;
Codan 3

Inside story

Sådan står forsikringsbranchen rustet. Se de bedste og de dårligst drevne selskaber

Nogle skadesforsikringsselskaber er i topform, andre har alvorlige problemer. InsideBusiness går tæt på forsikringsbranchens udvikling og kårer vindere og tabere.

Det er stilhed før stormen i forsikringsbranchen.

Efter et rekordgodt 2019 har selskaberne vendt blikket indad for at tilpasse sig den nye krisesituation, og overalt forbereder man sig nu på at håndtere kombinationen af tab på investeringer, et svækket salg og en stor bølge af erstatningssager, der ventes at ramme branchen, når det går op for danskerne, at de nok ikke kommer på sommerferie alligevel. Omvendt melder spillerne om faldende erstatninger som følge af lavere aktivitet i samfundet.

Men der er stor forskel på, hvordan de danske forsikringsselskaber er rustet til at håndtere de kommende måneder. Mange går krisen i møde med pæn vækst og lønsomhed, mens andre skal håndtere krisen, mens de har tab på forsikringsforretningen og taber kunder til konkurrenterne.

Det viser en gennemgang af de danske skadesforsikringsselskabers præmieindtægter og combined ratio. Combined ratio er udtryk for, hvor meget der tilfalder selskabet af præmiekronerne, når omkostninger og erstatninger er betalt. Jo lavere, desto bedre, og har selskabet en combined ratio på over 100, er der tale om et underskud på forsikringsforretningen.

Codan presset i bund

Helt i front finder man ikke overraskende de børsnoterede ærkerivaler Tryg og Topdanmark, som i årevis har ligget side om side, når man måler på lønsomheden i branchen. De to selskabers combined ratios er henholdsvis 80,1 og 83,7, hvilket svarer til, at de tjener henholdsvis 19,9 og 16,3 kroner, hver gang de sælger forsikringer for 100 kroner.

I den anden ende af opgørelsen finder man, at kun seks selskaber tabte penge på forsikringsforretningen ved udgangen af 2019. Det drejer sig om Nærsikring, Sygeforsikringen ’danmark’, Vejle Brand, Gartnernes Forsikring, LB samt Codans danske forretning.

Tabene i de seks selskaber spænder mellem 0,01 og 9,20 kroner, men i et år som 2019, hvor de fleste selskaber havde vækst, er det ikke nødvendigvis dårligt at sætte penge til på forsikringerne. Men hvis man samtidig taber markedsandele, er det et rigtig dårligt tegn.

Sammenholder man væksten i præmieindtægter med selskabernes combined ratio, er der således ingen tvivl om, at Codan p.t. er det mest pressede selskab på markedet. Her er bruttopræmieindtægterne i Danmark faldet med 5 procent i forhold til året før, mens selskabet taber 3 kroner, hver gang der sælges forsikringer for 100 kroner

Codan afviser at kommentere regnskabet, men henviser i stedet til en pressemeddelelse fra februar, hvor den nye direktør, Christian Baltzer, kalder årsresultatet ”utilfredsstillende” og bemærker, at selskabet ud over at have været ramt af flere storskader end normalt også har problemer med lønsomheden inden for især ejendomme og motorforsikring.

Sagen kort

InsideBusiness tager temperaturen på forsikringsbranchen, før coronakrisen for alvor rammer – og der er stor forskel på den form, selskaberne er i.

Helt i front finder man rivalerne Tryg og Topdanmark. Med købet af Alka er Tryg nu noget større end Topdanmark, og i Danmark vinder den store danske forsikringskoncern også på lønsomheden med en combined ratio på imponerende 80,1. Til sammenligning lander Topdanmark en combined ratio på 83,6, hvilket er på niveau med sidste år.

I kølvandet på kæmperne finder man de store selskaber Gjensidige, Alm. Brand og GF Forsikring, men de små spillere Vestjylland Forsikring og Thisted Forsikring klemmer sig ind imellem.

Sønderjysk Forsikring, ETU Forsikring, NEM Forsikring, Aros Forsikring og Købstædernes Forsikring ligger tættere på grænsen for underskud på forsikringsforretningen, men formår stadig at holde sig oven vande, mens seks selskaber taber penge.

