Facebook-banner_Entrepreneurship_Omar_Ahmad

Ugens Insider

Slumrende kæmpe blæser til angreb på det danske konsulentmarked

Et globalt konsulenthus gør klar til at indtage Danmark. En relativt ukendt spiller har planer om at mangedoble antallet af konsulenter og vil stjæle opgaver fra førende strategirådgivere som McKinsey, BCG og Qvartz.

Den, der lever stille, lever godt. Det synes at have været den danske del af konsulenthuset Simon-Kucher & Partners devise indtil nu. I et årti har det fremadstormende tyske konsulenthus haft kontor i Danmark, men det til trods – og trods voldsom international vækst – er Simon-Kucher stadig et ganske ukendt navn herhjemme.

Internationalt er konsulenthuset siden 2011 vokset fra 500 ansatte til omkring 1.300 ansatte, men herhjemme har staben ligget stabilt på omkring 15. Det danske kontor er gået under radaren, mens antallet af partnere og kunder er vokset, men efter knap 10 år i skyggen har det danske kontor nu nået den kritiske masse, som der ifølge partnerne skal til for at kunne lancere en stor dansk og nordisk ekspansion.

”Jeg startede det danske kontor for 10 år siden, men med fokus på medtech globalt. Jeg har således fokuseret på at øge vores vækst på det globale marked. Ser du isoleret på det danske og nordiske marked, så kan man godt sige, at det er inden for de seneste 2 år, vi for alvor har fået vores gennembrud,” siger Omar Ahmad med henvisning til den seneste tids kunde-, partner- og konsulenttilgang.

Danmark er hidtil blevet behandlet som et eksportmarked for de øvrige kontorer i Simon-Kucher. Danske konsulenter er dyre, og derfor kræver det et forretningsomfang af en vis størrelse, før det kan betale sig at etablere og fylde et egentligt kontor på dansk grund.

Sagen kort

Det tyske konsulenthus Simon-Kucher & Partners, som er en ny spiller på det danske konsulentmarked, udfordrer nu de etablerede rådgivere som McKinsey, BCG og danske Qvartz.

Ambitionen er at tredoble antallet af konsulenter på det danske kontor inden for 2 år og firedoble antallet af konsulenter i Norden i de kommende 10 år. Det vil gøre Simon-Kuchers danske kontor større end både de danske kontorer under Bain & Company og AT Kearney tilsammen.

På sigt vil Simon-Kucher også udvide rådgivningspaletten herhjemme, men i første omgang jagter konsulenthuset kun opgaver inden for prissætning og toplinjevækst. Eksisterende huse behøver således ikke frygte for at miste de store lukrative besparelsesopgaver.

Men det seneste regnskab viser, at antallet af herboende konsulenter på københavnerkontoret er begyndt at vokse, og at bruttofortjenesten er skudt i vejret med mere end 50 procent til 31 millioner kroner. Væksten kan ifølge Omar Ahmad blandt andet tilskrives ansættelsen af PA Consultings forhenværende globale salgs- og marketingchef Nicolai Broby Eckert sidste år, hvilket for alvor har sat gang i maskinen herhjemme.

Gennem Nicolai Broby Eckert har konsulenthuset fået en indgang til kunder i tele-, netværks- og it-sektoren samt adgang til et stort netværk af direktører i det nordiske erhvervsliv, og den nye partner har trukket flere ansatte til. Det er derfor forventningen, at væksten vil accelerere de kommende år, tilføjer Omar Ahmad.

”Vi skal fordoble antallet af medarbejdere. På vores nye kontor har vi plads til 53-54 mennesker, og jeg forventer, vi når dette inden for 2 år,” siger han og bakkes op af Nicolai Broby Eckert, der i sin nye partnerstilling har store planer for Norden.

”Jeg har en meget ambitiøs strategi for Norden. Målet er at blive 200 konsulenter inden for 10 år, og det er en firedobling i forhold til i dag,” siger Nicolai Broby Eckert.

Udfordrer konsulentkongerne

Hvis Simon-Kucher når sine måltal, vil konsulenthuset have flere herboende konsulenter ansat end de to globale giganter Bain & Company og AT Kearney tilsammen, mens konkurrenterne McKinsey og BCG (Boston Consulting Group) dog stadig vil være omkring tre gange større i Danmark og Norden.

De store amerikanske konsulenthuse er relevante at sammenligne med, fordi de sammen med det danske konsulenthus Qvartz er Simon-Kuchers nærmeste konkurrenter på det danske marked, og de gør ikke livet let for den nye spiller.

