;
reinventing

Kultur

Sådan genopfinder du din organisation

En ny bog fra Harvard Business Review Press giver underholdende indsigt i, hvordan især topcheferne i verdens største og mest succesfulde virksomheder forsøger at genopfinde sig selv. Eller rettere deres organisationer.

En meget analytisk bog. Trin for trin føres man mod genopfindelsen af sin organisation. Man fristes også til at sige: en meget amerikansk bog. Hvis det altså ikke lige var, fordi halvdelen af de virksomheder, bogen omhandler, er fra Kina.

I Yeung og Ulrich’s bog ’Revinventing the Organization’ ser det dog ikke ud til, at der er så stor forskel på virksomheder på tværs af de to kontinenter.

Det er en bog om ’the usual suspects’: store globale virksomheder som Facebook, Google og Amazon – virksomheder, som de færreste danskere nok helt kan relatere sig til eller lære så meget af i deres egen danske ledelsespraksis.

Det gør dog ikke nødvendigvis bogens historier mindre interessante. Det er underholdende beskrevet, hvordan især topcheferne i disse store virksomheder forsøger at genopfinde sig selv. Eller rettere deres organisationer.

Bogens centrale budskab er, at man i en flygtig verden hele tiden må kunne frigøre sig fra sin forhistoriske organisering. Løsningen er at etablere det, forfatterne kalder for et markedsorienteret økosystem. Ja, det kan lyde som et helt bæredygtigt koncept, men det er ren business og ikke for at redde kloden og klimaet.

Økosystemet er derimod en organisering, som har karakter af det, som gennem tiden er blevet kaldt for netværksorganisering eller løst koblede systemer. Yeung og Ulrich kalder det for en supercell organisation. En organisering, hvor man samler sig i celler, små teams eller lignende i takt med krav fra markedet eller nye (teknologiske) muligheder. En nærmest selvorganiserende organisme, hvis det ikke lige var, fordi præmissen er, at det kræver (er underlagt) en klar strategisk styring og retning af ledelsen.

Boganmeldelse

Reinventing the Organization
Af: Arthur Yeung & Dave Ulrich
Forlag: Harvard Business Review Press
Sideantal: 272
Sprog: Engelsk
Pris: 324 kroner
ISBN13: 9781633697706
3 af 6 stjerner

God substans og refleksion

Bogen er som nævnt en klassisk trinopdelt bog. Den har en meget skarp struktur, der gentages igen og igen. Man mister sjældent fornemmelsen af, hvor man er, og hvor man er på vej hen.

Skabelonen er en ’six-part framework’, der består af følgende: omgivelser, strategi, kapabilitet, organisering, governance og lederskab.

De spørgsmål, læseren løbende stilles, og som de succesfulde virksomheder har kunnet besvare, er: Forstår vi grundlæggende de omgivelser og markeder, vi opererer i? Har vi en tilstrækkelig klar og fokuseret strategi? Har vi de rigtige kompetencer, den rette organisering og governancestruktur? Og har vi de ledere, der kan få organisationen til hele tiden at genopfinde sig selv, når der gives svar på disse spørgsmål?

Store og svære spørgsmål, men bogens fire dele – kontekst, form, governance og ledelseskraft –fører læseren sikkert igennem en besvarelse, eller måske nærmere en refleksion, om disse store spørgsmål. Vi er på toppen af pyramiden i ’Reinventing the Organization’, så det er mere inspirationslæsning end en værktøjskasse for de fleste danske ledere, selv om den giver indtryk af at være meget konkret.

Til bogens forsvar (i en dansk sammenhæng) må det siges, at det er meget præcist formulerede spørgsmål og udfordringer, man som læser stilles overfor. Der væves ikke så meget rundt i på den ene og på den anden side. Det er heller ikke en ’one-size fits all-bog’.

Især bogens slutning er ret tydelig på den variation, der er mellem de succesfulde amerikanske og kinesiske virksomheder, der præsenteres. De har ikke fulgt samme model eller organisering.

Spørgsmålene, som man har stillet sig selv, ser dog ud til at være de samme. Og det er de spørgsmål, som bogen bibringer læseren.

Bogen er en fornuftig og velstruktureret bog. Det bliver dog nok ikke en klassiker, der sætter sig de store aftryk i ledelsesdebatten. Hertil er spørgsmålene for velkendte og modelapparatet for enkelt og unuanceret.

Mest af alt er det en bog til lidt genopfriskning af klassiske overvejelser om ledelse i en verden, der forandrer sig. Meget rationel, analytisk og trods sit kinesiske islæt meget amerikansk på godt og ondt.

Af James Høpner, efteruddannelseschef, Praktiserende Lægers Organisation

 

LÆS OGSÅ

Bliv verdensmester til jobsamtaler

Dronningens nye klæder – en belysning af de klassiske misforståelser om køn

Hvordan jeg får sat mig selv i spil som leder

Oplev fænomenet Warren Buffet på dansk

Ny skarp bog giver opskriften på optimalt mentorskab

Kom tæt på en kunster med stort investeringspotentiale

Gør et kunstkup på kunstmesseweekend

Mestrer din organisation digital transformation?

Interessant festskrift om kontroversiel økonom