Marlene nørgaard

Inside story

Partnerskaber gennemsyrer bankportaler, der kalder sig objektive

De kommercielle bankportaler Mybanker, Samlino og Findbank vil hjælpe kunderne med at finde den bedste bank. Men det er ikke objektivitet, men kroner og øre, der dikterer, hvilke banker kunderne bliver henvist til.

Bankmarkedet er en jungle. Så når danskerne går i markedet efter en ny bank, er der god sandsynlighed for, at de stifter bekendtskab med en af de digitale bankportaler som Mybanker, Findbank eller Samlino.

Tjenesterne slår sig op på at hjælpe vildfarne bankkunder med at træffe beslutninger på ”et mere oplyst grundlag,” som Mybanker skriver på sin hjemmeside.

Men for kunderne har de nye bankportaler en bagside. For selv om transparens og oplysning angiveligt er en central del af portalernes dna, kan man som privatperson ikke være sikker på, at man bliver præsenteret for det bedste tilbud.

De tre tjenester Mybanker, Findbank og Samlino lever af at sælge telefonnumre, kundeleads og hele kundeforhold til bankerne, og hvis man som bank vil have adgang til de mange omstrejfende kunder, skal man betale for at være med.

En partneraftale med eksempelvis Mybanker giver således ekstra synlighed til banken på sammenligningsportalen, hvilket man betaler for gennem klik og trafik. Derudover giver en partneraftale ret til at byde på de lukrative kunder, når de bruger find bank-tjenesten, der præsenterer de søgende bankkunder for tre konkrete tilbud.

Også hos Samlino, der ligesom Mybanker sammenligner bankernes produkter på pris, kan man betale sig til en fremhævet topplacering på sammenligningstjenesterne.

Hvis man som bank derimod ikke har en partneraftale, bliver man straffet med en placering længere nede på listerne, ligesom man ikke får mulighed for at byde på kunderne.

Sagen kort

De kommercielle digitale bankportaler Mybanker, Samlino og FindBank er blevet et fast element i konkurrencen mellem bankerne. Men som kunde skal man ikke regne med, at portalerne er vejen til det bedste tilbud.

Sammenligningsportalerne, der drives af Mybanker og Samlino, giver de betalende partnerbanker en højere placering end de ikkebetalende banker, og som kunde betyder det, at man risikerer at blive præsenteret for et dyrere lånetilbud først, mens man skal kigge længere nede ad listerne for at finde det, der rent faktisk er billigst.

Gennem selskabernes tilbudsportaler, som under Mybanker hedder ’find bank’ og som også FindBank.dk fokuserer på, bør man heller ikke forvente at få det bedste tilbud i markedet. Dels har kun partnerbanker mulighed for at byde, og dels udvælges de tre tilbud ud fra kriterier såsom den hastighed, tilbudsgiver udviser, og tilbudsgivers evne til at vinde tilbud.

Tilbudsgivningen falder uden for Forbrugerrådet Tænks egne kriterier til sammenligningsportaler. Banker bør ikke kunne købe sig til højere placering på listen, lyder det fra en seniorøkonom.

Fremhæver dyrere produkter

InsideBusiness har brugt MyBankers sammenligningstjeneste til at undersøge, hvor man får det billigste andelsboliglån.

Sorterer man listen efter banker med de laveste åop, forventer man således at blive præsenteret for den billigste bank øverst. Men her finder man i stedet et lån fra BankNordik i toppen. BankNordik har en økonomisk partneraftale med MyBanker, og her får man som kunde en åop på 3,7-4,2 procent for et 20-årigt andelsboliglån på 500.000 kroner. Det viser tjenesten.

Man skal knibe øjnene sammen og kigge længere nede på listen, hvis man vil finde den bank, der tilbyder det billigste lån. Et tilsvarende lån fra Jyske Bank har en åop på 3,1-8,4 procent og er således billigere, men lånet ligger nummer 6 på listen og præsenteres i en noget mindre skriftstørrelse.

Også hos Samlino kan man gennem partneraftaler og sponsoraftaler købe sig til en bedre placering på sammenligningsportalerne, hvilket bekræftes af administrerende direktør Erik Kofoed.

I Forbrugerrådet Tænk ser man med kritiske øjne på sammenligningstjenester, der lader banker betale sig til en bedre placering på listerne, lyder det fra Morten Bruun Pedersen, der er seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk.

