”Man kan ikke tænkte sig til alt – man må ud i virkeligheden og prøve sig frem”.
Sætningen er tyvstjålet – næsten – fra Legos nu tidligere bestyrelsesformand Jørgen Vig Knudstorp.
Jeg er overbevist om, at hvis man som virksomhed er i stand til prøve sig frem, øve sig, gennemføre enkle hypotesedrevne eksperimenter, får man en masse positive resultater. Mere innovation, højere medarbejdermotivation, bedre kundeoplevelser, større succes med forandringer – for bare at nævne nogle få.
Boganmeldelse
Titel: Experimentation Works – The Surprising Power of Business Experiments
Af: Stefan H Thomke
Forlag: Harvard Business Review Press
Sprog: Engelsk
Sideantal: 256
Pris: 325 kroner
ISDN13: 9781633697102
6 af 6 stjerner
Det at eksperimentere virker
Forfatteren Stefan H. Thomke, der er professor ved Harvard University, tager det at eksperimentere som et faktuelt og videnskabeligt udsagn og udgangspunkt for det at sikre innovation og resultater. Intet var nogensinde blevet til det, som det er i dag, uden at eksperimentere. Så eksperimentet er dels som videnskabelig metode, dels som kultur en væsentlig bestanddel i at sikre fremdrift og forandringer.
Innovation er essentiel for at sikre udvikling. Udfordringen er, at der i mange virksomheders virkelighed er så meget usikkerhed og så mange data, man ikke helt har styr på. Og venter man på, at man har forstået det hele og fået organiseret alle data, så er løbet måske kørt. Derfor er eksperimenter vigtige.
Eksperimenter hvor man som virksomhed, kontrolleret og i kort tid ’læner sig ud’ i det, man ikke helt kender, og herefter mærker efter. Eksperimentet sikrer, at man på kort tid kan måle og lære, og er derfor livsvigtig for innovation og fremdrift.
Kan kulturen følge med
Bogen er, som de fleste Harvard Business Review Press-udgivelser, godt struktureret og absolut læsbar. Mange gode og relevante eksempler. Gode definitioner, tabeller og opslag. Jeg er især begejstret for den del af bogen, der handler om de udfordringer, mange virksomheder har med at eksperimentere.
For mange virksomheder, ledere og medarbejdere er det meget naturstridigt at skulle eksperimentere.
”Men hov, vi må hellere kaste en masse ressourcer ud i at få lavet en vandtæt businesscase. Så er der ingen, der kan komme efter os”. Udsagn af den art er desværre ofte noget, der høres i mange virksomheder.
Professor Osterwalder har engang sagt: ”Mange af de forfejlede forandringer, vi ser, har en 100 procent vandtæt businesscase bag sig.” Men måske havde man tænkt for meget og leget og eksperimenteret for lidt.
Du kan slet ikke lade være med at se din virksomhed i et helt nyt lys
Læs denne bog – du kan efterfølgende slet ikke lade være med at se forretningsudvikling i et helt nyt perspektiv.
Driver du allerede forretningsudvikling gennem eksperimenter, får du en masse inspiration til yderligere værdiskabelse. Hvis systematiske kontrollerede eksperimenter er nyt for dig, så kan du efter denne bog ikke vente med at komme i gang.
Masser af gode eksempler – masser af gode tjeklister og ikke mindst definitioner af forskellige begreber og værktøjer.
Af Søren Strunk-Sørensen, Hildebrandt Brandi sss@hildebrandtbrandi.com
LÆS OGSÅ
Få dine medarbejdere med, og skab fælles retning
Simple råd til mandlige ledere med lederskab i ubalance
Projektledelsesnørderi til den store guldmedalje
Klummebog er ærlig underholdning
Bliv klogere på cybersikkerhed med højaktuel bog
Red Bull-ejer vil købe sig ind i Brøndby
Udenlandsk investor lurer på Brøndby
Parken afviser udenlandsk bejler
Parken-ejere smadrer amerikanske opkøbsdrømme