;
BRO_20170613_NavigareCapital_Henrik_Ramskov_845-Edit-Edit resized

Inside story

Shippingfonde går ind i skæbneår

I jagten på alternativer har flere store pensionskasser, rigmænd og velhavende familier kastet milliarder efter shippingfonde. I år vil to fonde have afsluttet deres investeringsperioder, og forude venter nogle skæbneår, der vil give et fingerpeg om, hvorvidt fondene bliver succeser eller fiaskoer.

Flere kapitalfonde har i årenes løb brændt fingrene på den hårdtprøvede shippingindustri, men det har ikke afskrækket flere store danske pensionskasser, rigmænd og velhavende familier, som i de senere år har satset flere milliarder på skibe.

PensionDanmark, Danica og Lægernes Pension har tilsammen skudt 4,75 mia. kr. i de to fonde Maritime Investment I og II, som drives af Navigare Capital Partners med Mærsk-arving Robert Mærsk Uggla som hovedejer.

Andetsteds har Ecco-familien og en kreds af 14 andre investorer, hvor man blandt andre finder prominente navne som Mærsk-formand Jim Hagemann Snabe, tidligere Nordea-topchef Christian Clausen og Axcel-medstifter Christian Frigast, skudt godt en halv milliard kroner i fonden Dee4 Fund I, som drives af tidligere topchef i rederiet Norden Carsten Mortensen.

Dertil kommer to co-investeringer fra Dee4, hvoraf den ene er sket i parløb med Ecco-familien, hvilket betyder, at Dee4 samlet set har rejst over 800 mio. kr. i egenkapital.

Om Navigare Capital Partners

Stiftet i 2016 og ejes af en kreds af fem partnere, hvor topchefen i A.P. Møller Holding, Robert Mærsk Uggla, sidder på den største bid.

Selskabet bliver til daglig ledet af topchef Henrik Ramskov.

Står bag de to fonde Maritime Investment Fund I og II. Den første fond blev oprettet i 2017 og forvalter 450 mio. usd fra Pensiondanmark, Danica Pension og Lægernes Pension. Den anden fond blev stiftet i september 2019 og har indtil videre 300 mio. usd, som er stillet rådighed af de samme pensionskasser.

De to fonde ejer i dag 23 skibe, som er fordelt på 9 containerskibe, 5 tørlastskibe, 8 tankskibe og et LNG-skib.

Fælles for fondene er, at de satser på at udnytte de svingende værdier på handelsskibe og samtidig maksimere afkastet ved at leje skibene ud i løbet af fondenes tiårige levetid.

Hos Robert Ugglas Navigare Capital Partners har den første fond fire år på bagen, og investeringsperioden sluttede forrige sommer. Det samme sker i løbet af i år hos Carsten Mortensens Dee4.

Forude venter derfor nogle skæbneår, hvor de to fonde langsomt begynder at sælge skibene fra, og det vil for alvor åbenbare, om investorernes sats på skibe giver pote.

”Investeringsperioden sluttede i midten af 2019 i fond 1, og vi er nu i den del af processen, hvor vi er i drift, og exit af skibene vil ske løbende i den resterende del af fondens løbetid,” siger Henrik Ramskov, managing partner i Navigare Capital Partners.

Skal slå infrastrukturfonde på afkast

Pensionskassernes og rigmændenes sats kommer efter en periode, hvor shippingindustrien i flere år været presset af dårlige markeder og alt for mange skibe. Det har i årenes løb kostet flere kapitalfonde dyrt, idet de er brændt inde med rederier inden for især tørlastsektoren og projektskibe.

Om Dee4 Capital Partners

Stiftet i 2019 og ejes af tidligere Norden-topchef Carsten Mortensen, Frederick Edward Maconchy Lee og det japanske handelshus Marubeni Corporation.

Står bag fonden Dee4 Fund I, som har rejst 450 mio. kr. Investorerne tæller blandt andre Ecco-familien, Mærsk-formand Jim Hagemann Snabe, tidligere Nordea-topchef Christian Clausen, Axcel-medstifter Christian Frigast, Orifarm-ejer Hans Bøgh-Sørensen og tidligere Mærsk-chef Nils Smedegaard Andersen.

Fonden ejer i dag seks skibe, der alle transporterer raffinerede olieprodukter.

Dee4 har desuden indgået et joint venture med Ecco Holding og handelshuset Gunvor, hvor parterne har købt to skibe.

Men ganske paradoksalt har coronakrisen fået pendulet til at svinge for især containerskibene, efter at privatforbrugere over hele verden har været lænket til hjemmet og i stedet har handlet over nettet i stor stil for de penge, de normalt ville bruge på restaurantbesøg og rejser.

Det har fået containerskibenes indtjening til at stige til usete højder, og det luner især i fondene hos Navigare Capital Partners, som indtil videre har købt 9 containerskibe af de i alt 23 skibe i de to fonde.

Omvendt satser Dee4 og Carsten Mortensen indtil videre kun på skibe, der transporterer raffinerede olieprodukter. Det marked var i 2020 på en sand rutsjebanetur, hvor indtjeningen på skibene i foråret ramte historisk høje niveauer efter en hidsig oliepriskrig mellem Rusland og Saudi-Arabien. Senere på året gik luften af ballonen, og indtjeningerne styrtdykkede.

