Lead from the future

Kultur

Sådan leder du med inspiration fra de bedste

Bogen 'Lead From The Future – How to Turn Visionary Thinking into Breakthrough Growth' går tæt på de typiske faldgruber ved at transformere en virksomhed og sikre den nødvendige vækst. Dernæst er resten af bogen dedikeret til deres future-back-metode. Metoden bygger på at sikre bæredygtig vækst

Vi kender alle sammen en visionær leder, når vi møder en. En leder, der er i stand til at formulere attraktive billeder af fremtiden og vejen dertil. Lederen, der alene ved sine visioner sikrer følgeskab, eksekveringskraft og fastholdelse. Mandela, Jobs med flere er alle visionære og med fantastiske billeder af ønskede fremtidige tilstande. Hvad kan vi lære af dem og andre visionære ledere? Kan vi aflure deres metoder og virkemidler og sikre os dødelige en større ledelses- og gennemslagskraft. Ja, hvis vi går systematisk til opgaven. Dette er jo en herlig indledning, for hvem ønsker ikke dette?

Alene det, at forfatterne Mark W. Johnson og Josh Suskewicz, begge partnere i rådgivningsvirksomheden Innosight, her har arbejdet tæt sammen med en af mine favoritter, Clayton M. Christensen, burde automatisk give denne bog 6 stjerner, men mere om dette senere.

Udgangspunktet i bogen er udviklingen og formuleringen af stærke visioner, der rigtigt anvendt kan drive vækst i hele forretningen. Bogen er en typisk udgivelse fra Harvard Business Review (HBR). Jeg har skrevet det før og gentager måske mig selv: ”De HBR redaktører kan noget helt særligt”. Letlæst, masser af eksempler, tabeller til hurtige opslag og tjeklister. Denne udgivelse er dog på det sidste lidt tyndere end normalen for HBR.

Boganmeldelse

Titel: Lead From The Future – How to Turn Visionary Thinking into Breakthrough Growth
Forfatter: Mark W. Johnson, Josh Suskewicz
Forlag: Harvard Business Review Press, 14. april 2020.
Sideantal: 224
Pris: UK£ 22.00

4 af 6 stjerner

Future back-metoden

Forfatterne bygger bogen klassisk op. Først en indledning med de typiske faldgruber, de ser for at kunne transformere en virksomhed og sikre den nødvendige vækst. Dernæst er resten af bogen dedikeret til deres future-back-metode. Metoden bygger på bæredygtig vækst gennem 1. At sikre en plan for både kort OG langsigtet vækst. 2. Udvikling af en handlingsorienteret vision, der kan formuleres til en strategi. 3. Sikring af en proces, der fremmer forfatternes future-back-tænkning.

Der, hvor jeg synes, at bogen står skarpest, er i de eksempler, forfatterne bruger til at fremstille forskellen mellem den klassiske ‘present-forward’ (verden forlænges lineært med brædder) og deres future-back-strategi. Denne fremstilling er pædagogisk og til tider irriterende rigtig.

Udfordrer den klassiske strategis til tider mangel på innovation og abstraktioner

For anmelderen vinder bogen virkelig på sine eksempler, hvor den klassiske og typisk meget analytiske strategi simpelthen spiller fallit. Her kan vi som ledere (og rådgivere) virkelig lære noget. Det er altid ‘lettest’ at visionere og omformulere til en implementerbar strategi, når du nærmest slavisk har foretaget en lineær analyse. Men hvad nu, hvis analysen er rigtig, men løsningen forkert, fordi vi har tænkt for lineært? Det er det, som future back-metoden foreskriver.

Involveringen af ledere og medarbejdere i historiefortællingen i forfatternes future-back-metode kan jeg virkelig godt lide. Hvem elsker ikke at bidrage til en visionær og god fortælling. Forfatterne har løbende referencer til Peter Senges ‘Den lærende organisation’. Og jeg mener, at de langt hen ad vejen har så ret. Involver, provoker og udfordr i forhold til nye paradigmer, systemisk tænkning, innovation og det abstrakte. Mange ledere vil være langt væk fra fast grund under fødderne. Men metoden her i bogen vil kunne hjælpe.

Bogen afsluttes med et kapitel, der reflekterer modellen uden for den traditionelle forretningsverden. Dette kapitel kan om ikke andet læses helt separat. Dejligt reflekterende og inspirerende. ”Landing a man on the moon in less than a decade”. Så kan vi andre lineært tænkende ledere og rådgivere lære det.

Jeg giver bogen 4 stjerner. Er vild med tænkningen i bogen, så jeg anbefaler så absolut at læse den. Men jeg synes, at bogen lige mangler det sidste i at sætte tænkningen på en måde, så anvendelsen bliver enklere.

Bogen er anmeldt af Søren Strunk-Sørensen, sss@hildebrandtbrandi.com

LÆS OGSÅ

Innovationen rykker væk fra Silicon Valley

Blandet anmeldelse af Pikketys digre værk

Teknologiske fremskridt er ikke forbandede

Dræber tavsheden og kulturen virksomhedens nye strategi?

Små reflektioner om kunst og ledelse

Konsulenten skal bidrage med metode, ikke ekspertviden

Sådan får vi flere kvinder i ledelse

Se forretningsudvikling i et helt nyt perspektiv i blændende ny bog

Få dine medarbejdere med, og skab fælles retning