udaflederskabet

Kultur

Ord, ord, ord! – og hvad de faktisk betyder i ledelse

Ledelseslitteraturen har som få genre udviklet sit eget sprog. Nogle termer og koncepter virker indlysende, andre er modsætningsfyldte besværgelser. Nu har Jan Molin begået en filosofisk analyse af mange jævnlig brugte ord i tænkningen om og udførelsen af ledelse. Han leder efter deres meningsskabelse i organisationernes virkelighed og hvorledes ordene bliver forstået og misforstået.

God kommunikation fordrer selvfølgelig at vi forstår hinanden. Men ”at forstå” har både en bogstavelig såvel som en psykologisk side. Jan Molin indleder sin bog ”Ud af lederskabet” med en udredning af, hvad vi kan lægge i ordet ”lederskab”. Bedømmelse af lederskab, krav om lederskab, og mangel på lederskab findes jævnligt i snart sagt alle typer af kommunikation. Og både i nyheds og sociale medier. Alligevel – eller måske snarere derfor – er Jan Molins analyse velkommen for at forstå alle medbetydningerne af ”lederskab”.

Meningen dannes af myterne  

Virksomheder og andre organisationer har en udstrækning i tid, nogle gange endda en lang historie. Tænk på familiefirmaet, der i generationer har klaret sig igennem krige og kriser. Som Molin påpeger, giver tiden en særlig mening til medarbejderne gennem den fortalte historie og endda myter. Det er uden for ledelsens handlingsrum og magt at ændre organisationens kultur fordi den findes mellem mennesker.

Boganmeldelse

Forfatter: Jan Molin

Titel: Ud af lederskabet

1. udg., 344 s.

Djøf, København; ISBN: 978-87-757461398

Udkom 23.10 2024

Score: 5 ud af 6 stjerner.

Anmeldt af Thomas Vorup-Jensen

Organisationens massetræghed ligger i historierne og myterne, som ikke lader sig fjerne eller forandre uden betydelig udskiftning af fortællerne, altså medarbejderne. Molin skildrer træk i nutidens organisationer, der har måske har oprindelse helt tilbage fra urtidsmenneskets ængstelige fortællinger omkring bålet: Hvem blev direktør eller høvding, hvad forsvandt til outsourcing eller som ulvens bytte? Ord og begreber er igen værktøjet, der driver meningsdannelsen mellem medarbejderne.

Det som ikke kan måles

Så er der modeordet tillid. Både Kongens og Statsministerens nytårstale og gængs anvendelse i dansk selvforståelse ser tillid som noget vi har en målbar beholdning af. Tilliden er høj imellem os, tilstede i det store regnskab som et anlægsaktiv. Dermed er tilliden også transformeret ind i et univers af ligninger. Ligningerne kan nok i andre sammenhænge sende os til månen, men de gør ikke nødvendigvis noget godt i forståelsen af menneskelige systemer.

Sammenstødet mellem humanismen og oversammentalt administrationspraksis kommer fra sådanne fejlgreb. Ifølge Molin er tillid primært en relation, eller usynlig gensidighed, mellem mennesker. Vi kan ikke flytte tillid uden de involverede partnere. Det virker måske ret selvfølgeligt, når vi først har tænkt tanken – og at få os til at tænke er formålet med Molins arbejde. Meget banal snak om tillid og dens oprindelse bliver til varm luft, når vi som Molin anerkender meningen i begrebet.

Jan Molins bog er eftertænksom, en egenskab der sætter den i modsætning til meget i vores virkelighed. Molin faldbyder ingen billige tricks, leadership on the fly eller kaskader af tomme ord. Måske bliver det næsten for lærd med Molins forventninger om kendskab til f.eks. biologiske processer eller forfatteren Tom Kristensens (1893-1974) romaner om menneskelig selvdestruktivitet. I den forstand hører bogen nok hjemme sammen med øreklapstolen i biblioteket og refleksionerne fra ilden i pejsen. Men i en kold og uoplyst tid er det vel heller ikke så ringe endda. Hermed en varm anbefaling på fem strålende gnister.

 Anmeldt af Thomas Vorup-Jensen

 

Læs mere

Den selvledende organisation er et dilemmafyldt farvand

Suveræn håndbog til corporate storytelling i verdensklasse

Nye tider kræver ny tilgang til ledelse – måske…. Ledelsesbog skyder forbi målet

Solid og systematisk lederhåndbog til digital modning

Ny bog gør op med de økonomiske modeller

Sammenhængskraft leder til succes – og implementering er afgørende

Ny bog beskriver banaliteternes dybde – i ledelse

Inbound salg og markedsføring uden hjerte og sjæl

Tankevækkende, inspirerende og praksisnær AI-drejebog

Reflekteret og spændende udgivelse om en institution gennem mere end 150 år – Danske Bank

Indsigtsfuld inspiration om ledelse i forsvaret

Flere lyspunkter og kun lidt dødvande i vismandsrapport

Realistisk, nyttig og modig bog om samarbejde