;
ifdirektør

Forsikring

Store kundeforskydninger i forsikringsbranchen

Der sker ting og sager i forsikringsselskaberne. Nogle selskaber stormer frem med tocifrede vækstrater, mens andre taber stort på markedspladsen. Vi ser nærmere på vindere og tabere blandt de seks selskaber, der har leveret halvårsregnskab.

Det er alt andet end kedelig læsning, hvis man går lidt i dybden med forsikringsbranchens resultater for første halvår. Det er nemlig dramatiske forskydninger, der finder sted på størrelsen af præmieindtægter. Nogle selskaber stormer frem, mens andre i den grad taber terræn. Det viser InsideBusiness’ gennemgang af halvårsregnskaberne for de danske og nordiske aktører, som agerer i Danmark, og som har leveret regnskab.

Sagen kort

Forsikringsbranchen har mærket coronakrisen, ikke blot i form af tab på investeringer og på rejseforsikringer, men også i form af fremgang og færre skader på andre områder.

Første halvår var også kendetegnet ved kraftig fremgang for både If Forsikring og Gjensidige, mens Codan tabte markedsandele i takt med oprydningen i erhvervsporteføljen. Til gengæld er det lykkedes Codan-topchef Christian Baltzer at få sorte tal på bundlinjen og en fornuftig combined ratio.

Den højeste præmievækst finder vi lidt overraskende hos If Forsikring, der korrigeret for valutakursudsving ligger med en præmievækst på hele 12 procent drevet frem af god tilgang af nye store erhvervskunder med omfattende forsikringsløsninger.

Dermed lander væksten en knivspids højere end Gjensidige, som har en vækst på 10,4 procent, også drevet frem af vækst i erhvervsforretningen. Korrigeret for afslutningen af en reassurancekontrakt og overførslen af en privat portefølje til den danske forretning ligger Gjensidiges vækst på hæderlige 5,9 procent efter valutakursudsving.

Blandt de danske selskaber i gennemgangen ligger Tryg med det tredjehøjeste væksttal på 7,9 procent foran Topdanmarks 2,7, Alm. Brands 2,6 og Codan, der ligger solidt plantet i bunden med en negativ præmievækst i første halvår på -5,6 procent. Sidstnævnte er ikke så overraskende, da det er en central opgave for Codans danske topchef, Christian Baltzer, at få ryddet op i den del af især erhvervsporteføljen, der giver tab.

Til gengæld er det mere overraskende, at If Forsikring evner at vokse så hurtigt. If Forsikrings topchef, Morten Thorsrud, er da også rigtig godt tilfreds med udviklingen i den danske forretning i skyggen af coronakrisen:

”Første halvår var meget specielt og noget, jeg håber, vi ikke kommer til at opleve igen. Samtidig er jeg virkelig stolt over måden, vores ansatte tacklede krisen på. Næsten fra den ene dag til den anden måtte vi flytte 6.000 af 7.000 medarbejdere i Norden og Baltikum på hjemmekontor. Til trods herfor klarede vi at opretholde det normale høje serviceniveau og gode salg. Vore kundetilfredshedsundersøgelser er rigtig gode efter perioden, og vi har til og med oplevet højere tilfredshed end før. Vi har et godt forsikringsresultat for Danmark og hele vores øvrige marked med fortsat god vækst. Alt i alt tror jeg, at vi kommer styrket ud af krisen, og det vil komme vores kunder til gode.”

Øget websalg under corona

Morten Thorsrud er især godt tilfreds med forsikringsselskabets evne til at sælge forsikringer online:

”Der er altid meget, som rører sig, men jeg vil gerne fokusere på, at kunder gennem denne krise utrolig hurtigt blev mere digitale, hvilket fører til øget websalg af forsikringer og elektroniske skadeanmeldelser. Vi forventer her at styrke den positive udvikling. Det er både til kundernes fordel og os, da vi i større grad kan bruge tid på rådgivning i spørgsmål, som er vigtige for kunderne.”

