borsen2

Kultur

Erhvervsmedier ændrer forretningen. Kom tæt på Børsen, Finans og Berlingske

Dagbladet Børsen er i gang med en kraftig justering, der skal højne kvaliteten og gøre erhvervsavisen mere midtsøgende. Også Berlingske ændrer karakter, mens Jyllands-Postens Finans har lanceret sin egen e-avis. InsideBusiness går tæt på udviklingen i landets tre største erhvervsmedier.

Der er en vej ud af hængedyndet for dansk erhvervsjournalistik, der i årevis har været præget af nedskæringer – i hvert fald på to af de største medier som Dagbladet Børsen og Berlingske. Men der er en vej videre, og den går via højere kvalitet og vækst i antallet af digitale abonnenter.

Det er i hvert fald budskabet fra landets tre førende profiler inden for erhvervsjournalistikken: chefredaktør og direktør på Dagbladet Børsen Bjarne Corydon, direktør for Berlingske Media Anders Krab-Johansen og chefredaktør på Jyllands-Posten og ansvarlig for erhvervsmediet Finans Steen Rosenbak.

InsideBusiness ser nærmere på Danmarks brede erhvervsmedier, der alle er under hastig forandring i disse dage.

Corydon: Børsen skal være midtsøgende

Dagbladet Børsen hentede tidligere finansminister Bjarne Corydon til at indtage chefposten efter Anders Krab-Johansen. Corydon har indvilget i at uddybe Børsens strategi, herunder også den holdningsmæssige, hvor Bjarne Corydon siger farvel til Børsens liberalistiske profil for at blive mere midtsøgende:

”Jeg ser det ikke som Børsens hovedopgave at provokere eller ligge på en bestemt fløj i det politiske rum. Vi skal være der, hvor erhvervslivet som hovedregel er: på midten, pragmatisk og løsningsorienteret. Vi skal være objektive, faktuelle og analytiske. Her ligger vi i tråd med en dybere samfundsudvikling, som vi forsøger at orientere os efter,” forklarer Bjarne Corydon, som har skiftet den mangeårige opinionsredaktør og cheføkonom Thomas Bernt Henriksen ud med den kendte økonom Steen Bocian for at understrege den nye profil.

At Corydon selv har en fortid som højtprofileret socialdemokrat, spiller også en rolle:

”Det er da åbenlyst, at jeg har taget et ledelsesansvar her og har valgt en linje, jeg kan stå inde for, og som giver glæde i arbejdslivet. Det er fuldt ud i overensstemmelse med den opgave, jeg har sagt ja til,” forklarer Bjarne Corydon, der også definerer Børsens journalistik anderledes.

Nu skal mediet mere være en dansk højkvalitetserhvervsavis à la Financial Times snarere end den hårdtslående og lettere tabloide lyserøde avis, som vi kender, og som nogle vil hævde var blevet beskåret for kraftigt:

”Jeg kan ikke bebrejde Anders Krabs strategi for at få Børsen til at løbe rundt økonomisk. Det må man anerkende, at han har gjort kompetent. Der er heller ikke modstrid mellem at levere kvalitet og tjene penge. Men der er da en ressourceudfordring, men den må ikke blive en undskyldning for at levere ringere kvalitet end den, folk forventer. Vi øger kvaliteten og går efter at blive som et dansk Financial Times med tyk streg under dansk. Det er meget forpligtende og unægtelig sværere end at være erhvervslivets Ekstrabladet.”

Corydon beskriver Børsen som et medie, der kan gøre meget kompliceret stof lettilgængeligt, ligesom avisen skal kunne giverne læserne et nyhedsoverblik afstemt med læserens arbejdsflow. For at udmønte strategien og højne kvaliteten har Børsen ansat tidligere kommunikationschef i Statsministeriet Nikolaj Sommer som nyhedsdirektør og har netop hyret den dobbelte Cavling-vinder Erik Eisenberg som ny journalist:

”På den måde forsøger vi at sætte barren højt, og der kommer flere initiativer af samme karakter inden for virksomhedsdækningen og inden for investordelen, som jeg ikke kan løfte sløret for nu.”

