bogen

Kultur

Sæt den rigtige pris og bliv konkurrencedygtig

Hvordan sætter man den rigtige pris for ens produkt? Hvorfor er der aldrig tilbud på en Porsche? Hvorfor ligger priserne på benzin tæt på hinanden? Det er spørgsmål, som bogen svarer på gennem teori og cases fra en lang række forskellige virksomheder.

’Sæt prisen rigtigt’ er skrevet af Hermann Simon, Nicolai Broby Eckert og Søren Leth, som alle har eller har haft deres gang hos konsulenthuset Simon-Kucher & Partners, som især har fokus på strategi, markedsføring og prisfastsættelse.

Det er dermed en kompetent gruppe, der har rådgivet om prisfastsættelse, og som giver sit bidrag til litteraturen om prissætning.

Forstå din prissætning

Hvorfor koster en mælk 12 kroner? Og hvorfor er der aldrig tilbud på en Porsche? Som forbruger bliver man hver eneste dag stillet over for priser, og man bemærker sjældent, om en vare i supermarkedet er steget 1 krone eller ej, så hvorfor er strategisk prisfastsættelse egentlig så vigtig.

Boganmeldelse

Sæt prisen rigtigt – den korteste vej til øget indtjening
Af: Hermann Simon, Nicolai Broby Eckert og Søren Leth
Forlag: Politikens Forlag
Sideantal: 336
Pris: 300 kroner
ISBN13: 9788740060164
4 af 6 stjerner

Det spørgsmål besvarer denne bog. De tre forfatteres erfaring med prissætning brænder igennem, og man kan mærke, at de har prøvet lidt af hvert.

Gennem bogen kommer der en række eksempler på, hvornår prisændringer er gået godt og skidt med det mål, at prissætning kan bruges strategisk af en virksomhed til at opnå en konkurrencefordel.

Porsche-eksemplet viser, at Porsche producerer en bil mindre end efterspørgslen, for hvis de sætter prisen ned, kan det have konsekvenser for brandet og virksomheden på længere sigt.

Igennem hele bogen kommer der utallige eksempler og små cases på, hvordan virksomheder har vundet og fejlet inden for prissætning.

En af bogens hovedpointer er, at når det går galt for virksomheder med deres prissætning, skyldes det ofte, at virksomheden ikke kender sin efterspørgselskurve med den konsekvens, at virksomheder famler i blinde.

 

Spændingsfelt mellem teori og praksis

Bogen veksler meget mellem teori og praksis og befinder sig i dette krydsfelt. Undervejs i bogen bliver der præsenteret en lang række teorier om prissætning fra de klassiske lærebøger. Dette bliver så krydret med en række cases fra internationale virksomheder, der skal perspektivere teorien.

Det er tydeligt, at forfatterne arbejder med dette til dagligt, for der er mange cases. Det er samtidig både en styrke og en svaghed, da de mange cases giver et godt indblik i, hvordan prissætning fungerer i virkeligheden.

Dog er de mange cases også med til, at man ikke kommer dybt nok ned i de enkelte cases. Det forbliver på overfladen, og man kommer desværre til at få en fornemmelse af, at man bare lige skal gøre noget ved prissætning, og så får man succes.

Udfordringen er desværre, at man sidder tilbage og tænker, at bogen ikke er teoretisk nok til at være lærebog, og at den samtidig mangler mere dybdegående cases, der kan hjælpe virksomheder med at arbejde med prissætning til daglig.

Derfor giver jeg bogen 4 af 6 stjerner for et godt indblik i prissætning med cases og teori, men hvis man skal have redskaberne til at arbejde med det ude i virksomhederne, skal man et niveau længere ned.

Anmeldt af Daniel Omann Gru

Læs mere

En mesterlig guide til Porters bedste modeller

Knivskarp bog om ledelse skrevet af selfmade milliardær

Ny bog om Amazon rydder bordet. Bedste læseoplevelse i 2021

Sådan forstår du de økonomiske sammenhænge

Mellemledernes Jytte er tilbage

Ny bog guider til at styrke innovationen i din virksomhed