Peter Lindblad web

Inside story

APC jagter over 1 milliard i værdisætning: Vækstplan skal fremrykke stifters exit og salg af mæglerhuset

Der har ikke været meget værditilvækst i mæglerhuset APC, siden Söderberg & Partners købte sig ind i 2020. Men planen er nu, at et storstilet sats på at opbygge en forretning inden for servicering af mindre vrksomheder, der skal bringe værdien af APC på op over en milliard kroner, hvorefter APC-stifter Peter Lindblad kan sælge sit livsværk.

Der er stadig et stykke vej, før mæglerhuset Söderberg & Partners kan cashe ind på sin investering i mæglerhuset APC. Man købte således 49,9 procent af mæglerhuset i sommeren 2020 med en samlet værdisætning på 625 millioner kroner. I dag, fire år senere, ligger APC med en EBITDA på 41 millioner kroner sidste år, hvilket forventes at stige til 50-60 millioner kroner i 2024.

Hvis vi regner med en værdiansættelse på 12 gange EBITDA, har APC en samlet værdi på en halv milliard kroner efter 2023-regnskabet stigende til 660 millioner kroner for 2024. Der er altså et stykke vej endnu, før man kan sige, at Söderberg & Partners’ investering i APC har været rentabel.

“Det er da rigtigt, at der ikke har været den store værditilvækst i APC i den periode, hvor Söderberg & Partners har været medejere. Det skal dog siges, at vi p.t. investerer en del i at udvikle en BtB-forretning, og var vi ikke gået ind på det område, så ville vi have en EBITDA, som ligger 10-15 millioner kroner højere for 2024, end vi ender med at nå,” forklarer Thomas Andreas Rydal, ceo i APC.

Ifølge Thomas Andreas Rydal er det ambitionen at bringe EBITDA op over 100 millioner kroner over de kommende 2-3 år. Det vil således bringe værdien af APC op på mere end 1,2 milliarder kroner med en multipel på 12 – og det skal formentlig være på det niveau, for at APC-stifteren vil være tilfreds med resultatet, forventer Thomas Andreas Rydal:

“Jeg tror bestemt, at det ligger i kortene lige nu, at Peter vil sælge sin ejerandel, hvis vi får skabt en værdiansættelse i den størrelsesorden. Det mest oplagte er at sælge den til Söderberg & Partners, men man kan selvfølgelig aldrig afvise, at der kan komme en anden køber udefra.”

Ifølge Thomas Andreas Rydal er APC samtidig ved at se sin finansieringsstruktur efter i sømmene. Man har nemlig et lidt utraditionelt lån på 200 millioner kroner hos Muzinich Pan-European Private Debt Fund, som APC optog inden Söderberg & Partners’ indtræden i ejerkredsen.

“Det er selvfølgelig også noget, vi kigger på, og i takt med at vores omsætning og driftsresultat vokser, bliver vi også mere interessante for mere almindelige banker,” siger Thomas Andreas Rydal, som oplyser, at APC omsatte for 174 millioner kroner i 2023 – hvilket forventes at vokse til 200-210 millioner kroner i 2024.

Bundlinjen viste 18 millioner kroner i 2023 mod 17 millioner kroner i forhold til året før. I 2023 havde APC en bruttofortjeneste på 127 millioner kroner mod 124 millioner kroner året før.

Langsommere vækst er bevidst

Den noget langsommere vækst i resultatet hænger ifølge direktøren blandt andet sammen med satsningen på BtB-markedet. Her har man oprettet en afdeling, som skal identificere mindre og mellemstore virksomheder og sikre dem en pensionsordning.

Derudover spiller de finansielle markeder også en stor rolle for APC’s omsætning, og markederne var hverken gode i 2022 eller et godt stykke ind i 2023.

“BtB-satsningen giver en helt ny leadkanal for os. Især hvis vi kan fastholde en andel af de medarbejdere, som hvert år stopper eller skifter job, som privatkunder. Vi antager, at det er årligt er 15-20 procent af virksomhedens medarbejdere, der skifter job. Så det er en helt naturlig satsning for os,” siger Thomas Andreas Rydal, som p.t. har omkring 500 medarbejdere i virksomhederne, der er indtegnet år til dato. Forventningen er, at det tal skal øges til ca. 1.500 medarbejdere med udgangen af året og 4.000-5.000 i 2025 og frem, svarende til at APC får 300-400 nye virksomheder ind, idet man typisk går efter virksomheder med 10-20 ansatte.

Til sammenligning har APC ved udgangen af året ca. 20.000 privatkunder svarende til en nettostigning på ca. 2.000 nye kunder i forhold til året før. Disse kunder har samlet AUM for ca. 30 milliarder kroner under APC’s betjening. BtB-forretningen kommer altså oven i disse tal.

Har nu en række pensionspartnere

“De små virksomheder nyder jo ikke den store bevågenhed fra de store pensionsselskaber – og der er mange af disse virksomheder, der end ikke har en pensionsordning for deres ansatte, når vi møder dem. Omvendt er en del af vores berettigelse, at alle medarbejdere (både funktionærerne og dem på overenskomster med private opsparinger og/eller fripolicer fra tidligere job) skal have ret til en ordentlig, uvildig og individuelt tilpasset pensionsrådgivning.”

Det gælder privatkunder helt ned 150.000-200.000 kroner i opsparing, som typisk er den nedre grænse for, hvornår APC kan hjælpe. Går man lavere ned, bliver det for dyrt i faste omkostninger for kunderne, da det koster 3.000 kroner om året at være kunde i APC, ellers betaler man 0,65 procent af depotets værdi (af de første 3 millioner i opsparing) hvert år for at være kunde i APC.

Førhen var det en udfordring for APC, at man kun havde henvisningsaftaler med en mindre gruppe aktører som AP Pension og Nordea/Topdanmark Pension. I dag ser billedet noget anderles ud, idet APC både samarbejder med Velliv, PFA, EuroAccident, Dansk Sundhedssikring, Nordea Pension, Forenede Gruppeliv og AP Pension,

“Vi mangler faktisk kun Danica. Og jeg ser ingen grund til, at de ikke også skulle kunne være med hos os.”

 

Læs mere

Trods tilbagegang satser mindre mæglerhus fortsat på teknologi og nye partnerskaber

Lavere omkostninger på vej: Se de dyreste og billigste pensionsselskaber

Unbundling splitter pensionsbranchen: Store spillere fejer ny løsning af bordet

Forsikringsbranchen skærper sin interesse for SMV-markedet

It-aktør får gennembrud i udrulning af platform til pensions- og forsikringsbranchen

Mæglerhus stormer ind på forsikrings- og pensionsmarkedet