;
SNMWT-scaled

Ugens Insider

Stor rokade i topledelsen i konsulenthus. Ny direktør skal forløse stor vækstplan

På bare et halvt år har it-konsulenthuset gennemgået store forandringer i topledelsen. Ny direktør er hentet i it-selskab, mens fremtrædende dansk landechef træder skridt ned for at fylde det hul, der er opstået efter brat afsked med managing partner. Opgaven for den nye direktør bliver at forløse potentialet i de senere års mange opkøb.

Det store it-konsulenthus Devoteam har sat gang i en større omrokering i topledelsen, der dels skal lukke hullet efter en brat afsked med en af konsulenthusets profiler, dels forløse en ambitiøs vækststrategi oven på flere års opkøbsridt.

Ny landechef for Devoteam i Danmark bliver Marianne Woldbye Tholin, som Devoteam henter hos it-selskabet Columbus. Hun overtager tøjlerne fra den mangeårige frontmand i Devoteam, Søren Nielsen, der i stedet tager et skridt ned for at stå i spidsen for Devoteams managementkonsulentforretning.

Søren Nielsens tilbagevenden til managementkonsulentforretningen hænger sammen med en brat afsked med den nu tidligere managing partner for konsulentbenet, Per Gulløv Lundh Eeg.

Afskeden med Per Gulløv Lundh Eeg skete, bare et år efter at han var blevet udnævnt til managing partner for manangementkonsulentforretningen. Her erstattede han netop Søren Nielsen, som dengang tog et skridt op og blev landechef for Devoteam.

Men i november sidste år stoppede Per Gulløv Lundh Eeg på posten. Devoteam ønsker ikke at kommentere Per Gulløv Lundh Eegs afsked, men har tidligere skrevet i en kortfattet pressemeddelelse, at Per Gulløv Lundh Eeg er stoppet ”af personlige årsager og efter gensidig aftale”.

Efter afskeden med Per Gulløv Lundh Eeg har Søren Nielsen haft to kasketter på, dels som managing partner for managementkonsulentforretningen, dels som dansk landechef. Men med ansættelsen af Marianne Woldbye Tholin kan Søren Nielsen nu have fuld fokus på managementkonsulentområdet.

Sigter mod fordobling

Den helt store opgave for Devoteams nye topchef, Marianne Woldbye Tholin, bliver at konsolidere Devoteam efter en stribe opkøb de senere år.

Devoteam, der har franske ejere, blev for godt halvandet år siden afnoteret på børsen i Paris af konsulenthusets stiftere. Det skete med økonomisk hjælp fra den store kapitalfond KKR.

Med kapitalfonden åndende i nakken kombineret med en fransk majoritetsejer, der angiveligt er kendt for at være yderst KPI-fokuseret, bliver det således Marianne Woldbye Tholins opgave at forløse en ambitiøs vækststrategi for Devoteam i Danmark.

Frem mod 2026 skal hun sikre, at Devoteams omsætning fordobles fra 500 mio. kr. til 1 mia. kr., som – hvis det lykkes – samtidig vil fordoble antallet af konsulenter til næsten 1.000. Det vil sende Devoteam op i samme luftlag som eksempelvis konkurrenten Valcon, der også har en kapitalfond i ryggen, mens der stadig vil være et stykke til de største revisionshuse samt Accenture.

Målet med vækststrategien er, at Devoteam skal højere op i værdikæden, og opgaven for Marianne Woldbye Tholin bliver især at finde og drive synergier ud af de senere års opkøb af blandt andre dataspecialisterne Inviso, cloudvirksomheden Cloudeon og den svenske softwareudvikler Jaywa.

Opkøbene har haft til formål at flytte Devoteam fra et klassisk managementkonsulenthus til et rådgivningshus, der kan rådgive kunderne fra rådgivningsfasen til slutproduktet. Det sker i hård konkurrence med især revisionshusenes konsulentforretninger og den større spiller Accenture.

Skal samle trådene efter opkøb

Devoteams fokus har indtil nu været at få integreret de mange opkøb. Nu flyttes fokus til at høste synergierne, men Marianne Woldbye Tholin understreger, at det på ingen måder rimer på spareplaner. Tværtimod.

”Det er en vækstrejse,” fastslår hun som det første.

”Det handler om at skabe det fundament, vi står på i fællesskab. Der skal ikke skæres job. Det er slet ikke den rejse, vi er på. Tværtimod mangler vi folk til at kunne imødekomme efterspørgslen,” siger hun og tilføjer:

”Vi har fået de her virksomheder om bord, og de er landet og er faldet godt til. Nu er tiden kommet til at drive synergierne i højere grad. Det handler frem for alt om samarbejde,” siger hun.

Opgaven består især i at få managementkonsulentforretningen og de nye forretningsområder inden for blandt andet creative tech og data analytics til at åbne døre for hinanden. På den måde kan kunderne trække på Devoteam over en bredere kam, mens Devoteam kan øge salget til de enkelte kunder.

”Vi skal drive synergier ud af de kunderelationer, vi har forskellige steder. Vi har nogle ret store kunder, som i virkeligheden kan være kunder i alle Devoteams butikker. Det er de nødvendigvis ikke i dag, fordi det indtil nu til en vis grad har været hver enhed for sig selv,” siger Marianne Woldbye Tholin.

Læs mere

Konsulenthus stiger til nye luftlag efter fusionsridt

Konsulenthuse dropper rabatter og hæver priserne på hedt marked

Konsulentkæmpe vil kapre større andel af grønt rådgivermarked

Amerikansk konsulentkæmpe køber op i Danmark

Amerikansk konsulenthus vil fordoble dansk kontor

Her er landets førende konsulenthuse

Deloitte melder klar til opkøb i jagt på superspecialister

PwC snupper profil hos konsulenthus til prestigeområde

Konsulenthuse opgiver jagt på medarbejdere i ophedet marked

Se konsulenthusene, de unge helst vil arbejde for. Bain tager kvantespring – Valcon glider ud

Konsulentkæmpe river vægge ned i Norden i jagt på talenter og vækst

Konsulenthus på opkøbsjagt

Konsulenthuse i hård kamp om it-rådgivere