LB Forsikring, Nærsikring, Sygeforsikringen ’danmark’, Gartnernes Forsikring, Vejle Brand og Codan ligger med en combined ratio på over 100 og sætter dermed penge til på forsikringsprodukterne, men tre af dem formår dog at veksle underskuddet til vækst.

Det gælder dog ikke Nærsikring, Gartnernes Forsikring og Codan, som har tabt præmieindtægter til konkurrenterne i 2019. Værst gik det for Codan, der fik barberet sine bruttopræmieindtægter ned med mere end 200 millioner kroner.

En række selskaber om f.eks. Lokal Forsikring, Concordia, Popermo og Storstrøms Forsikring er ikke med, da de endnu ikke er kommet med regnskab for 2019.

Lille spiller veksler lønsomhed til vækst

I forhold til Codan står den spiller, der taber mest på forsikringsforretningen, i en langt mere gunstig position. Vejle Brand, der har præmieindtægter for knap 100 millioner kroner, har en combined ratio på hele 109,2 procent, men det er ifølge administrerende direktør Claus Lomholdt Poulsen en forventet del af strategien.

”Den væsentligste forklaring er jo, at vi har investeret i vækst. Vi synes, at vi har fået fart i hjulene, og så gælder det om at holde fast og tage de gevinster, der er, mens maskinen ruller. Men det koster jo noget, når man vil vokse organisk, som vi gerne ville. Til gengæld er vi også kommet ud med den vækst, vi gerne ville have,” siger han.

Med en vækst i bruttopræmierne på 20 procent er Vejle Brand den spiller i branchen, der er vokset tredjemest i 2019, kun overgået af Tryg og det lille sønderjyske forsikringsselskab ETU, der voksede med hele 44 procent.

Claus Lomholdt Poulsen går derfor foreløbig krisen i møde uden de store ændringer, selv om han ligesom resten af branchen har svært ved at se mere end et højst et par måneder frem.

Indtil videre modtager man i Vejle Brand færre skadesanmeldelser end normalt, fordi danskerne holder sig mere hjemme for tiden. Det betyder færre biler på vejene, færre uheld og derfor færre skadesanmeldelser.

Det, der trækker ned, er, at flere kunder forventes at ville gøre brug af deres afbestillingsforsikring. Lægger man det hele sammen, ser det ifølge direktøren stadig fornuftigt ud, men det er for tidligt at sige, om resten af året vil arte sig på samme måde.

”Vores plan var jo at fortsætte med at investere i vækst i 2020, men jeg må også ærligt sige, at vi i øjeblikket ikke kan se særlig langt frem på grund af den situation, vi alle står i. Derfor kommer, at vi næppe vil holde fast i den samme plan hele året, men i stedet vil foretage en rullende vurdering og tage bestik af situationen, i takt med at den udvikler sig,” siger Vejle Brand-direktøren.

Konkurrencen stilner af

I lighed med flere konkurrenter har han desuden bemærket, at den typisk intense konkurrencesituation har ændret sig, efter at krisen brød ud.

Konkurrencen er ikke afblæst, men fordi alle aktørerne skal omstille salgs-, investerings- og skadesbehandlingsafdelingerne samtidig, er der ifølge flere branchekilder opstået et midlertidigt vakuum, som afspejler den lave aktivitet i samfundet.

Det oplever man også hos Vestjylland Forsikring, som har haft høj vækst de senere år, og som i modsætning til blandt andre Vejle Brand har formået at lægge flere nye policer til, uden at det har fået omkostningerne til at springe nævneværdigt i vejret.

”Der er færre kunder, som vælger at flytte fra os til andre selskaber. Omvendt mærker vi også selv en afmatning i salget. Så jo, konkurrencen er påvirket af den virkelighed, vi befinder os i,” siger administrerende direktør Jørgen Ladekjær.

Vestjylland Forsikring øgede sidste år præmieindtægterne med 8,7 procent, mens det lykkedes at holde selskabets combined ratio nede på 88,2, og det stiller selskabet i en fordelagtig situation. Selskabet er velkonsolideret, og selv om krisen forventes at give nogle knubs, er det ikke noget af betydning.

