Jeg gør det i morgen

Kultur

Tænk, hvis alle kunne få bedre arbejdsdage

Bogen ’Jeg gør det i morgen’ får topkarakter af vores anmelder. Endelig en bog om stressforebyggelse, der giver mening og er faglig, indsigtsfuld og velskrevet.

Kender du det: Det er mandag morgen, og alting er gået galt. Du har spildt kaffe, der er lang kø på motorvejen, og radioværterne er irriterende morgenfriske. Allerede inden du er mødt på jobbet, er der igen udsigt til en skoddag.

Sådan behøver det ikke at være. ’Jeg gør det i morgen’ er bogen, der kan hjælpe dig videre, når dagen starter dårligt. Forfatterne giver ingen garantier, men siger, at det er absolut muligt at få en god dag – på trods.

Vi kan faktisk have nogle arbejdsdage, der er fyldt med glæde og energi, og som ikke i længden giver stress, angst og depressioner. Forfatterne har baggrund som henholdsvis psykolog og speciallæger i psykiatri, så indsigten er på plads. Trioen har forfattet en bog, som jeg er ret vild med. Faglig, indsigtsfuld, enkel og velskrevet.

Boganmeldelse

Titel: Jeg gør det i morgen. Fra undgåelse til stressforebyggende ledelse
Af: Helle Folden Dybdahl, Jesper Karle og Lars Aarkerlund
Forlag: PPpublishers
Sprog: Dansk
Sideantal: 157
Pris: 179 kroner
ISBN13: 9788797086506

Knæk stresskurven

Med udgangspunkt i forfatternes faglighed og en række beskrevne hverdagssituationer bliver tankerne om stressforebyggelse nærværende og anvendelige. Gennem bogen er der en vinkel på lederes rolle i stressforebyggelsen. Og der er løbende gode anvendelige værktøjer og gode råd. Ingen floromvundne vendinger og filosoferen om dit og dat. Kun ren faglighed, praktiske eksempler og gode råd og meget meget læsbart.

Bogen er bygget op over fire trin, som er en række gode råd til den enkelte leder.

Spot det: Hvad er det, jeg skal se, høre og mærke hos den enkelte. Stress begynder med små ændringer i adfærd, så vær derfor opmærksom på om, din medarbejder reagerer anderledes, end han plejer.

Spørg og forstå: Hvordan sikrer jeg som leder den åbne samtale om, hvad der presser medarbejderen. Få en god dialog om dine observationer.

Find løsningen: Hjælp medarbejderen med selv at genvinde kontrollen. Vær klar til at tage styringen, hvis medarbejderen ikke selv kan.

Følg op: Vær opmærksom på, om løsningerne virker. Balancer den formelle og uformelle opfølgning.

Alle fire trin er eksemplificeret med personer og virksomhedssituationer, man som læser kan forholde sig til. Ofte kan brugen af opfundne situationer blive lidt karikeret, men forfatterne holder det her kort og præcist.

Stærke huskere til den ledelsesmæssige rygsæk

To begreber fra bogen er i mine øjne værd at bringe frem: ’professionel nysgerrighed’ og ’hold kontakten’. For pokker da, hvor møder jeg mange ledere, der er udfordret på begge.

Vi skal sikre en professionel nysgerrighed. Vi skal have evnen til at undres. Hvorfor er adfærd, som den er. Og kan vi gennem fællesskab, kontakt og almindelig interesse for andre mennesker få flere gode dage og mindre stress, så er målet nået.

Jeg synes, at dette er en af de bedste og mest balancerede bøger, jeg har læst om stress og forebyggelse af stress. Den faglige dybde er rigtig god, og forfatterne forstår virkelig at få deres budskaber ud på en enkel, praktisk anvendelig og meget læsbar facon.

Alle med bare den mindste smule lederskab burde læse den. Tænk, hvis vi alle kunne få nogle bedre dage til gavn for os selv og vores kunder. Lad være med at vente til i morgen med at læse bogen. Læs den allerede i dag.

LÆS OGSÅ

Kom tæt på Det Kongelige Teaters nye sæson

En frisk vej til bedre ledelse i organisationer

Computeren som ny seddelpresse i en kulørt verden

Teknologiens indtog – skal 27-årig programmør styre menneskeheden?

Solid bog om private investeringer

Guide til kvinder i kunsten

Boganmeldelse: Kampen om fremtidens kunstige intelligens

Sådan kan ledelse løfte danske lokalområder

Økonomer kan også tage fejl