scott red

Redaktørens analyse

Codan og Alm. Brand skal have samme medicin fra ny topchef

Både Codan og Alm. Brand skal nu på en svær jagt efter nye topchefer. Begge koncerner lider under, at det er komplekse organisationer, og det er langtfra positivt i den danske forsikringsbranche. De mangler begge en profil, der kan gøre organisationen lean og mean.

Livet behøver ikke at være en dans på roser, selv om man er direktør i den mest lukrative del af den danske finanssektor, skadesforsikring. Det blev tydeligt for enhver i fredags, da Codans topchef, Scott Ørmen, meldte sin afsked til fordel for et job som CEO for Marsh i Norge.

For lige præcis landets tredjestørste forsikringsselskab har været på lidt af en lidelsesrejse de seneste år. Og årets første seks måneder var bestemt ingen undtagelse, da Codan i InsideBusiness’ faste regnskabsgennemgang af de største danske selskaber endte med en combined ratio på 104 efter afløbsgevinster. Det var det dårligste i sammenligningen for halvåret – og overraskende lavt, i lyset af at de øvrige børsnoterede selskaber Tryg, Topdanmark og Alm. Brand ligger på henholdsvis 77, 80,7 og 87,2.

Tallene bliver ikke pænere af, at Scott Ørmen i et interview med InsideBusiness i august sidste år bebudede, at nu skulle Codan bide skeer med landets mest veldrevne selskaber, når det gælder nøgletal. Sådan kom det altså ikke til at gå.

For Codan illustrerer de svage nøgletal et af selskabets store problemer – at man har drevet en relativt kompleks forretning med potentielt rigtig dyre risici i form af forsikringsordninger, der vedrører vindmølleparker, undervandskabler og komplekse erhvervsforsikringer. I 2018 kostede en storbrand i Holbæk Sygehus 1,6 pct. i combined ratio, og i år var koncernen også presset af en større ejendomsbrand.

Selv for et forsikringsselskab kan det være svært at forsikre sig mod sort uheld. Og i det lys har Scott Ørmen også været i gang med den helt rigtige strategi – at flytte koncernens fokus fra de komplekse erhvervsforsikringsprodukter over mod at servicere små og mellemstore virksomheder og drive en stærk privatkundeforretning. Man har også valgt et it-system fra Tia Technology, som hidtil har været meget problematisk, og man taler i branchen om, at det har kostet langt mere end 1 mia. kr. at implementere.

At Scott Ørmen alligevel stopper, før resultaterne af strategien om at gøre Codan mere simpel spiller viser sig på bundlinjen, hænger nok mere sammen med udnævnelsen af Ken Norgrove, som i august fik jobbet som CEO for RSA’s skandinaviske forretning Codan/Trygg-Hansa og dermed blev Ørmens chef. I lyset af Scott Ørmens langvarige erfaring på det nordiske forsikringsmarked var det næppe en udnævnelse, som Ørmen fandt tilfredsstillende, og det kan derfor være svært at bebrejde ham for at rejse tilbage til Norge og familien for at blive direktør for Marsh.

Hvilken medicin skal Alm. Brand have?

Situationen er derfor noget anderledes end i Alm. Brand, hvor topchef gennem 18 år Søren Boe Mortensen blev tvunget ud mod sin vilje, selv om Alm. Brands nøgletal for forsikringsforretningen har været pæne i årevis. Når der alligevel er paralleller mellem Codans og Alm. Brands situation, så skyldes det, at organisationen og forretningsområderne begge steder er relativt komplekse. I Alm. Brand har man valgt en strategi om at tilbyde kunderne helkundeforhold som i et rigtig gammeldags finansielt supermarked. Det betyder f.eks., at man har måttet investere ganske mange penge i et it-system fra Sales Force for at kunne håndtere kunder i både skadesforsikring, liv og bankrådgivning.