Også coronakrisen har kostet dyrt for selskaberne i form af tabte penge på investeringer. Det er dog både Morten Thorsrud og andres opfattelse, at man har indhentet meget af det tabte fra første kvartal i andet kvartal. Det er dog værd at bemærke, at If Forsikring ligger med den højeste combined ratio for første halvår på 92,7 blandt de seks selskaber i gennemgangen.

Det sidste selskab, der kom med regnskab, er Alm. Brand. Det er Rasmus Werner Nielsens første halvårsregnskab som topchef, men også han er godt tilfreds, selv om selskabet ligger i bunden målt på præmievækst og med den højeste omkostningsprocent.

”Forsikringsselskabet er inde i en rigtig positiv udvikling med faldende omkostninger. Kvartalet er præget af faldende skadesanmeldelser som følge af vejrlig og færre storskader. Vi har for eksempel slet ikke haft nogen ildebrande i andet kvartal. Ser du på vores omkostningsprocent, er jeg faktisk meget tilfreds med udviklingen, men vi skal endnu længere ned, og vi har som mål at ligge på 16 procent i 2022,” siger Rasmus Werner Nielsen.

Alm. Brand vil ikke afvise banksamarbejder

Han ser som sådan ikke det store problem med, at Alm. Brand vokser langsommere end både If Forsikring, Gjensidige og Tryg, hvor erhverv for de førstnævnte spiller en betydelig rolle.

”Vi vil alle sammen gerne vokse, men vi vil vokse lønsomt, så vi kigger også på kunder, hvor vi kan se, at risiko og pris ikke hænger sammen. Vi prøver at drive en ordentlig erhvervsforsikringsvirksomhed, som fylder halvdelen af vores omsætning, og det er noget, vi arbejder med hver dag. Men vi er ikke repræsenteret inden for meget store erhvervsvirksomheder.”

Der er også en anden forskel på Alm. Brand og på de to største danske konkurrenter, Tryg og Topdanmark. Det skyldes, at de to samarbejder med henholdsvis Danske Bank og Nordea med hensyn til leadgenerering. Der har været en del bytte, bytte, købmand over den proces. For først skiftede Danske Bank Topdanmark ud som leverandør og valgte Tryg i stedet. Derefter skiftede også Nordea leverandør fra Tryg til Topdanmark.

Rasmus Werner Nielsen har til sammenligning en strategi, hvor man har sin egen bank og fuldskala-finansielle supermarked med leverancer af forsikring, pension og bankydelser. Men han er ikke afvisende over for at indgå et stort banksamarbejde.

”Nu er vores bank jo som bekendt ikke verdens største bank. Vi er ikke som sådan på udkig efter en større samarbejdspartner, men nu må vi se, hvad verden bringer. Vi kan se, at andre bruger en del tid på det, og jeg er lidt i tvivl om, hvor meget de får ud af det. Vi har til gengæld indgået samarbejde med G4S og med landets største bilhus, Semler Finans. Det er rigtig stærke eksempler på de partnerskaber, vi gerne vil indgå i, og som understøtter vores vækstforventninger.”

Topdanmark: Nordea leverer 55.000 kundehenvisninger

Hos Topdanmark oplyser IR-chef Steffen Heegaard derimod, at man er særdeles godt tilfreds med samarbejdet med Nordea, om end man forventer at tabe penge på, at Danske Bank-alliancen er faldet bort:

”Status er, at Topdanmark har fået en rigtig god start på samarbejdet med Nordea, som blev indledt i begyndelsen af 2020. Vi havde ved udgangen af 1. halvår 2020 modtaget ca. 55.000 kundehenvisninger fra Nordea. Det ligger over målet for antal kundehenvisninger for hele 2020. Vi har – som forudsat – haft en afgang af kunder fra vores tidligere samarbejde med Danske Bank, som ophørte og overgik til Tryg ved udgangen af 1. halvår 2019. Afgangen fra denne del af porteføljen ligger imidlertid under den gennemsnitlige kundeafgang på det danske forsikringsmarked,” lyder det fra Steffen Heegaard, der fortsat forventer, at tilgang og afgang fra Nordea/Danske Bank præmiemæssigt vil balancere i 2021.

