_9788771982800

Kultur

Boganmeldelse: Strategi på kanten

Strategi på kanten giver et sundhedstjek af den eksisterende strategilitteratur og forsøger at give nye værktøjer til en mere kompleks tid.

Forfatteren af ’Strategi på kanten’, Anders Drejer, er til daglig professor i strategi og forretningsudvikling på Aalborg Universitet og har stor erfaring inden for strategifeltet. Man har således store forventninger, inden man går i gang med bogen, da forfatteren er velbevandret i emnet. Forfatteren kommer da også helskindet igennem bogen med nye perspektiver på fremtidens strategiske ledelsesopgave.

Boganmeldelse

Strategi på kanten
Af: Anders Drejer
Forlag: Djøf Forlag
Sprog: Dansk
Sideantal: 240
Pris: 350 kroner
ISBN13: 9788757444780
5 af 6 stjerner

Se din strategi som en karton mælk

Bogen kommer med en række eksempler og illustrationer undervejs, hvilket er med til at sætte bogens emner i perspektiv.

Et af de mere interessante eksempler er, at man kan se sin strategi på samme måde som en karton mælk; ligesom en karton mælk har en udløbsdato, så har en strategi det også. Det er en banal sammenligning, men sammen med resten af bogen giver det mening, når Anders Drejer løbende udfolder sine perspektiveringer.

Bogen berører mange emner, men det er især kapitlerne om digitalisering, der skiller sig ud. Her rejses spørgsmålet: Hvordan påvirker en mere digital verden vores måde at lave strategi på?

Dette giver forfatteren en række interessante perspektiver på, og det er klart højdepunktet i bogen.

Avanceret strategibog

Anders Drejer folder sig virkelig ud i bogen, og man kan sagtens mærke, at forfatteren befinder sig hjemme inden for det strategiske felt. Det medfører også, at bogen fremstår som en avanceret strategibog, hvori der nævnes og diskuteres en lang række strategiperspektiver gennem tiderne. Det kræver en erfaren person inden for strategifeltet, da forfatteren nærmest nonchalant nævner strategitilgange i flæng med dertilhørende perspektiveringer.

Man kan mærke, at forfatteren har meget på hjerte, og som forfatteren selv skriver, så blev bogen til på mindre end tre måneder fra idé til færdigt produkt. Det bærer bogen også præg af, da den virker mere som en lang tankestrøm fra forfatteren selv end en struktureret strategibog.

Måske det er meningen, da Anders Drejer undervejs i bogen afliver det rationelle menneske. Man kan i hvert fald mærke, at det er hjerteblod for Anders Drejer, og passionen for strategifeltet kommer klart frem undervejs i bogen.

Bogen vil rigtig meget, og undervejs kunne man som læser ønske sig, at man bliver taget mere i hånden og guidet gennem bogen.

Ellers er det en avanceret strategibog, der kræver én forudgående viden om strategi. Så hvis man aldrig har beskæftiget sig med strategi før, så er dette ikke en bog, der kan anbefales.

Hvis man derimod arbejder med strategi til daglig eller blot har en interesse for det strategiske felt, så kan bogen klart anbefales som et nyt, passioneret og forfriskende perspektiv på den strategiske ledelsesopgave.

Derfor får bogen 5 af 6 stjerner.

Af Daniel Omann Gru, Danske Commodities

 

LÆS OGSÅ

Interessant festskrift om kontroversiel økonom

En kogebog til digitale kundestrategier

Ni løgne om arbejde og arbejdsliv

DF og Socialdemokratiet undsiger plan om at fjerne mediestøtten til en række medier. Opd.

Gyser fortsætter for mediehuse. Flere risikerer helt at miste mediestøtten

Erhvervsmedier ændrer forretningen. Kom tæt på Børsen, Finans og Berlingske

Skæbneår i mediebranchen: Se vinderne og de mest pressede spillere

JP/POL-topchef i svær linedans i købet af dagbladet Børsen

Gyser for dansk erhvervsjournalistik fortsætter med chefrokade på Berlingske og Børsen