;
airplane-g0af0051b8_1280

Inside story

Skandalesag trækker lange spor i stort assistanceselskab

For konkurrenterne har opgaven med at kvikteste danskerne udviklet sig til en milliardforretning. For SOS International er opgaven endt med en større millionregning. Samtidig har pandemien ramt indtjeningen hårdt, og ejerne har måttet tilføre et trecifret millionbeløb.

Skandalesagen om fyringen af SOS International som leverandør af lyntest trækker lange spor i skade- og assistanceselskabet, der er ejet af Codan, Gjensidige og Topdanmark og flere andre store forsikringsselskaber.

Under stor opmærksomhed blev SOS International i februar fyret som leverandør af lyntest i fire regioner. Problemer med datahåndtering og dårlig hygiejne fik regionerne til at kyle skade- og assistanceselskabet på porten, inden eventyret reelt var begyndt.

Kontrakterne gik i stedet til konkurrenterne Falck, Carelink og den nye aktør Copenhagen Medical, som forretningsmanden Jeppe Handverk står bag.

Som Berlingske senest har beskrevet, udviklede opgaven med at kvikteste danskerne sig til en milliardforretning. I alt har Falck, Copenhagen Medical og Carelink fået udbetalt mere end 5,3 milliarder kroner fra statskassen. Alene hos Falck har det givet et overskud på 1 milliard kroner.

Skandalesagen har derfor kostet SOS International dyrt. Hvor mange penge SOS International er gået glip af, har selskabet ”ikke regnet på,” siger bestyrelsesformand i SOS International, Amund Skarholt.

Men fyringen er langtfra et overstået kapitel for selskabet, sådan som Amund Skarholt ellers bedyrede, da SOS Internationals administrerende direktør, Niels Kragh Printz, trak sig i maj.

Slutspillet om skandalesagen er nemlig fortsat i fuld gang. Senest har SOS International betalt 21 millioner kroner til regionerne i såkaldt erstatningskøb, fordi regionerne måtte vælge en leverandør med højere priser efter bruddet med SOS International. Men det endelige beløb er endnu ikke opgjort. Lige nu forhandler SOS International og advokathuset Bech-Bruun, som er advokat for Region Midtjylland, om den endelige opgørelse, oplyser vicedirektør i Region Midtjylland Dorte Christensen.

”Parternes gensidige udeståender er endnu ikke endeligt afregnet, men vi forventer, at et eventuelt udestående er håndterbart,” siger Amund Skarholt.

Fyrede ansatte og genforhandlede kontrakter

SOS International har også taget forbehold for erstatningsbeløbene til regionerne. I sin årsrapport for 2020 skriver SOS International, at ”på grund af kontraktmæssige forpligtelser om erstatningskøb kan det finansielle resultat i 2020 blive markant negativt påvirket af denne forpligtelse”.

Skandalesagen samt væsentlig usikkerhed om SOS Internationals største forretningsområde, den såkaldte Travelcare-division, betyder også, at SOS International ikke giver forventninger til de økonomiske resultater i 2021.

Travelcare-divisionen tegner sig for langt størstedelen af omsætningen i SOS International. Men med de mange rejserestriktioner, som prægede store dele af verden i 2020, blev forretningsområdet hårdt ramt. Antallet af håndterede sager faldt med hele 56 pct. og SOS International måtte fyre over 100 ansatte, genforhandle kontrakter og indstillede samtidig al videreuddannelse og sociale aktiviteter.

Da året var omme, var omsætningen fra rejseforsikringsområdet faldet 46 pct. til 934 mio. kr.

Omvendt har SOS Internationals sundhedstilbud vist sig at være mere kriseresistente. Forretningsområdet er stadig markant mindre end rejseforsikringerne, men omsætningen voksede sidste år hele 78 pct. til 135 millioner kroner.

Ejere har tilført millionbeløb

Pandemiens hårde indhug i SOS International har ført til, at ejerne sidste år måtte tilføre selskabet 199 millioner kroner.

”Kapitaltilførslen skyldes de tabte indtægter afledt af pandemien. Nedlukning og grænselukninger betød i foråret 2020, at rejseaktiviteten styrtdykkede. Dette har påvirket SOS Internationals forretning mærkbart,” siger Amund Skarholt.

Få måneder efter regionernes fyring af SOS International, trak selskabets direktør, Niels Kragh Printz, sig. Parterne afviste, at der var tale om en fyring, men et ønske fra Niels Kragh Printz om at få mere tid til privatliv efter et år under hårdt pres.

Afløseren stod dog ikke umiddelbart klar i kulissen. Først for en uge siden kunne SOS International sætte navn på selskabets nye administrerende direktør. Valget er faldet på DSB’s kommercielle direktør, Jan Sigurdur Christensen. Den nye direktør er dog som udgangspunkt kontraktligt bundet til 1. april. SOS International håber, at Jan Sigurdur Christensen kan blive løst fra kontrakten inden da, siger Amund Skarholt.

Sker det ikke, vil SOS International have været uden en permanent topchef i næsten et år.

Hårdt år for branchen

Da SOS International blev fyret af regionerne, gik kontrakterne i stedet til konkurrenten Falck.

Den massive opgave med at lynteste danskerne har givet Falck et massivt boost. Falcks regnskab for tredje kvartal viser en fremgang i omsætningen fra 2,9 milliarder kroner til 3,4 milliarder kroner. Fremgangen er alene drevet af testaktiviteterne, som bidrog med 630 millioner kroner til omsætningen i tredje kvartal. Og samlet set ender Falck med at tjene 1 milliard kroner på lyntestene, har selskabet fortalt til Berlingske.

Falcks fremgang står dog i skærende kontrast til konkurrenterne. 2020 var et særdeles hårdt år for flere af aktørerne i branchen, hvor de væsentligste aktører foruden SOS International er Europæiske Rejseforsikring, Gouda og AIG.

Hos eksempelvis Europæiske Rejseforsikring endte året med et underskud på 30,3 millioner kroner. Det var en markant forværring i forhold til året forinden, hvor underskuddet lød på 7,1 million kroner.

Regnskabet fra Europæiske Rejseforsikring omfatter både Europæiske Rejseforsikring A/S i Danmark og svenske ERV Försäkringsaktiebolag under fællesbetegnelsen ERV Nordic. Selskaberne er ejet af forsikringsgruppen Ergo Insurance, der hører under tyske Munich Re.

Læs mere

Forsikringsselskaber tørner sammen med pensionsbranche i ophedet SUL-debat

Halvvejs inde i 2021. Her er vinderne og taberne i forsikringsbranchen

Forsikringsselskaber på slingrekurs med kontroversielt forbud

Tilliden til forsikringsselskabers datahåndtering daler

Afbrudt mæglerfusion lægger pres på pensions- og forsikringsspillere

Første forsikring mod vanvidsbilisme er på vej

Tidligere Willis-profiler lægger an til offensiv

Lille forsikringsselskab trodser myte om stordriftsfordele. Resultat matcher branchens bedste

Stor analyse af forsikringsselskaberne: Gensidige spillere spurter fra de børsnoterede