”I første kvartal i år vækstede vi faktisk 10 procent, og der er ikke noget i vejen for, at den solide vækst fortsætter efter krisen. For coronakrise eller ej, så klarer de gensidige forsikringsselskaber sig bare rigtig flot for tiden. Både vækstmæssigt og når man måler på kundetilfredshed,” siger Jørgen Ladekjær.

Her er branchens vinder

Det mest veldrevne forsikringsselskab er dog ikke overraskende Trygs danske forretning. Her har man med topchef Morten Hübbe i spidsen ført an i duellen med Topdanmark de senere år, og også i 2019 formåede Tryg at levere en combined ratio, der fejede Topdanmark af banen. Takket være købet af Alka har Tryg tilmed leveret den næsthøjeste vækst i bruttopræmieindtægterne.

For Tryg har det dog været et vedvarende tema, om selskabets gode resultater stammer fra større prisforhøjelser end konkurrenterne, hvilket Forbrugerombudsmanden i disse dage undersøger som følge af advarsler fra en intern whistleblower i Tryg.

I Topdanmark er man glad for sin præstation, selv om landets næststørste forsikringsselskab i øjeblikket halter 3,6 procentpoint efter Tryg på det vigtige combined ratio-nøgletal.

Steffen Heegaard, der er kommunikationschef og chef for investor relations i Topdanmark, hæfter sig især ved, at Topdanmark slår den samlede Tryg-koncern, hvilket i sidste ende er det, som investorerne går op i.

”Det er rigtigt, at Tryg i Danmark har en lidt bedre combined ratio end Topdanmark. Men fra et investorperspektiv har vi over en årrække ligget nogenlunde på niveau eller bedre, fordi man ikke kan investere i Trygs danske forretning alene,” siger Steffen Heegaard.

Fastholder forventninger trods stik til Tryg

I opgøret mellem de to kæmper havde Tryg dog også held til at stække Topdanmarks vækst, idet Tryg havde held til at vriste samarbejdspartneren Danske Bank ud af kløerne på Topdanmark. Det var til gengæld det eneste område, som kostede vækst i landets næststørste forsikringsselskab.

”Vi har tilgang af kunder inden for både privat, erhverv og landbrug. Det er kun på den portefølje, vi har tegnet ind igennem Danske Bank, at vi har set en afgang,” siger Steffen Heegaard og oplyser, at afgangen fra Danske Bank-porteføljen svarer til 0,5 procentpoint.

Siden har Topdanmark landet Nordea som partner, hvilket indtil videre har givet 30.000 nye leads til forsikringskæmpen i første kvartal.

Det vil tage noget tid at konvertere de nye kundeleads og kompensere for tabet af Danske Bank-partnerskabet, men det til trods – og på trods af coronakrisen – fastholder Topdanmark alligevel målet om en combined ratio på 90 før afløb i 2020.

”Vi forventer, at den negative effekt fra covid-19 vil påvirke tallet med mellem 0,5 og 1 procentpoint. Men det afhænger selvfølgelig fuldstændig af, hvordan Danmark bliver genåbnet. Hvis vores kunder for eksempel ikke kan komme ud at rejse i forbindelse med sommerferien, så vil der komme en ny bølge af afbestillingsforsikringer i tredje kvartal, og derfor gør vi meget ud af at fortælle vores investorer, at de tiltag, regeringen tager her, er afgørende for, hvordan vi vil klare os i 2020,” siger Steffen Heegaard.

LÆS OGSÅ

GF-direktør: Rejseforsikringer bliver dyrt for os, men vi sparer på bil og indbo

Corona giver forsikringsselskaber hovedpine. Stor spiller dropper produkt

Tryg risikerer at skulle betale kæmpesummer tilbage til kunderne

Forsikringsbranchen tørner sammen over kontroversiel prispolitik

Forsikringsselskab dropper kunder, der flytter fra lokalområdet

Intern whistleblower slår alarm over Trygs forretningspraksis

Forsikringsbranchen står splittet om kontroversielle prisstigninger

Sultent forsikringsselskab jagter nye partnere

Codan og Alm. Brand skal have samme medicin fra ny topchef

Politikere advarer mod forsikringer: De truer velfærdsmodellen

Forsikrings- og pensionskæmper i kapløb om private velfærdsprodukter