HyperFocal: 0

Ugens Insider

Opkøbssulten forsikringsgigant rydder op og jagter lønsom vækst

Der er fortsat en del ømme tæer hos Danmarks femtestørste forsikringsselskab, Gjensidige, men topchef Mats Gottschalk har en plan for oprydning og udrulning af nyt it-system. Og forsikringskæmpen har med norske milliarder i ryggen stadig opkøb på agendaen.

Det er en tid med store forandringer i Gjensidige Forsikring. På godt et år har forsikringsselskabet fyret sine privatassurandører , man rydder op i sine ikkerentable kunder, man vil erstatte sine eksisterende og temmelig rodede it-systemer – og så har man fået ny topchef ,Mats C. Gottschalk ind som afløser for Kim Rud-Petersen.,

Der var da også brug for friske øjne på den danske forsikringsforretning. For arven efter de mange forskellige opkøb er komplekse og gamle it-systemer, som kun vanskeligt integreres, og det hæmmer effektiviteten gevaldigt for Gjensidige, der har set toplinjen skrumpe i Danmark de sidste kvartaler. Det handler primært om at skabe en vækststærk og lønsom forsikringsforretning – og nu uden svinkeærinder som nye opkøb:

”Vi skal bevise over for os selv og alle, der følger os, at vi som nummer fem på det danske marked har en stærk platform, og at vi evner at fastholde kunderne og at vokse organisk på en lønsom måde,” siger Mats Gottschalk, der dog ikke udelukker danske opkøb.

Gjensidiges norske topchef, Helge Leiro Baastad, er da også både kendt og berygtet for at tage på charmetur hos de danske forsikringsselskaber i håb om at finde flere opkøb til den danske forretning, der er blevet til efter køb af Fair Forsikring, KommuneForsikring, Nykredit Forsikring, Gouda Rejseforsikring, Mølholm Forsikring og Mondux. Landechef Mats Gottschalk har netop været ansvarlig for M&A-aktiviteter hos Gjensidige, så han vil ikke holde sig tilbage. Man var da også klar ved havelågen, da Alka var til salg, men nordmændene fandt prisen for høj – og Tryg endte med at købe Alka.

Sagen kort

Gjensidige har vokset sig til at være landets femtestørste forsikringsselskab, men man er fortsat udfordret af svag vækst og komplekse it-systemer, der er præget af opkøbshistorikken.

Læs om landechef Mats C. Gottschalks vej videre på det danske marked.

”Det kan se ud, som om vi har sat opkøb på pause, men det skyldes i lige så grad, at det er svært at finde egnede transaktioner. Opkøb er stadig en del af vores strategi, og det er kun to år siden, vi købte Mølholm og blev en førende aktør inden for sundhedsforsikringer. Så vi ser i høj grad på, om det, der er på markedet, udfylder et tomrum, eller om det er med til at udvikle forretningen,” fortsætter Mats C. Gottschalk.

Nyt it-system er tiltrængt

I det hele taget er Gjensidige i Danmark præget af sin opkøbshistorik på godt og ondt. For selskabets it-systemer lider i den grad under, at mange forskellige datasystemer har skullet kobles sammen. Derfor er det også en helt central opgave for Mats Gottschalk at få integreret et helt nyt kerne it-system fra Sapiens, som er valgt til hele koncernen, men skal rulles ud i Danmark først. Samtidig har man for nylig valgt at konsolidere sine to datterselskaber Nykredit Forsikring og Mølholm Forsikring ind i moderselskabet. Det giver mindre bureaukrati, fordi man ikke skal håndtere flere cvr-numre og stille forskellige bestyrelser til rådighed for selskaberne og så videre.

På den måde er der fortsat tale om en oprydningsproces for Gjensidige og den danske landechef. Det gælder også kunderne, hvor Gjensidige for visse ikkerentable erhvervskunder har hævet priserne med op til 50 pct. Det pågår fortsat.

”Vi er ikke helt i havn med oprydningen i porteføljen, hvor nogle får højere priser, og nogle forsvinder helt ud af biksen, vi har ændringer i produktstrukturen og prisforhøjelser, der er lidt mere ekstraordinære prisforhøjelser.”

