;
Nordic Aviation Capital

M&A

PFA har milliarder i klemme i giftig EQT-investering

Flyselskabet NAC med EQT og Kirkbi i ejerkredsen er kastet ud i en omfattende krise. Virksomheden, der har gæld for op imod 40 mia. kr., forhandler netop nu med op imod 100 kreditorer om at løse de akutte problemer. En af de helt store kreditorer er pensionskassen PFA, der har over 3 mia. kr. i klemme.

Den omfattende coronakrise gør i den grad ondt på en af landets mest ekspansive virksomheder. Jyske Nordic Aviation Capital (NAC), der ejes af blandt andet kapitalfonden EQT og Lego-familiens pengetank Kirkbi, er havnet i alvorlige problemer og forhandler nu med en perlerække af kreditorer fra ind- og udland om en løsning.

Situationen er tilspidset, da NAC lever af at lease sine omkring 500 fly til en række globale og regionale flyselskaber, der alle har massive problemer i øjeblikket.

En af den danske virksomheds vigtigste kunder, britiske Flybe er således allerede gået konkurs. Det tidligere SAS-selskab Widerøe, der ligeledes er en af NAC’s store kunder, har skåret tusindvis af flyvninger fra, mens flere af NAC’ andre trofaste kunder også har store problemer med at betale regningerne.

Det rammer NAC hårdt, da man gennem en årrække har ekspanderet voldsomt for lånte penge. I seneste årsregnskab havde den danske virksomhed, der fortsat har stifter og formand Martin Møller Nielsen i ejerkredsen, således gæld for næsten 40 mia. kr.

Udfordringerne i NAC kompliceres yderligere af, at virksomheden har op imod 100 forskellige kreditorer, der skal forsøge at finde fælles fodslag, ligesom EQT, Kirkbi og den Singapore-baserede formueforvalter GIC skal blive enige om, hvorvidt de kan og vil skyde yderligere kapital i den kriseramte virksomhed.

At problemerne i den danske milliardvirksomhed er yderst alvorlige, kan tydeligt aflæses i kapitalfonden EQT’s fortrolige værdisætning af selskabet, som InsideBusiness har fået indblik i.

Her fremgår det, at NAC efter at have været bogført til en bruttomultipel på 1,6 ved udgangen af 2020 blev nedskrevet med næsten 40 procent til en multipel på 1. Det svarer til det, EQT betalte for at købe hovedparten af aktierne i flyselskabet tilbage i sommeren 2015.

PFA’s ønskede afkast hænger i tynd tråd

En af de kreditorer, der for alvor er kommet i klemme i NAC, er pensionskassen PFA, der i forbindelse med en større omlægning af gælden i det ekspansive flyselskab sidste sommer stillede usikrede lån for 3,2 mia. kr. til rådighed for den danske koncern.

Hos den danske pensionskæmpe er man ikke meget for at tale om problemerne i NAC, der potentielt skulle have sikret PFA et årligt afkast på omkring 5 procent. Et afkast, der nu må siges at være særdeles usikkert, alt imens de mange kreditorer forsøger at nå til enighed med både hinanden og flyselskabets ejere.

”Vi kommenterer ikke enkeltinvesteringer eller de dialoger, vi eventuelt skulle føre med forskellige selskaber, og har derfor heller ikke nogen kommentarer i denne sammenhæng. Vi henviser til selskabet for eventuelle spørgsmål,” lyder det i en mail fra PFA’s presseafdeling.

Ud over PFA tæller listen af kreditorer i NAC blandt andre internationale giganter som Citigroup og Goldman Sachs, samt en række andre globale og regionale banker. Situationen er yderligere vanskeliggjort af, at NAC i flere omgange har finansieret sig via obligationer, hvoraf den sidste serie blev solgt så sent som i februar måned.

Selskabets gæld på omkring 40 mia. kr. beskrives derfor af kilder tæt på processen som et kludetæppe af forskellige banker og institutionelle investorer, der nu alle skal forsøge at finde en løsning på problemerne i NAC.

”Det er i den grad en giftig situation. Gælden i NAC er tårnhøj, og selskabet har både problemer i forhold til likviditet og renter. Samtlige kunder har det svært, og en af selskabets udfordringer er blandt andet, at kunder, der knækker halsen, tvinges til at aflevere fly tilbage, som det er stort set umuligt at lease ud igen. Der forhandles i døgndrift lige for tiden,” forklarer en kilde med indsigt i de igangværende forhandlinger.

Flere har problemer

Som tidligere beskrevet er EQT langtfra den eneste kapitalfond på det danske marked, der er løbet ind i problemer som følge af coronakrisen, som har sat stort set alle større virksomheder herhjemme under et massivt pres. Selv har den svenske storfond for nylig været tvunget til at skyde yderligere kapital i sin ekspansive detailkæde Flying Tiger. Men flere andre fonde har ligeledes været tvunget til at spænde et sikkerhedsnet under deres investeringer.

Valedo og General Atlantic måtte for kort tid siden skyde 200 mio. kr. i den danske juicekomet Joe & The Juice, der i samme ombæring blev nedskrevet med omkring 75 procent. Den seneste redningsaktion kommer, blot et år efter at de to fonde senest måtte levere finansiel nødhjælp til kæden i et forsøg på at sikre nye kreditter hos svenske SEB, der har mere end 1 mia. kr. i klemme i den underskudsgivende kæde.

For EQT’s vedkommende vil krisen i NAC dog igen få mange til at stille kritiske spørgsmål til fondens danske investeringer, der ud over de to ovennævnte også tæller det tidligere Saxo Bank-selskab Banking Circle, Fertin Pharma, HusCompagniet samt den fusionerede høreapparatgigant WS Audiology.

Sidstnævnte selskab er skabt af en sammensmeltning mellem EQT-virksomheden Sivantos og danske Widex, men fusionen har både været præget af udfordringer med den enorme integration, ligesom man nu rammes af, at især de ældre brugere ikke kan få skiftet deres høreapparater. Det marked ventes dog at finde fodfæste igen, når først de værste dønninger efter coronavirussen har lagt sig.

Flere i kapitalfondens investorkreds er dog bekymrede for, hvorvidt den aktuelle krise på sigt kan påvirkede de priser, EQT-virksomheden i sidste ende kan tage for sine produkter.

Partner i EQT Morten Hummelmose bekræfter, at NAC i skrivende stund fører forhandlinger med sine långivere, hvilket ifølge ham er en helt naturlig udvikling, set i lyset af hvor hårdt flyindustrien er blevet ramt af coronakrisen. Han understreger dog, at EQT trods de aktuelle udfordringer stadig har stor tiltro til NAC.

”Det er klart, at en krise som den vi oplever nu, rammer hele flyindustrien hårdt. Samtidig er det naturlig svært at spå om, hvordan markedet ser ud, når det værste har lagt sig. NAC har dog en meget stærk position som markedsleder og vil derfor stå godt, når tingene bliver mere normaliserede,” siger han.

 

LÆS OGSÅ

Kapitalfond må igen redde kriseramt væksthåb

Stopper kapitalfondenes jagt på farverige koncepter?

Her er kapitalfondenes ofre for corona-krisen

Axcel og Norden i brat nedtur

Fremtrædende profil stopper som partner i kapitalfond