mente, at det gav en uhensigtsmæssig omfordeling, så mange pensionskunder betalte regningen med høje investeringsomkostninger, for at store virksomheder med gode forhandlere kunne få ekstremt gode forsikringspriser. Selskaberne fik altså blodrøde tal på forsikringsdelen, som de så tjente ind på karrusellerne, dvs. investeringssiden.
Nu skal der orden og balance i penalhuset, afkræver Finanstilsynet i år, ellers der brænde ned. Det ser vi konsekvensen af på markedspladsen nu. InsideBusiness erfarer således, at Velliv også er på vej med et helt nyt prisregime.
Som vi først beskrev i InsideBusiness i november sidste år, er PFA firstmover med markant forhøjede priser på forsikringer, således at en tab af erhvervsevne-dækning nu koster 0,249 procent pr. år for en dækning på 10 procent af lønnen. Det betyder, at sektorens kongeprodukt, en dækning på 40 procent af lønnen, koster 1 procent af lønnen om året. Det er faktisk en tre- eller firedobling i forhold til visse lukrative kundeaftaler, som InsideBusiness før har beskrevet.
Til gengæld indførte PFA i rammeaftalerne en rabat på investeringsomkostninger på 0,2 procent plus en kontant bonus på 2.000 kroner om året i MæglerPlus-aftalen, men som alligevel kan variere fra 500 kroner og op til 5.000-6.000 kroner pr. kunde årligt.
PFA havde enorm succes. Og nu følger Danica trop. Først med en formentlig plantet og noget letbenet historie i Børsen om, at nu fik Danica-kunderne altså penge tilbage. Men intet om, hvor meget rabatten på investeringsomkostningerne blev, ikke noget om bonussens størrelse og slet ikke noget om de kraftigt forhøjede priser på forsikringer.
Kæmpe prisnedsættelser for visse Danica-kunder
Men dem kunne vi så delvis løfte sløret for i InsideBusiness, idet Danica halverer prisen på investeringsomkostningerne og indfører en kontant bonus på 1.100 kroner om året for deres kunder i Danica Balance.
Igen var Danica ekstremt karrig med informationerne, for man vil ikke sige noget om, hvor meget priserne på forsikringsdelen er steget med. Det måtte trækkes ud af deres kommunikationsafdeling, at kunder med produkterne Danica Select og Danica Traditionel altså ikke er omfattet af de omfattende prisnedsættelser på investeringssiden, som er så store, at Danicas offensive linje kommer bag på branchefolk. Men de to kundegrupper må altså fortsat betale mere for forsikringssiden uden at få del i festen.
Omsider fik vi følgende svar fra Danicas pressechef:
“Ja, det er rigtigt forstået, at Danica Traditionel og Danica Select ikke er omfattet af prisfaldet på investeringsomkostninger, men generelt vil opleve højere priser på forsikringer. Vi oplyser ikke, hvad priserne stiger med i procent, men kan fortælle, at vi er gået efter en model, hvor kunderne på tværs af alle produkter samlet får lidt mere tilbage, end stigningerne beløber sig til,” lød det fra pressechef i Danica Nikolai Johnsen.
Pressechefen kunne endvidere oplyse, at “prisændringer kommer groft fortalt ikke til at berøre kunder under udbetaling eller hvilende ordninger (fripolicer).”
Med det in mente forstår man godt, hvorfor Danske Bank-ejede Danica forsøger at holde lav profil for at undgå beskydning med så store kundegrupper, der nu skal betale dobbelt så meget i investeringsomkostninger som de grupper, der ligger i Danica Balance med aktive ordninger. Nogle skal endda betale meget mere for deres aktive forsikringer, og det er altså fortsat knap 20 procent af indbetalingerne i branchen generelt ifølge Finanstilsynets tal, som ligger i garanterede produkter.
De kunder bliver pelset, ikke kun i Danica, men generelt i branchen.
Kan Danicas prispolitik forsvares? Nej
Samtidig er der også grupper, der ikke får lavere investeringsomkostninger, men til gengæld skal betale markant mere for forsikringerne, hvad Danica fik forklaret ovenfor. Dog ikke hvor meget priserne stiger med på forsikringssiden. Det arbejder vi stadig på at grave frem i InsideBusiness.
Uanset hvad, skal vi nok forsøge at hjælpe Danicas direktion – med ceo Mads Kaagaard og cco Dorte Bilsgaard i spidsen – og deres kommunikationsafdeling med at besvare to afgørende spørgsmål, når de nu ikke selv vil stille op.
Kan den nye prispolitik forklares for alle de kunder, der ikke får lavere investeringsomkostninger? Nej.
Kan den forklares? Næppe.
Spørgsmålet er, om Finanstilsynets vicedirektør, Carsten Brogaard, er opmærksom på, at de med deres hårde reguleringspres har skabt en ny omfordeling af kundemidler, hvor de ellers forsøgte at komme dem til livs.
Det spørgsmål vil vi forsøge at finde et svar på.
Læs mere
Finanstilsynet med opfordring til pensionsbranchen: Få styr på jeres produkter
Hvad er krig? Den detalje skal pensionsbranchen måske arbejde lidt mere med
Ny prisstruktur: Danica halverer investeringsomkostninger, men kun for nogle kunder
Tilsyn skærper kritisk blik på udskældte forsikringer
Grønt er godt. Sort er bedre. Pensionsbranchen står i et dilemma
Trods tumult i august klarede pensionsselskaber stormen. Her ligger de på afkast
Pensionsbranchen er fanget i svært dilemma om priser på udskældte forsikringer
Lavere omkostninger på vej: Se de dyreste og billigste pensionsselskaber
Giganter kæmper for at knække koden til fremtidens pensioner
Finanstilsynet advarer om risiko i pensionsselskaber. Nyt kontrolregime på vej