Nordic MA web

M&A

Standhaftigt M&A-hus styrer mod nyt rekordår 

En række af landets uafhængige M&A-rådgivere har nydt godt af de senere års ophedede marked for virksomhedshandler. Men det er langtfra let at skabe en forretning, der år efter år kan lande lukrative mandater. En af dem, det er lykkedes for, er Nordic M&A med tidligere Deloitte-partner Anders W. Eriknauer, der styrer mod sit bedste år nogensinde. 

De danske investeringsbanker og M&A-rådgivere har ikke haft meget at klage over de senere år. En lind strøm af virksomhedshandler drevet især af kapitalfondenes hidsige opkøbsraseri har givet både de store banker, revisionshusene og uafhængige rådgivere kronede dage.  

FIH Partners er et skoleeksempel på, at det kan lade sig gøre at skabe en uafhængig forretning, hvor man ikke nødvendigvis har et stort kreditapparat bag sig eller en hær af revisorer, der dagligt er i kontakt med virksomhedsejere. 

Det samme er Clearwater i Århus, der har fået sat et solidt fodtryk for salget af de mindre og mellemstore virksomheder og i særdeleshed har skabt lidt af en magtbastion vest for Storebælt. 

Herfra har der dog traditionelt været et godt stykke ned til de øvrige, men Nordic M&A med tidligere Deloitte-partner Anders Erikhauer i spidsen ser ud til at have nået en størrelse, man skal tage alvorligt på det lukrative marked for køb og salg af virksomheder herhjemme. Sidste år stod Nordic M&A således blandt andet bag salget af milliardvirksomheden Helgstrand Dressage til den hollandske kapitalfond Waterland, og alene i år har den specialiserede rådgiver lukket fire handler. 

”Det tager tid at bygge i et brand i vores branche. Men vi er ved at være der, hvor vi gerne vil være. Vi har haft et rigtig stærkt 2018, og indeværende år tegner endnu bedre. Vi har opbygget et stærkt team med en motor, der fungerer, så vi har et relativt konstant dealflow og en god pipeline. Det er helt essentielt,” siger partner Anders W. Erikhauer. 

Om Nordic M&A

Nordic M&A er et uafhængigt M&A-hus, der blev stiftet af Anders W. Eriknauer i 2008. Eriknauer har en fortid blandt andet som partner og medejer i Deloitte.

Firmaet tæller i dag 4 partnere og fokuserer primært på salgsmandater med en værdi på 50 millioner kroner til 2 milliarder kroner.

Kontoret konkurrerer blandt andet med aktører som Clearwater, PWC og Deloitte.

Nordic M&A havde sit bedste år nogensinde i 2018, men forventer yderligere fremgang i år.

Ny i en svær tid 

Senest var Nordic M&A tovholder på salget af Dansk Sundhedssikring, der i denne uge blev opkøbt af britiske Anacap. En fond, der ganske vist er en stort set ukendt spiller herhjemme, men som med en nystiftet fond på over 4 milliarder kroner i ryggen har samme størrelse som landets største kapitalfond, Axcel. 

Det var en handel, der med al tydelighed understreger, at Nordic M&A efter 10 år i branchen efterhånden har fået godt fat i et marked, der traditionelt set har været domineret af aktører som Clearwater samt de to revisionshuset Deloitte og PWC. 

”Vi blev etableret midt under en finanskrise, men det var ikke nødvendigvis dårligt. For det betød, at vi havde en medfødt arbejdsiver og en sult, fordi vi i begyndelsen skulle arbejde ekstra hårdt for tingene. Mandaterne kommer jo ikke af sig selv, når man er helt ny, men det var en styrke, at vi også formåede at lave deals i en så svær tid og med et uprøvet brand,” siger Anders W. Erikhauer. 

På det seneste har også aktører som Nordea og Carnegie også jagtet mandater blandt de mindre virksomheder som konsekvens af, at der er blevet længere mellem de helt store mandater herhjemme. 

Flere af de etablerede rådgivere jagter derfor i stigende grad mindre mandater end tidligere. Det skyldes især, at det danske marked traditionelt har været kendetegnet ved, at der typisk bliver både købt og solgt mange virksomheder med en værdisætning på mellem 50 og 500 millioner kroner. Til gengæld har der ofte være længere mellem de helt store milliardsalg. 