“Dee4 har ca. 130-140 mio. usd i værdier under forvaltning i den første fond og co-investments, hvilket i shippingsammenhæng er relativt småt. Derfor har vi valgt at fokusere på et enkelt segment, produkttankskibe, selv om vi har et bredt maritimt mandat. Vi har seks skibe på vandet og fem nybygninger i ordre. På trods af coronaen har vi fortsat en stærk tro på dette segment, og vi er glædeligvis kommet fornuftigt fra start,” siger Carsten Mortensen.

Hverken Navigare Capital Partners eller Dee4 ønsker at oplyse præcise tal for de foreløbige afkast, samt hvilke afkast de har stillet investorerne i udsigt. Ifølge Henrik Ramskov har begge fonde i Navigare leveret tocifrede afkast indtil videre, hvorimod Carsten Mortensen ikke ønsker at kommentere det foreløbige afkast i Dee4’s fond endnu.

Carsten Mortensen har dog tidligere udtalt, at han vil blive skuffet, hvis fonden ikke leverer et årligt afkast på minimum 20 pct., og den udmelding står han ved.

”Shipping er risikobetonet, og derfor skal afkastet også være højt, før vi er tilfredse. Vi kender først afkastet, når vi lukker fonden, men over 20 pct. i afkast er en fornuftig ambition,” siger Carsten Mortensen.

Lykkes det Dee4 at levere i det leje, vil det placere fonden på højde med de rendyrkede kapitalfonde, der typisk sigter mod årlige afkast på den gode side af 20 pct. Omvendt leverer de mere hardcore infrastrukturfonde typisk årlige afkast i den høje ende encifrede ende.

Pensionskasse melder om tocifret afkast

Spørger man investorerne, er der indtil videre tilfredshed med afkastene i shippingfondene. Det gælder eksempelvis PensionDanmark, der er den største investor i Navigares to fonde.

”Begge fonde har leveret tocifrede afkast, hvilket vi vurderer som værende tilfredsstillende og i overensstemmelse vores forventninger på investeringstidspunktet. Vi vurderer fortsat sektoren som attraktiv,” skriver Torben Möger Pedersen, administrerende direktør i PensionDanmark, i en skriftlig kommentar.

Også Danica Pension betegner afkastene i Navigares to fonde som ”tilfredsstillende”, mens Lægernes Pension mener, at coronakrisen har været en tryktest af fondenes strategi med at leje skibene ud til stærke modparter.

“Helt overordnet blev strategien testet under de skiftende markedsforhold under coronakrisen, og den er bestået og har levet op til forventningerne,” siger Søren Nielsen, investeringsdirektør i Lægernes Pension.

Lægernes Pension har samlet set investeret 1,25 mia. kr. i Navigares to fonde, hvilket svarer til godt 1 pct. af Lægernes Pensions investeringsaktiver. Og pensionskassen har mod på flere investeringer i skibe.

“Fremadover ser vi konstruktivt på skibsinvesteringer. For verdensøkonomien ser vi et flerårigt opsving, og samtidig har vi ikke et overbud af skibe, som vi havde i årene efter finanskrisen,” siger Søren Nielsen, der melder om afkast i “den lave tocifrede ende”.

Investorkredsen hos Dee4 Capital adskiller sig fra Navigares ved at bestå af primært af rigmænd og velhavende familier.

Særlig tæt er båndet til Ecco-familien. Familien har ikke blot investeret i Dee4’s første fond, men også stiftet et fælles selskab med Dee4, E4C Shipping. I det regi har Dee4 og Ecco-familien, hvis investeringer foretages gennem Ecco Holding, købt to såkaldte produkttankskibe, som sejler med raffinerede olieprodukter.

I et skriftligt svar skriver Ecco Holding, at investeringerne i Dee4 er et led i familiens strategi om at investere bredt.

”Dee4Capitals stiftere er professionelle og meget erfarne inden for skibsfart, og da der viste sig en mulighed for at investere sammen med dem og andre partnere i to nybygninger fra Hyundai-værftet på attraktive betingelser, valgte man at deltage i investeringen,” skriver Ecco Holding i et skriftligt svar.

Flere fonde på vej

Allerede nu ulmer nye shippingfonde hos Navigare Capital Partners og Dee4, selv om Navigare fortsat er i gang med at rejse penge til sin anden fond.

”Vores forretningsmodel er jo, at Navigare gerne skal være investment manager for flere fonde i fremtiden. Så når vi har lavet final close på fond 2, og afhængigt af hvor hurtigt vi får de penge investeret, vil vi gå i gang med at kigge på en treer,” siger Henrik Ramskov.

Navigares investorer består indtil videre kun af danske pensionskasser, men fonden lægger ikke skjul på, at den arbejder på at rejse penge fra udenlandske institutionelle investorer. Her er det især udenlandske pensionskasser, forsikringsselskaber og større family offices med lidt længere horisont, der er aktuelle, fortæller Henrik Ramskov.

Hos Dee4 vil Carsten Mortensen ikke komme nærmere ind på, hvornår en ny fond ser dagens lys.

”Der kommer en fond 2 efter en fond 1, men hvor vi er med den, vil jeg ikke udtale mig om,” siger han.

 

LÆS OGSÅ

Danske rederier bløder – og risikoen er, at det bliver værre

Mærsk-ejer misser to-tre år og må sætte investeringer for milliarder på standby

Mærsks hemmelige plan: Satser stort på vind 

Ambitiøs Mærsk-fond koster pensionskasser dyrt

Mærsk-arvings ambitiøse opkøb i modvind 

Derfor er ambitiøs Mærsk-direktør fortid 

Mærsk-direktørens revolution fejler

Kapitalfond snupper tidligere Mærsk-topchef