Men som mange andre medier har Børsen også en udfordring med at levere et højt afkast til ejerkredsen i en tid, hvor der i den grad er pres på det trykte oplag, og hvor annoncemarkedet heller ikke arter sig. Derfor har det førhen været en sej kamp at spare sig i mål for Dagbladet Børsen. På et møde hos Cepos, hvor Corydon fremlagde sin nye strategi, kom det for nylig frem, at man fortsat skal levere et afkast på 15 pct. per år:

”15 pct. er stadig et pejlemærke for os strategisk. Så filosofien er at levere en vækst, men uden at gøre det på bekostning af lønsomheden. Man kan altid konkret diskutere, om vi er parate til at foretage investeringer, men der er bestemt en åbenhed over for at udvikle nye forretningsområder, hvis businesscasen er der.”

Børsens vækst skal komme fra digitalt salg

En mulighed er at kaste sig ind på markedet for nichejournalistik på erhvervsområdet, hvor JP’s datterselskab Watch Medier har succes med at åbne nye portaler. Men her står Dagbladet Børsen i den noget spegede situation, at JP/Politiken, der ejer Watch Medier, sidder på knap halvdelen af aktierne i Børsen, efter at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afviste at godkende JP/Politikens forsøg på at købe Børsen af hensyn til konkurrencen. Og er det så meningsfyldt at gå direkte i infight med sin ejers forretningsområde?

”Ejerkredsen har intet at gøre med det, vi foretager os strategisk. Konkurrencestyrelsens beslutning var klar – og det forhold, at JP/Politiken har en stor minoritetsaktiepost, betyder ikke, at vi opfører os konkurrencemæssigt anderledes. Det vil i øvrigt være strengt forbudt at tænke i de baner, så det gør vi naturligvis ikke,” siger Bjarne Corydon, der i en strategiplan vil øge abonnementsbasen med godt 50 pct. og lægge 100 mio. kr. til omsætningen frem til 2022. Det vil øge omsætningen fra 313 mio. kr. sidste år til 400 mio. kr.

Er det muligt at skabe vækst i en avis/digital forretning som Børsen?

”Børsens omsætning har været under pres i en årrække på grund af den strukturelle udvikling på annoncemarkedet. Men vi har godt fat i vores læsere, og vi har sat os et vækstmål. Her skal man passe på, at man ikke farer vild i diskussionen af, om væksten er på print, eller om den er digital. Vi har en række initiativer i gang for at øge det digitale salg, som jeg ikke vil løfte sløret for,” siger Corydon, der understreger, at Børsens strategi er at dække hele erhvervslivet frem for alene at henvende sig til specielle sektorer.

Siden Corydon trådte til, har Børsen lagt print og onlineredaktionen sammen, så alle leverer til både online og papir bortset fra en lille breaking-redaktion. Der er også blevet sat fokus på at bruge robotjournalistik i det daglige journalistiske arbejde.

Finans melder om kraftigt øget salg

At det kan lade sig gøre for relativt brede erhvervsmedier at skabe sig en bæredygtig platform på nettet, vidner Jyllands-Postens Finans om. For her beretter chefredaktør Steen Rosenbak om en stærk økonomisk vækst i det ret konkurrenceprægede marked for digitale abonnementer på nettet.

”Finans har været rentabel i to år, når man ser det på månedsbasis. Jeg kan sige, at vores abonnementssalg er vokset rigtig godt i år, og vi regner med en samlet vækst i salget på 25-30 pct. Det betyder, at bundlinjen begynder at nærme sig et tocifret millionbeløb.”

Finans udspringer af den redaktion, der stod bag Jyllands-Postens store gratissite EPN.dk og Jyllands-Postens trykte erhvervstillæg. Så på den måde bygger det ret nye medie videre på kendte medier.