Den del af oprydningen skal sikre, at Gjensidige leverer på sit strategiske ønske om at ligge med en combined ratio på mellem 90 og 93 uden afløbsgevinster. Men det er også vigtigt, at Gjensidige evner at levere vækst på det danske marked – og sidste år valgte man at afskedige hele sit korps af privatassurandører, hvilket må siges at have været et ekstremt træk:

”Vi var vel blandt de første store forsikringsselskaber, der valgte at restrukturere den traditionelle privatassurandørkanal. Vi har stadig de allerbedste af vores sælgere og rådgivere, men man skal ikke være blind for, at det i den finansielle sektor handler om omkostningsminimering.”

Tilfreds med ekstrem ledelsesbeslutning

Det er ifølge Mats Gottschalk trods alt gået godt – og det var den rigtige beslutning, der blev truffet under hans forgænger, Kim Rud-Petersen.

“Vi gik over til en multikanalbetjening med personlig rådgivning til alle, der efterspørger det. Der ser helt rigtigt ud efter 12 måneder. Det er ikke sådan, at det har været en walk in the park, og det er kørt uden udfordringer – jeg møder stadig folk i organisationen, der sætter spørgsmålstegn ved den beslutning. Det var en radikal beslutning – men vi har fortsat brug for radikale ændringer i forsikringsbranchen.”

Ifølge Mats C. Gottschalk er Gjensidiges salgskanaler i dag baseret på kunderådgivning på telefon, forsikringsspecialister, der rådgiver om større forsikringsopgaver som erhverv og landbrug, via forsikringspartnere, der fungerer som agenter, og så et henvisningssamarbejde med Nykredit, som også sælger forsikringer via ejendomsmæglerkæderne Nybolig, Estate og EDC, som er en selvstændig kæde.

Med de alliancepartnere spiller det en afgørende rolle, at Gjensidige i modsætning til en række konkurrenter fortsat er aktiv på markedet for ejerskifteforsikringer.

”Det går godt på ejerskifteområdet. Og vi er glade for vores produkt, som er afgørende på et vigtigt tidspunkt af kundernes liv, som drives af ændringer i kundernes familiesituation. Vi går efter at kommunikere godt og på den måde bevare kunderelationerne på det særdeles vigtige kundesegment, boligejere.”

En anden udfordring for Mats Gottschalk er at sikre vækst i forretning – der har i de seneste kvartaler været en tendens til, at væksten er gået i stå, eller måske snarere været negativ i Danmark. Selv taler han om, at forsikringsmarkedet sådan cirka skal vokse med økonomien, og det vil sige, at toplinjevæksten over tid har været på cirka 1,5 pct.

”Der er da nogle i markedet, der har en strategi om at vinde markedsandele. Men det er ikke vigtigt for os med markedsandele. Jeg er interesseret i, at vi holder fast på de eksisterende kunder inden for de segmenter, vi er aktive indenfor. Og så skal vi have kommerciel succes på de områder, vi gerne vil lykkes med.”

Fotograf: Lars Svankjær

Læs mere

Helbredet er forsikringsbranchens nye vækstmotor – men lønsomheden mangler

Se alliancerne mellem bank, forsikring og pensionsselskaber. Hvor er åbningerne?

Finansalliancer i opbrud. Priskrig på forsikring tager form

Stort dansk forsikringsselskab kæmper for livet

Udenlandske forsikringsselskaber vælter ind – og kan ændre konkurrencebilledet

Partnere dropper udsat dansk forsikringsselskab, men ny spiller stormer ind på markedet

Forsikringsselskab stormer frem i Danmark efter turnaround

Presset på forsikringsbranchen stiger. Her er de mest veldrevne selskaber – og de dårligste

Er forebyggelse et guldæg? Spørgsmålet splitter branchen

Udfordret Codan i større omstrukturering

Forsikringsselskaber slipper for gigantregninger fra forsikringskonkurser

Situationen for forsikringsselskab forværres

Presset på jysk forsikringsspiller vokser

Svært forsikringsår, konkurser og dyre brande præger forsikringsbranchen

Forsikringsbranchen strammer grebet om bilister: Risikerer at miste erstatning

Kundekrigen sætter spor i forsikringsbranchen. Selskaber tærer på reserverne