Det kræver ikke den store it-eksamen at nå frem til, at det er langt dyrere end et mere simpelt system, der f.eks. kun fokuserer på skadesforsikring til privatkunder og mindre erhvervskunder. Og den dag i dag bør bestyrelsesformand i Alm. Brand Jørgen Hesselbjerg Nielsen også overveje, om en helkundestrategi nu også er den rigtige vej for Alm. Brand, eller om det er bedre at sælge både liv-, bank- og leasingforretning fra for i stedet at drive en stram og stærk skadesforsikringsforretning end at slås på forretningsområder, som er ganske små på den finansielle sektors danske landkort. Måske kunne man ligefrem sælge banken til en større finanskoncern, f.eks. Nykredit, og dermed få værdifuld distributionskraft i bytte.

Uanset hvad, er det ikke, hvad bestyrelsesformand Jørgen Hesselbjerg Nielsen har lagt op til. Det er i stedet en fortsættelse af det hidtidige projekt med at opbygge et finansielt supermarked med pension, bank og forsikring på hylderne, selv om han dog har åbnet en kattelem for ændringer i den hidtidige strategi. Alm. Brand skylder dog sig selv og aktionærerne at se nøje på strategien i forbindelse med udvælgelsen af ny topchef. For hidtil har værdiskabelsen for aktionærerne langtfra været prangende i lyset af de guldrandede år, som Tryg og Topdanmark har været igennem.

I det hele taget kan det blive svært at finde en egnet topchef til Alm. Brand, hvis man ikke beholder Rasmus Werner Nielsen. Alm. Brand er nemlig et ganske komplekst institut, så man må forvente, at Finanstilsynet stiller strenge krav til den nye topchefprofil. Men der er næppe tvivl om, at Alm. Brand har brug for en profil, der kan sikre en mere simpel organisation. I dag sidder der fire koncerndirektører under Alm. Brands CEO. Hertil kommer fire direktører for distributionen, syv forretningsdirektører, samt tre direktører/chefer for de interne funktioner. Det må siges at være en stor mundfuld for selv en kompleks organisation som Alm. Brand. Spørgsmålet er, om det er effektivt?

Nøjagtig den samme problemstilling står Ken Norgrove, der er midlertidig landechef, overfor i Codan. For forsikringskoncernens danske gren er kronisk berygtet for at være en bureaukratisk størrelse, og tilmed har talrige profiler fra især salgsdelen hos Codan valgt at forlade selskabet. Det er ikke noget sundhedstegn, og det store spørgsmål for ejerne i RSA er, hvordan man på én gang styrer en stor og vidt forgrenet forsikringskoncern og samtidig sikrer effektiv eksekvering på et marked som det danske. For Scott Ørmen synes ikke at være nået i mål med opgaven.

På den måde mangler både Codan og Alm. Brand den samme topchefprofil. En type, der kan eksekvere og skabe en lean, mean og effektiv forsikringskoncern, der kan matche branchens bedste, når det gælder nøgletal. Der er nok at tage fat på.

 

LÆS OGSÅ

Politikere advarer mod forsikringer: De truer velfærdsmodellen

Forsikrings- og pensionskæmper i kapløb om private velfærdsprodukter

Se alliancerne mellem bank, forsikring og pensionsselskaber. Hvor er åbningerne?

Finansalliancer i opbrud. Priskrig på forsikring tager form

Stort dansk forsikringsselskab kæmper for livet

Udenlandske forsikringsselskaber vælter ind – og kan ændre konkurrencebilledet

Partnere dropper udsat dansk forsikringsselskab, men ny spiller stormer ind på markedet

Forsikringsselskab stormer frem i Danmark efter turnaround

Presset på forsikringsbranchen stiger. Her er de mest veldrevne selskaber – og de dårligste

Er forebyggelse et guldæg? Spørgsmålet splitter branchen

Udfordret Codan i større omstrukturering

Forsikringsselskaber slipper for gigantregninger fra forsikringskonkurser