Finans er ejet af JP/Politikens Hus, der i dag er landets stærkeste private publicistvirksomhed med et årligt overskud på 265 mio. kr. og en (faldende) omsætning på 2,8 mia. kr. Finans’ resultat rummer ud over den direkte forretning også en intern afregning i JP/Politikens Hus af, hvor meget husets øvrige medier køber af indhold og ydelser af Finans, og hvor meget Finans omvendt køber af de øvrige medier og selskaber i koncernen. F.eks. leverer Finans indholdet til JP Erhverv mod en intern afregning. Det kan være med til at sløre billedet af, hvor meget mediet tjener. Men Steen Rosenbak ikke i tvivl om, at Finans er en økonomisk succes:

”Vi er da dokumenterbart en succes. Hvilke andre nye medier kan levere en bundlinje med et tocifret millionbeløb? Det er der ikke mange, der kan. Vi har så haft bedre forudsætninger for det end andre nye medier, fordi Finans har kunnet stå på skuldrene af andre medier, der i forvejen havde mange kunder og trafik.”

Finans har gennem længere tid forsøgt at blive landets måske flotteste erhvervswebsite med grafikker, billeder med mere. Samtidig har man krydret siden med podcasts, der dog ikke er bag betalingsmur. Det seneste tiltag fra Finans er en e-avis, der udkommer kl. 20.30, dvs. lidt tidligere end Børsens e-avis.

”Det gør vi, fordi der er adskillige brugere, som har efterspurgt et samlet overblik over Finans’ journalistik, og fordi vi er et medie, der bliver brugt meget i arbejdstiden, hvor folk går til og fra. Mange har oplevet, at der har været gode historier, der er røget ned mellem to stole, hvor man aldrig opdagede dem. Det er nemmere at levere et samlet overblik, når vi også udkommer i avisformatet. Og der er generelt en god udvikling for e-aviser på mediemarkedet.”

Ifølge Steen Rosenbak adskiller e-avisen Finans sig fra Jyllands-Postens erhvervssektion ved at have ca. dobbelt så meget egenproduceret indhold. Af samme årsag får man heller ikke alt erhvervsstoffet fra Finans med som abonnent på avisen Jyllands-Posten. Men abonnenterne kan tilkøbe Finans til det halve af standardprisen på 3.449 kr. om året for en privat bruger.

Finans oplyser ikke særskilte tal for abonnenter og ej heller økonomiske nøgletal. Men Rosenbak tilføjer, at Finans har ca. 110.000 unikke daglige brugere. Sitet er baseret på den såkaldte fremiummodel, hvor noget er gratis, og andet ligger bag betalingsmur. Det gratis indhold har til formål at give mediet en større udbredelse og få flere til at abonnere. Man bruger både eb.dk og jp.dk samt sociale medier til at hente trafik:

”Erhvervsjournalistik er et markedsområde, der er sværere, end mange tror, når de ikke beskæftiger sig med det. For virksomhederne betaler ikke ukritisk for at abonnere. Men det er også et marked, der bliver større og større, fordi det går op for stadig flere, hvor vigtigt det er,” siger Steen Rosenbak.

Berlingske ændrer strategi og profil på erhvervsområdet

Det sidste store erhvervsmedie er Berlingske med deres Business-medie, men også her er der store forandringer i gang. Mediekoncernen Berlingske Media, der målt på indtjening er lillebror i forhold til både Børsen og JP/Politikens Hus med et beskedent overskud for 2017 på 13 mio. kr. af en samlet omsætning på 1,1 mia. kr.

Det ellers relativt kendte site Business.dk er netop blevet lagt ind under hovedsitet Berlingske.dk under Berlingske.dk/business.

Samtidig er topchef Anders Krab-Johansen ved at implementere Euroinvestor.dk, som mediehuset købte tidligere i år for 23 mio. kr. Nogle vil nok hævde, at det er en defensiv manøvre at nedlægge Business.dk. Men det er ikke tilfældet, understreger Anders Krab-Johansen:

”Jeg er meget uenig i, at det skulle være en defensiv manøvre. Vi flytter Business ind der, hvor der er rigtig mange læsere. Det er heller ikke defensivt at opgradere vores erhvervsdækning lørdag eller at tilbyde realtidskurser til læsere, ligesom det heller ikke er defensivt at lukke det amerikanske aktiemarked og ansætte Ulrik Bie som ny økonomisk redaktør og om lidt en anden profil,” forklarer Berlingskes topchef.