Samtidig er der efterhånden en del kapitalfonde både herhjemme og på nordisk plan, der operer netop i det segment. Det gælder blandt andet Capidea, Industri Udvikling, Blue Equity og Maj Invest samt norske Verdane, svenske Procuritas samt en række andre. 

At Nordic M&A efterhånden har tilkæmpet sig en plads på den danske M&A-scene, vidner kontorets netop offentliggjorte regnskab om. Her havde man i 2018 en bruttofortjeneste på knap 27 millioner kroner. Heraf blev stort set hele overskuddet efter lønninger udloddet til de fire partnere bag Nordic M&A på samme måde, som man kender det fra FIH Partners og Clearwater. 

Handler om at fokusere 

Netop i en tid, hvor et ellers rødglødende M&A-marked er noget mere afdæmpet, især hvad angår de helt store handler, er der blandt mange banker en hidsig kamp om de lukrative mandater. Her må flere af de hjemlige og nordiske rådgivere nu slås med udenlandske specialhuse, der ofte kommer til København med et fastforankret branchefokus, hvor de kan dokumentere, at de kender eksempelvis autobranchen, it-branchen eller fitnessindustrien indgående. 

Især en aktør som William Blair har nydt godt af dette og har sikret sig flere større opgaver, men senest har også de ellers herhjemme noget ukendte huse William Harris og Raymond James snuppet mandater på henholdsvis Fitness World og Conscia for næsen af en række skuffede lokale aktører. 

Netop fokus på en udvalgt håndfuld brancher er noget, hovedparten af de udenlandske specialhuse har gjort en dyd af, og herhjemme har FIH Partners og Clearwater gjort det samme. 

Viden og ikke mindst erfaring med en eller flere udvalgte brancher er ifølge Anders W. Eriknauer også en af årsagerne til, at Nordic M&A har været i stand til at tilkæmpe sig en position på et marked med benhård konkurrence. 

”Vi tror på, at noget af det, der gør os interessante, er, at vi gennem flere år har opbygget en stærk knowkow inden for it, healthcare og forsikring, hvor vi har en viden og erfaring, der betyder, vi kan give kunderne særlig værdifuld sparring. Vi har lukket 4 transaktioner indtil videre i år og håber, vi kan få 1-2 yderligere på plads inden sommerferien,” siger Nordic M&A’s ledende partner. 

Går uden om købsmandater 

Et blik på Nordic M&A’s meritter de senere år afslører, at det stort set udelukkende er opgaver som rådgiver for sælger, der har skabt den position, kontoret har fået i dag. Og det er helt bevidst. For selv om disciplinen med tidligt at vælge en køber i en budproces og satse på, at vedkommende i sidste ende også ender med at vinde kampen om den ombejlede virksomhed potentielt, kan være indbringende, er den også forbundet med stor usikkerhed. 

SEB’s corporate finance-afdeling har tidligere excelleret i den øvelse, og i år har Carnegie hele to gange stået side om side med køberen i forbindelse med to af Axcels frasalg, nemlig EG og Conscia. 

Men for et mindre kontor som Nordic M&A giver det ifølge Anders W. Eriknauer ikke mening at bruge mange ressourcer på at screene et køberfelt og forhåbentlig vælge den rette. Det handler snarere om at vælge sine kampe, og da M&A-rådgivere modsat advokathuse sjældent kan udskrive en faktura efter en mislykket købsproces, skaber Nordic M&A sin forretning andre steder. 

”For en spiller som os er det ekstremt vigtigt, at man er bevidst om, hvilken rolle man vil spille i markedet. Vi skal ikke konkurrere med de store banker, når kapitalfonde indbyder til store pitchrunder, og vi skal heller ikke forsøge at finde den rigtige køber blandt 5-10 forskellige, når et stort aktiv er i spil, som vi ikke har salgsmandat på. Vi forsøger i stedet at dyrke vores netværk og de ejerledereog investorer, vi gennem årene har fået tæt kontakt til. Det giver mest mening for os på den lange bane,” siger han.  

 

LÆS OGSÅ

Kapitalfonde i tovtrækkeri om dansk ejendomskæmpe

Kapitalfond afværger investoroprør  

Kapitalfonde må til lommerne. Skyder en kvart milliard i presset væksthåb 

Dyr vækst presser kapitalfonds juicekomet

Banker strammer skruen om kapitalfonde 

Axcels guldæg splitter køberfeltet

Brat opbremsning på ophedet M&A-marked