;
DeloitteHuset11

Inside story

Revisionskæmper tager opgør med flere års prispres

Flere af de allerstørste danske revisionshuse har sat næsen op efter stigende priser på revision. Det skyldes ikke mindst, at flere revisionshuse er klar til at skille sig af med kunder, som de ikke kan tjene nok penge på.

Efter flere års massivt pres på priserne på revision smider flere af de allerstørste danske revisionshuse fløjlshandskerne og indleder nu et opgør, der skal få udviklingen til at vende.

Mens konsulentydelserne hos Big Four, der består af PwC, Deloitte, EY og KPMG, har været vækstmotorerne i flere år, har prisen på de klassiske revisionsydelser været under pres.

Revisorkrigen for år tilbage, hvor EY drænede KPMG, samt stigende kompleksitet og massive investeringer i digitalisering, som øger produktiviteten, har presset priserne på revisionsydelserne i bund med det resultat, at omsætningen på klassisk revision i de store revisionshuse har været begrænset de senere år.

Det gælder især de tre største, PwC, Deloitte og EY, hvor væksten på revisionsydelserne svingede fra 0,4 til 3,3 pct. i 2020.

Kun hos den mindste spiller i Big Four, KPMG, er omsætningen vokset markant med lidt over 9 pct. i 2020. Med til historien hører dog, at KPMG’s revisionsforretning er betydelig mindre end rivalernes og fortsat er under opbygning efter bagholdsangrebet fra rivalen EY for 7 år siden.

Men Big Four-husene begynder nu at øjne en ende på prispresset, og forventningen er, at pendulet snart svinger den anden vej. Det skyldes en cocktail af stigende krav til revisorerne, mangel på arbejdskraft samt en beslutning hos flere revisionshuse om at skille sig af med kunder, der er for tidskrævende og urentable.

”Det, man ser i markedet, er, at kravene til revisorer stiger hele tiden. Lønningerne stiger også, og vi har mangel på erfarne revisorer i branchen. Det gør, at priserne bør stige – også for at gøre det attraktivt for talenterne i branchen og samtidig sikre, at branchen har en sund forretning, som gør, at vi kan levere en høj kvalitet og servicere vores kunder, så vi er mere værdiskabende. Vi ser tendenser på, at priserne stiger i Danmark,” siger Jon Beck, chef for revision og partner i KPMG.

Klar til at sige farvel til kunder

Kort før sommeren annoncerede den markedsdominerende aktør, Deloitte, at revisionshuset er klar til at skære kunder fra. Initiativet handler først og fremmest om at sikre medarbejdernes ve og vel i et opgør med en ubarmhjertig arbejdskultur, der får mange revisorer til at forlade branchen på et tidspunkt, hvor revisions- og rådgivningshusene skriger på arbejdskraft.

En sidegevinst ved beslutningen er, at de mest urentable kunder skæres fra, mens der varsles prisstigninger over for andre.

”Vores initiativ lige nu er mere et talentinitiativ for at sikre den rette balance for vores folk, men selvfølgelig er det nærliggende at snakke med de kunder, der ikke er rentable,” siger Henrik Wellejus, chef for Deloittes revisionsben.

Strategien kaldes i revisionsbranchen for ’improve or exit’. Deloitte har arbejdet med strategien de seneste fire år, og derfor er de lavesthængende frugter plukket. Alligevel er der plads til forbedringer, siger Henrik Wellejus.

Han mener samtidig, at det danske revisionsmarked så småt har fundet sine ben igen efter revisionskrigen mellem EY og KPMG, der satte ekstra pres på talentkrigen og kampen om kunderne med dalende priser til følge.

”Den disruption, der var i markedet, da EY overtog KPMG, har gjort, at vi har haft en lidt mærkelig markedsplads i Danmark i flere år. Jeg tror, at der nu er mere stabilitet, som gør, at priserne nu bliver sat rigtigt. Det skyldes nok også, at vi alle ikke har overskud af kapacitet,” siger Henrik Wellejus.

KPMG stiller kunder over for valg 

Hos KPMG er strategien nyere, men adskiller sig ikke nævneværdigt fra konkurrenten Deloittes. Strategien betyder overordnet, at kunderne enten må acceptere, at de skal betale noget mere eller finde andre revisorer til at udføre opgaverne.

”Dette er en reaktion på, at prispresset har været for stort og de øgede krav, der er pålagt revisor, og nu må der tages action herpå. Vi har et tilsvarende program i Danmark,” siger Jon Beck.

”Grundlæggende handler det også om at få en bedre balance mellem de opgaver, vi har, og de ressourcer, vi har til rådighed, således at vores medarbejdere har bedre og mere balancerede arbejdsvilkår. Dette medfører også, at vi er nødt til at se på prisen på de opgaver, vi sælger,” siger han.

Mens Deloitte har varslet, at ingen kunder er fredede, vurderer KPMG, at det især vil være de mindre kunder, som bliver stillet over for valget om at acceptere prisstigninger eller finde en anden revisor.

”Jeg kan godt se, at priserne vil stige i fremtiden på grund af den her dynamik. Men når det er sagt, så er det jo fortsat sådan, at store prestigefyldte kunder er attraktive for os og vigtige for at tiltrække talenter. Så for disse kunder er tendensen nok lidt mindre, end den er på de lidt mindre kunder,” siger Jon Beck.

EY: Prisstigninger er uundgåelige

Hos EY kalder administrerende direktør og managing partner for assurance Jan. C. Olsen det ”uundgåeligt” med prisstigninger i de kommende år.

Set med EY-briller vil prisstigningerne være drevet af nye krav til revisionsydelserne samt mangel på arbejdskraft, som har ført til en hidsig talentjagt i branchen.

”Det er drevet af væsentlig flere krav til det, vi skal udføre, samt stigende lønninger til erfarne folk. Og der vil også fremover være væsentlig større mangel på kvalificeret arbejdskrav samt øgede krav,” siger Jan C. Olsen.

Spørgsmålet er så, hvor meget priserne vil stige med i de kommende år. Når Big Four skeler til deres kollegaer i sammenlignelige lande som Sverige, Holland og Tyskland, er priserne godt 30 pct. højere end i Danmark.

”Vi har historisk været dygtigere til at automatisere revisionsydelserne i Danmark, så det kan godt være, at vi ikke kommer op i 30 pct., men de skal op. Det er der ingen tvivl om,” siger Henrik Wellejus, revisionschef i Deloitte.

Hos KPMG tør revisionschef Jon Beck ikke give et mere præcist bud på prisstigningerne, men nøjes med at slå fast, at et minimum er, at de vokser mere end lønstigningerne.

”Det er svært at sige, hvor meget priserne skal stige. Men det er klart, at de skal være højere end lønstigningerne. Så det er ikke bare 2-3 pct., vi kigger ind i,” siger Jon Beck.

Læs mere

Ny topchef i KPMG vil sætte turbo på revisionsforretning

Revisionshus i offensiven på markedet for uvildig økonomisk rådgivning

Fyring af topchef i revisionsgigant vækker undren

Revisionsgigant stævnet efter skandalekonkurs

Revisionsgigant vil styrke M&A-området og melder selv klar til opkøb

Revisionshuse hårdt ramt. Se branchens vindere og tabere i svært år

Revisionshus bider sig fast i lukrativt M&A-marked

Nye udfordrere bider revisionshusene i haserne

Revisionsgigant halter fortsat efter rivaler på M&A-marked

Revisionskæmpe sætter hovedkvarter til salg

Mindre revisionshuse hænger i bremsen, mens kæmperne løber med væksten