Ud over at de alene på grund af størrelse og anciennitet sidder tungt på strategirådgivningen herhjemme, har de også åbenlyse brandfordele. Både McKinsey, BCG og Qvartz er særdeles velkendte navne på direktionsgangene i de største danske virksomheder, og det bliver derfor næppe nogen let opgave at trænge igennem til nye store danske kunder.

Omar Ahmad erkender da også, at Simon-Kuchers synlighed kunne være bedre nord for hjemmemarkedet, Tyskland.

”Et af vores primære fokusområder er vores brand, som kunne blive bedre herhjemme, når det kommer til rekruttering af nye medarbejdere.I Tyskland ved alle, hvem Simon-Kucher & Partners er, men i Danmark er vi mere ukendte. Derfor har de store kendte konsulenthuse herhjemme i øjeblikket en konkurrencefordel i kraft af deres brand. Så vi kommer til at arbejde meget målrettet på at forbedre vores synlighed”siger Omar Ahmad.

Han er dog også overbevist om, at Simon-Kuchers unikke indfaldsvinkel og ekspertise er nok til at få foden indenfor hos nye lukrative klienter. Derefter skal kvaliteten af de leverede projekter sikre, at kunderne vender tilbage med mere forretning.

”Når først vi er inde hos en kunde og leverer et godt stykke arbejde, så er konkurrencen til vores fordel, fordi vi slår konkurrenterne på ekspertise. Vi kan stille med et globalt team af erfarne specialister inden for en given industri, der for eksempel kun beskæftiger sig med prissætning af farmaprodukter, og selv om konkurrenterne også kan stille med et team af dygtige konsulenter, så er de typisk generalister,” siger Omar Ahmad.

Jagter nye forretningsområder

Det er indtil videre ikke alle opgavetyper, Simon-Kucher er interesseret i at byde på. Post-merger-projekter og de store værdifulde strategiprojekter, der handler om at reducere kundernes omkostninger, holder Simon-Kucher sig på nuværende tidspunkt fra for i stedet at fokusere på projekter, der forbedrer kundernes toplinje.

Især prissætning af produkter er Simon-Kuchers speciale, og det kan også blive springbrættet ind i nye rådgivningsområder på sigt. Internationalt er prissætning af både Porsches biler og McDonalds’ menuer på trofælisten, og i globalt har konsulenthuset ifølge Omar Ahmad arbejdet for 19 af de 20 største farmavirksomheder og har prissat 9 af 10 blockbusterdrugs.

”I takt med at vi vokser i Danmark og globalt, har vi også planer om at gå ind i flere industrier og ind på andre rådgivningsområder, men kun hvis opgaven indeholder vækstelementer. Projekter, der handler om at nedbringe omkostninger, byder vi ikke på,” siger han.

Matthias Liefner, der er den tredje partner på det danske kontor, kommer oprindelig fra Tyskland, men flyttede til Danmark i 2016, da udvidelsen af det danske kontor så ud til at tage form. Mens Omar Ahmad har speciale i markedsføring af medicinsk udstyr, og Nicolai Broby Eckert har speciale i tele-, netværks- og it-sektoren, er det Matthias Liefner, der er ansvarlig for de lukrative farmakunder.

Selv om konsulenthuset arbejder for de fleste store danske farmavirksomheder, mener Matthias Liefner alligevel, at der er masser af vækstpotentiale derude for Simon-Kucher i Danmark – også uden opkøb.

”Dels er det stadig ikke alle, der har fået øjnene op for vigtigheden af at have en god prisstrategi, og derudover er vi på globalt plan begyndt at udforske nye forretningsområder, som lægger sig op ad de eksisterende. Men vi udvider og vokser organisk. Vi kommer ikke til at foretage opkøb. Det ligger ikke i vores dna,” siger Matthias Liefner.

LÆS OGSÅ

Stort konsulenthus snubler på buldrende vækstmarked

Her er rådgiverhusene med flest stjerner hos de unge. Accenture falder som en sten

Her er de mest populære konsulenthuse

Her er virksomhederne, de unge vil arbejde for

Nøglefigur stempler ud af fremadstormende konsulenthus

Topchef forlader revisionsgigant

Boston Consulting køber ind i danske vækstlokomotiver

Rådgivere i åben krig om topchefernes digitale agenda

Ny Bain-chef går i offensiven

Her er virksomhederne, de unge vil arbejde for

McKinsey taber terræn i Danmark