”Vi har opsat nogle kvalitative krav for, hvad man som pris- eller tilbudsportal skal leve op til. Det er blandt andet vigtigt, at portalen viser de priser, der er relevante, og at de er retvisende. Bankerne skal ikke kunne betale sig til en bedre placering eller til at blive mere synlige,” siger Morten Bruun Pedersen og fortsætter:

”Når man går ind på en portal, forventer brugeren at få objektiv information om priserne. Hvis man kan betale sig til at komme længere op, lever de ikke op til de krav, vi stiller til sådan en portal.”

Placeringer til salg

Mybankers nye direktør, Marlene Nørgaard Carolus, der tiltrådte 1. januar i år, understreger, at bankerne ikke kan betale sig til synlighed med portalens find bank-tjeneste. Men hun medgiver, at man kan få en bedre placering på Mybankers lister ved at have en økonomisk partneraftale med Mybanker.

”Vi leverer ikke gratis klik og henvisninger til virksomheder, der ikke vil samarbejde med os. Men vi viser brand og logo på dem, vi er i samarbejde med, og det er den samme prissætning for alle,” siger Marlene Nørgaard Carolus.

Som bruger får man det indtryk, at det øverste tilbud er billigst. Men det er jo ikke tilfældet?

”Vi er jo ikke en fællesportal med statsstøtte, som skal vise alle udbud i verden. Vi er en privatejet virksomhed, der samarbejder med en masse partnere, og vi siger meget åbent, at vi gerne vil samarbejde med alle. For jo flere samarbejdspartnere, vi har, jo bedre service kan vi levere til brugerne,” siger Marlene Nørgaard og tilføjer, at hun har svært ved at se det problematiske ved at fremhæve de økonomiske samarbejdspartnere.

”Vi viser farver og logoer på dem, vi samarbejder med, og jeg synes faktisk, det er lidt fjollet at problematisere det,” siger hun.

Erik Kofoed fra Samlino kan heller ikke se problemet.

”Det er muligt for en partner at få en fremhævet position – dette fremgår dog altid helt klart via et tydeligt markeret ’sponsoreret’. Dette er der intet fordækt i, og alle de organiske resultater ligger lige nedenunder, så brugerne stadig kan få et klart overblik over markedet,” siger Erik Kofoed.

Lille del af forretningen

Derudover er indtægterne fra klik og henvisninger på Mybankers lister ifølge Marlene Nørgaard kun en lille ’nice to have’-forretning for Mybanker. Kerneforretningen er find bank-servicen, der er brugernes værktøj til at indhente de egentlige tilbud fra bankerne.

Find bank-tjenesten fungerer som en auktion, hvor bankerne får mulighed for at byde på kunderne ud fra de oplysninger, kunderne har angivet. Kunden uploader de relevante dokumenter, udfylder 49 felter, og baseret på bankernes tilbud udvælger en algoritme de 3 bedste, som bliver præsenteret for kunden.

MyBanker er bankportalmarkedets største spiller i Danmark og leverede sidste år 400.000 kroner i overskud af en omsætning på 26 millioner kroner. Ifølge Marlene Nørgaard er det i find bank-tjenesten, pengene ligger, men bankerne har ikke selv mulighed for at påvirke resultatet ved at skyde flere penge i tjenesten.

”Man betaler ikke for synlighed, men for nye kunder. Det er et godt håndslag og en win-win-model. Vi får kun betaling i MyBanker, når en bank lander en ny kunde gennem vores skift bank-service, og bankerne betaler det samme, uanset hvem de er,” siger hun og fortsætter:

”Banker, der er hurtige og klar til at afgive tilbud og onboarde kunder, bliver belønnet af algoritmen. Det er også i kundernes interesse. Men du kan som partnerbank ikke købe dig til kunder hos os. Det kan du ikke,” siger Marlene Nørgaard.

Konkurrent vinder terræn

Find bank ligner både i navn og indhold den blot tre år gamle bankportal Findbank.dk, der ledes af direktørerne Kasper Kjems og Rasmus Lundkær Halberg. Her har man bevidst undladt at lave et listeværktøj, som man ser hos Samlino og Mybanker, fordi listerne, ifølge direktøren, er svære at gøre retvisende.

”Momondo har et virkelig fedt produkt for forbrugere og flyselskaber, fordi digitaliseringen i den branche er et sted, hvor det er muligt. Det er svært at give et digitalt tilbud i finans- og forsikringsbranchen, fordi den individuelle vurdering stadig vægter højt for både kunden og selskabet, og derfor er der stadig meget i tilbudsprocessen, der foregår manuelt i dag. Det gør det svært at skalere en portal op,” siger Kasper Kjems.