Trods de ret svage væksttal for 2020 ligger Topdanmark nummer to på combined ratio på 85,5, 1 procentpoint højere end ærkerivalen Tryg. I forhold til udgangen af første halvår er det en kraftig stigning fra 80,7. Alligevel er Steffen Heegaard godt tilfreds med udviklingen i første halvår, da Topdanmark for fjerde år i træk er kåret som årets danske aktionærejede forsikringsselskab:

”Topdanmark blev på under en uge omdannet til en digitalt baseret virksomhed med hjemmearbejdspladser. 95 procent af alle medarbejdede hjemmefra. Effektiviteten har været høj og kundernes ventetid kort. Flere kunder har ønsket en digital servicering, så covid-19 har medvirket til at accelere udviklingen mod en mere digital kundeservicering. HR-mæssigt har Topdanmark under covid-19 introduceret ’fremtidens arbejdsplads’, som giver medarbejderne mulighed for en mere fleksibel arbejdsdag, blandt andet i form af større mulighed for at arbejde hjemmefra.”

Også salget har været tilfredsstillende, påpeger Steffen Heegaard:

”Topdanmark har i 1. halvår haft et godt salgsmæssigt momentum i Topdanmark-brandet. Dette omfatter både et pænt nysalg samt en høj fastholdelsesgrad på eksisterende kunder. Vi har haft en nettotilgang af kunder på både privatsegmentet og på erhvervssegmentet fra de fleste andre forsikringsselskaber.”

Tryg vinder på driftsresultat

Også Tryg, der leverede en præmievækst på 6 procent renset for Alka, er tilfreds med udviklingen for første halvår. Man hentede en del af det tabte på investeringssiden og har haft en pæn vækst. Dog var første halvår stærkt præget af udbruddet af covid-19, der samlet set har påvirket Tryg negativt med et investeringstab på ca. 440 millioner kroner. Tillige har pandemien kostet Tryg 85 millioner kroner før reassurance, drevet af et meget højt antal rejseskader, som dog delvis opvejes af lavere skadefrekvens i udvalgte forretningssegmenter.

Men med landets laveste omkostningsprocent på 14,2 og den bedste combined ratio på 84,4 er Tryg stadig driftsmæssig en sikker vinder i 2020.

Ser vi på fremgang i selve driften, er der dog ingen vej uden om Codan, der med Christian Baltzer ved roret har forbedret combined ratio fra 104 i 2019 til 89,6 i første halvår.

Koncernchef Morten Thorsrud fra If Forsikring er supergodt tilfreds med udviklingen i den danske forretning, efter at selskabet voksede med en tocifret vækstrate i første halvår.

Foto: PR

 

LÆS OGSÅ

Codan mangler stadig oprydning i svær portefølje

Tryg og kunderne har et gevaldigt problem

Dramatisk udvikling i Trygs møgsag: Investorer sender aktien i dørken

Nu rejser Trygs bagland sig mod selskabets udskældte prisstigninger

Forsikring: Finanstilsynet skyder forsvar for omstridt prispraksis ned

Forsikringsbranchen kæmper for vækst med vidt forskellige strategier

Sådan står forsikringsbranchen rustet. Se de bedste og de dårligst drevne selskaber

GF-direktør: Rejseforsikringer bliver dyrt for os, men vi sparer på bil og indbo

Corona giver forsikringsselskaber hovedpine. Stor spiller dropper produkt

Tryg risikerer at skulle betale kæmpesummer tilbage til kunderne

Forsikringsbranchen tørner sammen over kontroversiel prispolitik

Forsikringsselskab dropper kunder, der flytter fra lokalområdet