Strategien for mediehuset adskiller sig fra de to øvrige spillere, da fokus for Berlingske er at sælge digitale abonnementer, hvor erhvervsdelen ikke står alene, men er en del af avisens øvrige dækning af politik og indlandsstof. Samtidig ligger prisen for et digitalt abonnement på ret beskedne 99 kr. per måned, hvilket er langt billigere end for et Børsen- eller Finans-abonnement.

”Vi vil gerne have volumen på vores digitale betalings strategi. Derfor tilbyder vi den fulde dækning, inklusive realtidskurser, for 99 kr. per måned. Vil man have avisen med, koster det mere. Vi vil hellere sætte prisen lavt end stagnere på et marked,” lyder det fra Anders Krab-Johansen, som oplyser, at det går så godt, at man overvejer at gå bredt ud og fortælle om udviklingen. Dog mangler der en fælles referenceramme, der gør det nemt at sammenligne digitale abonnementer på tværs, mener han.

Desuden kommer Euroinvestor til at bestå som gratis medie – og det er fuldt ud i tråd med Berlingskes strategi, at det er bedre at styrke hovedbrandet og så bygge nye brands ved siden af.

”Vi tog også beslutningen om at nedlægge Business.dk, fordi det ikke bidrog med andet end mere kompleksitet, for målgruppen er både interesseret i erhverv og andet. Læserne ønsker sig mere end erhvervsstof, selv om erhvervslivet fylder meget på Berlingske.dk. I øvrigt var Business ikke et særlig stort site. I forhold til Børsen.dk og Finans var det mindst, og det er bare ikke sjovt at være nummer tre i det marked,” lyder det fra Anders Krab-Johansen, der hellere vil profilere Berlingske på at være det største og bedste borgerlige medie i Storkøbenhavn, hvilket i øvrigt er blevet mere relevant, efter at Børsen under Corydon nu dropper den liberalistiske linje for at blive mere midtsøgende.

Krisen er overvurderet

Generelt mener Anders Krab-Johansen, at krisen i mediebranchen er overvurderet.

”Jeg synes ikke, at mediebranchen er så presset, som mange bliver ved med at sige. Vi er ved at omstille os til en ny og meget digital virkelighed, der tilfører værdi på en anden måde. Mediehusene giver et fornuftigt overskud – og Berlingske Media giver også et fornuftigt overskud lige om lidt. Der er jo pres på mange ting i andre brancher også.”

Tillige mener den garvede erhvervsredaktør Anders Krab-Johansen, at det går godt med dansk erhvervsjournalistik. Det gælder alle de tre store private mediehuse og også en række nyere nichemedier på erhvervsområdet. Eneste problem er, at de store tv-stationer og radiokanaler ikke dækker erhverv tilstrækkeligt.

”Det er, som om erhvervslivet ikke er en del af virkeligheden, når man ser tv eller hører radio. Erhvervsjournalistikken er forsvundet fra  TV2 og TV2 News, DR og sågar også lidt vores egen Radio24syv. Det er en meget forkert udvikling.”

Foto: Søren Bidstrup/Scanpix

Læs også

Skæbneår i mediebranchen: Se vinderne og de mest pressede spillere

JP/POL-topchef i svær linedans i købet af dagbladet Børsen

Gyser for dansk erhvervsjournalistik fortsætter med chefrokade på Berlingske og Børsen

Berlingskes topchef til Flying Tiger. Mediehus truet af ledelseskaos

Ombejlet erhvervsmand foran hårdt arbejde i EQT’s detailkæmpe

Stor tilbagegang i kapitalfonds detailsats

Besynderligt køb af Børsen – Mediegigant i skjult opgør med ærkerivalen Berlingske 

Regeringen klar til at skyde TV2-salg igang