;
Pressefoto - Frank Abe

Ugens Insider

Sultent forsikringsselskab jagter nye partnere

Det er ikke nok for Sønderjysk Forsikring at være et stærkt lokalt forsikringsselskab. Topchef Frank Abels nye strategi lægger op til at brede selskabet bredt ud i Danmark – og det er lidt af en opgave, hvis man har hovedsæde i Aabenraa. Vi går tæt på strategien bag et selskab, som virkelig er i offensiven.

Der er næppe et gensidigt forsikringsselskab i landet, der kan matche den offensive linje, som Sønderjysk Forsikring i disse år lægger for dagen. Under topchef Frank Abel går det nemlig stærkt med at effektuere den landsdækkende strategi, man besluttede sig for at gennemføre som led i en femårig strategiproces, der blev vedtaget i 2015. Her var det afgørende punkt, at man ville fordoble sine præmieindtægter til 500 mio. kr. om året – og det kommer man også til i 2020, forsikrer Frank Abel.

”Nu går vi ind i det sidste år i strategiperioden, og jeg er ret sikker på, at vi når målet om at fordoble størrelsen af selskabet. Det har været ambitiøst, og vi har også holdt fokus på, at det var de rigtige kunder, vi fik ind, så vores nøgletal blev bevaret.”

Speederen blev trykket helt i bund i slutningen af sidste år, idet Sønderjysk Forsikring åbnede for et komplet ny it-system fra Tia Technology, der understøtter en mere offensiv linje. Omtrent samtidig besluttede ledelsen og Frank Abel at samle den lokale tilstedeværelse i selskabets aktiviteter i fire kundecentre i henholdsvis Odense, Esbjerg, Aabenraa og Sønderborg. Odense spiller en særlig rolle, fordi man herfra indgår de stadig mere vigtige partnerskabsaftaler for Sønderjysk Forsikring.

”Vi kunne se, at der ikke kom så mange kunder ind i vores filialer længere. Kunderne ringer i stedet til os, og vi bruger vores assurandører som salgskanaler. Vi kan desuden se, at stadig flere kunder vælger forsikringsselskab gennem samarbejdsaftaler med virksomheder, fagforeninger og andet, det er en udvikling, som kommer til at præge branchen de kommende år, og den vil vi være en del af,” siger Frank Abel, som derfor i disse måneder jager flere samarbejdsaftaler især med f.eks. bilforhandlere.

Forsikringsselskaber i offensiven

InsideBusiness ser i disse uger nærmere på en række forsikringsselskaber, der har forskellige måder at skaffe vækst på i det særdeles lukrative marked for skadesforsikring.

Vi har allerede sat fokus på Trygs indtjeningsmaskine, ligesom vi også går tæt på andre aktører.

Det har allerede udmøntet sig i en temmelig stor aftale med VASS-POINT, som repræsenterer de fleste servicepartnere og forhandlere af Volkswagen Gruppens mærker i Danmark: VW, Audi, Skoda og Seat. Sønderjysk Forsikring har også samarbejdsaftaler med andre lokale bilforhandlere, ligesom man samarbejder med Broager Sparekasse. Dog samarbejder Sydbank, der har hovedsæde i Aabenraa, indtil videre med Topdanmark, men Frank Abel forsikrer om, at flere aftaler er på vej.

”Partnerskabsaftalerne er helt centrale i vores beslutning om at blive landsdækkende, og vi kan se, at andre selskaber nu har indgået særdeles givtige aftaler med forskellige pengeinstitutter. Vi har i disse måneder rigtig mange dialoger i gang, og jeg tror også, at det er den rigtige vej, for ellers risikerer mindre selskaber at blive presset på kundetilstrømningen, fordi de større selskaber skruer rigtig meget op for udviklingen og skaber forskellige meget effektive salgskanaler også online.”

