;

Sponseret indhold: Dansk møbelbranche i hopla i ny rapport fra TMI

Træ- og Møbelindustrien offentliggjorde i december 2019 en ny rapport, der viser optimisme i den danske møbelbranche. Vi ser nærmere på den nye rapport her.

Det er rundt regnet 10 år siden, at finanskrisen smadrede sin klamme hånd ned midt i den danske møbelbranche og efterlod panik og modløshed hos selv den mest optimistiske møbelproducent. Siden da er der vendt op og ned på den danske møbelbranche, og i en ny rapport fra Træ- og Møbelindustrien (TMI) fra december 2019 tegner fremtiden lys – i hvert fald, hvis vi skal tro de møbelproducenter, der har deltaget i tilblivelsen af rapporten.

New Nordic og kontraktmarkedet trækker læsset

Der hersker næppe nogen tvivl om, at makroøkonomiske forhold bærer en del af skylden for, at billedet er vendt, og at der i dag er stor interesse for danske møbler overalt, lige fra online produkttestsider som Testfabrikken og til udenlandske kunder.

En del af årsagen til kovendingen skal imidlertid også findes internt i møbelbranchen. De danske møbelproducenter peger særligt på to faktorer, der har givet branchen medvind – New Nordic og kontraktmarkedet.

New Nordic dækker over en række nye danske møbelproducenter, der producerer dansk og nordisk funktionelt design til en pris, hvor flere forbrugere kan være med. Og netop prisen på New Nordic-møbler tilskrives en stor betydning for opblomstringen af denne type møbelproducenter.

En anden væsentlig faktor, der får møbelbranchen til at vejre morgenluft, er udviklingen på kontraktmarkedet. Her er tendensen, at kontormiljøer ikke længere blot skal bestå af traditionelle kontormøbler, men i høj grad også mere hjemlige møbler. Og det kan mærkes på bundlinjen.

Digitalisering altafgørende

Nok så interessant er det også, at de 18 deltagende møbelproducenter i rapporten fra TMI bliver bedt om at kigge ind i krystalkuglen for at komme med deres bud på, hvordan den danske møbelbranche vil udvikle sig fremadrettet. Her kommer flere ind på vigtigheden af digitaliseringen i branchen.

Og her er der tilsyneladende stadig arbejde at gøre. I en rapport fra 2018 udarbejdet af Dansk IT og Rambøll havnede møbelbranchen på en trist sidsteplads blandt 22 brancher.

Det er der imidlertid ved at blive ændret på. Flere af møbelproducenterne beskriver i rapporten, hvordan de allerede er i færd med en række digitaliseringstiltag, der både skal hjælpe til at øge salget online, men også forbedre interne arbejdsprocesser på tværs af virksomhederne.

Lykkes møbelbranchen med denne digitalisering – og holder de makroøkonomiske forhold sig på samme niveau som i 2019 – er der grund til optimisme og tro på, at den danske møbelbranche kan se frem til endnu et årti i hopla.