I Findbank løb overskuddet sidste år op i 900.000 kroner efter skat af en bruttofortjeneste på 1,2 millioner kroner, og Findbank.dk ser ud til at have fundet fodfæste i markedet, efter at man sidste år blot tjente 28.000 kroner. Også her afviser man, at bankerne kan betale sig til en bedre placering.

”Man kan ikke betale sig til at ligge nummer 1 hver gang. Det kan ikke lade sig gøre,” siger Kasper Kjems og tilføjer, at indtægterne er en kombinationen af, hvad de andre aktører gør på markedet.

”I branchen er det sådan, at banker og forsikringsselskaber betaler en fast fee for at få fat i kundeemner, og man kan så betale for alt fra klik til leads til egentlige kundeforhold. Vi gør lidt af det hele,” siger han.

Selve udvælgelsen af de tre tilbud, der præsenteres for kunden, sker efter objektive kriterier, som banken kun kan påvirke gennem sine egne kriterier for kunderne økonomi – og ved at være dygtig til at vinde kunder.

”Det sidste, vi kigger på, er, hvor dygtige bankerne er til at lande kunderne. Det tager vores algoritme med i beregningen, så de banker, der er gode til at lande en særlig kundeprofil, får henvist flere af den type,” siger Kasper Kjems.

Fungerer ikke uden partnere

Udfordringen med tilbudsportalerne, som de kaldes, er, at brugerne kun bliver præsenteret for partneres tilbud. Antallet af partnervirksomheder er derfor afgørende for, hvor retvisende tjenesten er.

Marlene Nørgaard oplyser, at det ikke koster noget at være partner hos Mybanker, hvis man som bank alene vil være med på find bank-servicen. Derfor bruger den nye direktør en stor del af sin tid på at besøge og forsøge at overtale flere danske banker til at blive partnere.

I dag dækker MyBankers find bank-service 21 banker, altså godt en tredjedel af alle landets banker, men her har man ifølge Marlene Nørgaard fået tilsagn fra yderligere 10, så det tal kommer på 31 næste år.

”Jeg vil gerne arbejde med hele banksektoren, og derfor holder vi møder med dem alle sammen. Men der er 89 af dem, og der er grænser for, hvor meget vi har kunnet nå indtil nu,” siger hun og fortsætter:

”Når vi går ind i 2020, vurderer jeg, at vi dækker lidt over 80 procent af det danske bankmarked,”

Kasper Kjems fra Findbank.dk oplyser, at hans service også har omkring 20 partnerbanker, der dækker alt fra de største banker til de små lokale sparekasser.

Både hos Mybanker og Findbank ser man positivt på fremtiden for markedet, men de senere år har der også været grelle eksempler på tjenester, som – trods en ihærdig økonomisk ballast – er faldet igennem.

Sammenligningstjenesten Samlino, der blev søsat i 2015, har således været igennem en turbulent tilværelse, som Finans.dk tidligere på året har beskrevet, og trods en kæmpeinvestering fra blandt andre Saxo Bank-rigmanden Lars Seier, er det stadig en forretning, der bløder.

Antallet af medarbejdere rundede 120 ansatte, men sidste år var det tal reduceret til 12. Selskabet har en egenkapital på minus 50 millioner kroner og tabte i 2018 12 millioner kroner.

Erik Kofoed fra Samlino afviser dog præmissen, at der skulle være problemer i virksomheden.

”Vi har aldrig haft så mange besøgende på vores platform, som vi har nu, selv om vi p.t. ikke kører på med tv-reklamer,” siger han og tilføjer, at midlerne fra investorerne blandt andet er brugt på marketing og på at bygge brandet op.

LÆS OGSÅ

Kommer den store oprydning i pensionsbranchen?

Ugens Insider: Drop banken – og start forfra

Unødvendig fyring: Var Jesper Nielsen for populær til Danske Bank?

Hvilke bankfolk bliver nu plettet af hvidvask-sagen?

Har han reddet Nordeas prestigeafdeling?

Se alliancerne mellem bank, forsikring og pensionsselskaber. Hvor er åbningerne?

Finansalliancer i opbrud. Priskrig på forsikring tager form

Stort dansk forsikringsselskab kæmper for livet