Vil også i gang på nettet

Selve kernen i Sønderjysk Forsikring er imidlertid ikke helt oplagt som superspiller til at sælge forsikringer på internettet, selv om denne forretningsmodel også indgår i Frank Abels fremtidige overvejelser. Det skyldes, at forsikringsselskabet i høj grad lægger vægt på kundeservice som helt centralt middel til at fastholde og tiltrække nye kunder.

”Vi er gode til service og skadesbehandling. Kunderne skal kunne mærke, at de møder et selskab, der er kundeejet, som er kompetente, og som kan give dem en hurtig behandling ved skader. Vi vil gerne give den ekstra service, og det skal stå ristet i runer her i Sønderjysk Forsikring.”

Netop servicedelen kan vise sig som et stærkt konkurrenceparameter for Sønderjysk Forsikring, der i forhold til andre selskaber har en mere konservativ tilgang. Man gør således ikke som LB, Tryg eller GF Forsikring, der sender overskuddet tilbage til kunderne. I stedet satser man på at sætte prisen rigtigt fra starten – og så justerer man kundernes priser ned, hvis skadesforløbet og udviklingen går bedre end ventet.

”Vi skal ligge med en combined ratio på mellem 94 og 96, så ligger vi fornuftigt. Det er ikke målet for os at tjene mange penge, men derimod at have tilfredse kunder. Vi vil hellere ligge rigtigt fra starten.”

Der er heller ikke noget ønske fra Sønderjysk Forsikring om at begynde at hæve priserne årligt ud fra overvejelser om særlige områder, der kan give større erstatninger, som Tryg har gjort det. Heller ikke moderne tanker om mikrotarifering passer til ånden i Sønderjysk Forsikring.

”Der er et simpelt svar på det. Det bruger vi ikke, fordi vi langt hen ad vejen har ens priser til vores privatkunder. For os er mikrotarifering ikke et mål i sig selv, men det er klart, at vi kan finde på at hæve priserne for konkrete kunder, der har et usædvanligt skadesforløb,” lyder det fra Frank Abel, der således heller ikke umiddelbart ser mikrotarifering som en del af den kommende strategiperiode, hvis indhold man endnu ikke vil offentliggøre.

Der er dog næppe tvivl om, at den kommer til at handle om mere af det samme. Det vil sige flere partnerskaber, fortsat god kundeservice og udvikling af nye salgskanaler med støtte i det nye it-system – og én ting er sikker: Frank Abel og Sønderjysk vil fortsat være et offensivt og opportunistisk selskab i markedet. Det viste selskabet også, da man for nylig tog forsikringsagenturet Global Forsikring ind under sine vinger, da norske INSR trak sig ud af det danske marked og efterlod en række agenturer uden større spillere at risikoafdække hos.

”Vi har brugt en del tid på at lære hinanden at kende. Men vi mener, at vi står samme sted, når det gælder god kundebetjening og ordentlighed. Så der kan også komme flere agenturer til som samarbejdspartnere, ligesom vi forventer nye aftaler, og vores nye it-platform står rustet til en multidistributionsstrategi,” lyder det fra Frank Abel.

 

LÆS OGSÅ

Forsikringsbranchen står splittet om kontroversielle prisstigninger

Codan og Alm. Brand skal have samme medicin fra ny topchef

Politikere advarer mod forsikringer: De truer velfærdsmodellen

Forsikrings- og pensionskæmper i kapløb om private velfærdsprodukter

Se alliancerne mellem bank, forsikring og pensionsselskaber. Hvor er åbningerne?

Finansalliancer i opbrud. Priskrig på forsikring tager form

Stort dansk forsikringsselskab kæmper for livet

Udenlandske forsikringsselskaber vælter ind – og kan ændre konkurrencebilledet

Partnere dropper udsat dansk forsikringsselskab, men ny spiller stormer ind på markedet

Forsikringsselskab stormer frem i Danmark efter turnaround

Presset på forsikringsbranchen stiger. Her er de mest veldrevne selskaber – og de dårligste

Er forebyggelse et guldæg? Spørgsmålet splitter branchen

Udfordret Codan i større omstrukturering

Forsikringsselskaber slipper for gigantregninger fra forsikringskonkurser