high_taycan_turbo_s_carrara_white_metallic_taycan_media_drive_europe_2019_porsche_ag

Forsikring

Tesla-frygten lever videre i forsikringsbranchen

De populære Tesla-modeller har taget danskerne med storm, men i forsikringsbranchen har det første gennembrud inden for elbiler været en dyr fornøjelse med både flere og markant dyrere skader. Det store spørgsmål er, om det fortsætter i den næste generation af elbiler.

Det har vist sig at være en hundedyr fornøjelse at reparere en skadet Tesla. For eksempel florerer det, at man også er nødt til at skifte dele af taget, hvis man skal skifte forruden. Bilens karrosseridele, materialevalg, sensorer og det, at bilen er limet sammen, gør, at en større reparation gør reparationen umulig for et billigt værksted. Hidtil få Tesla-værksteder har desuden været med til at holde priserne oppe.

Læg dertil, at Tesla’ernes hurtige accelerationsevne også har givet flere skader, så har man noget, der minder om en perfekt storm for et forsikringsselskab, der ikke fra starten havde sat priserne rigtigt.

Erfaringerne fra den første elbilsrevolution har også skræmt forsikringsselskaberne godt og grundigt. Som beskrevet i InsideBusiness er både Tryg og Topdanmark overraskede over, hvor dyrt det er at reparere en Tesla.

”Vores bud er, at skadesomkostningerne konservativt sat er 50 pct. højere for en Tesla end en almindelig bil. Det skyldes både, at reservedele er utrolig dyre, der er kun få steder, de kan repareres, og så er der bare noget med, at det er en vild sportsvogn med hurtig acceleration, ligesom man heller ikke skal underkende, at de jo er lydløse, så på den måde påvirker de trafikken på en anden måde,” siger administrerende direktør for Købstædernes Forsikring Anders Hestbech.

Det store spørgsmål er så, om den kommende tids udrulning af en ny generation af elbiler fra BMW, Audi, VW, Porsche og mange flere vil udløse samme bølge af dyre skader for forsikringsselskaberne.

”Vi er bekymrede for, hvor meget dyrere det bliver at reparere elbilerne. Det er helt nye modeller, der er bygget i andre materialer, der er kun få steder at få dem repareret, og der vil være en periode, hvor små ikkeautoriserede værksteder ikke kan reparere elbiler. Vi ved ikke, hvad det kommer til at koste, og det er noget, vi vil følge tæt,” fortsætter Anders Hestbech.

Anders Hestbech forventer dog ikke, at de dårlige erfaringer med Teslas dyre præmier kommer til at sprede sig til alle elbiler og den nye generation, der ruller ind over det europæiske marked i disse dage:

”Heldigvis ser den nye bølge af elbiler ud til at komme fra de etablerede bilfabrikker. Derfor håber vi, at de kommer til at være mere almindelige, hvad angår reparationer. Og der er jo også ofte tale om biler, der ikke er nær så hurtige som Tesla.”

Også Trygs topchef, Morten Hübbe, forventer, at priserne på den næste generation af elbiler vil falde i forhold til Tesla-problematikken:

“Der er to problematikker ved Tesla: Deres ekstremt mange hestekræfter og deres konstruktion, som gør dem dyre at forsikre. Den næste generation elbiler benytter den eksisterende produktionsmetode og har mere almindelig motorkraft, som vil være tættere på den risiko, vi ser på bilerne i dag. Det er også ca. tre gange så dyrt at skifte en kofanger med en masse sensorer i forhold til en, der ikke har,” lyder det fra Morten Hübbe.

If Forsikring er ikke så bekymret

Som Nordens største forsikringsselskab har If Forsikring rigtig mange erfaringer med forsikring af elbiler som Tesla, da selskabet er stort i Norge, hvor Tesla er særdeles populær. Derfor var man også konservativ i forhold til prissætningen, og det har i modsætning til andre selskaber ikke været nødvendigt at hæve priserne for Tesla. Men man ser svagt højere gennemsnitsskader og en anelse højere skadeshyppighed på el- og hybridbiler:

”Vores erfaring med Tesla er den helt klassiske, at de laver flere og dyre skader, men man skal også huske, at det er biler med mange hestekræfter. Derfor skal de også sammenlignes med andre biler, der har mange hestekræfter. Derfor er det ikke så meget, at det er elbiler, der skræmmer os. Snarere at det førhen var biler, der var dyre at reparere, og som kun kunne repareres få steder. Nu kan de repareres flere steder, og fordi vi hidtil har været meget konservative med priserne på Tesla, er vi ikke et sted, hvor vi har behov for at hæve priserne,” forklarer Jonas Smith Christophersen, chef for motorområdet for privatkunder hos If Forsikring i Danmark.

Han mener ikke, at den næste generation af elbiler bliver lige så dyr en omgang som Tesla for forsikringsbranchen, om end elbilerne nok er lidt dyrere at reparere og derfor også lidt dyrere at forsikre:

”Det bliver nogenlunde som forventningerne til andre biler, måske med en marginalt højere pris. Folk kører jo typisk efter den bil, de sidder i, og der er stor forskel på, om du kører i en Nissan Leaf, en Renault Zoe eller en Tesla eller den nye Porsche Taycan.”

Umiddelbart forventer If Forsikring, som er et af de absolut største forsikringsselskaber inden for motor med talrige importøraftaler med f.eks. VW-koncernen og Ford, at man kan fastholde den nuværende prissætning på elbilerne:

”Vi har i dag et prisniveau på el-/hybridbiler, der ligger meget tæt på tilsvarende benzin- og dieselmodeller. Det er vores forventning, at vi kan fortsætte denne prissætning, og vi forventer derfor ikke markante prisstigninger på forsikringer til el- og hybridbiler.”

VW: Det bliver ikke så dyrt med vores elbiler

Meldingen fra VW-koncernen i Danmark, der repræsenteres af importvirksomheden Semler Gruppen, er også, at den næste generation elbiler bliver mere humane for værkstederne at håndtere. Det skyldes, at deres elbiler i høj grad benytter sig af mere kendt teknologi end Tesla’erne.

Det har også været erfaringerne med e-up og e-golf, der har været på markedet i en årrække. De koster generelt det samme at reparere som en tilsvarende bil med forbrændingsmotor, lyder det i et skriftligt svar fra Semler Gruppen i Danmark.

”Den knowhow, Volkswagen-koncernen har med masseproduktion af biler, udnyttes også i udviklingen af den nye generation af elbiler såsom ID.3-elbilen, der introduceres næste år. En del af grundfilosofien bag konceptet i ID.3 er, at det skal være en elbil til folket, og at den derfor skal være gunstig økonomisk set i både indkøb og drift, og så ville det være uhensigtsmæssigt, at den blev ekstraordinær dyr i forbindelse med reparation af eventuelle skader.”

Semler oplyser desuden, at størstedelen af deres forhandlere allerede i dag kan håndtere elbiler, men Skandinavisk Motor Co. (Audi, Seat, Skoda, Porsche og Volkswagen) er i fuld sving med at opruste hele forhandlernettet, så de alle i 2020 er klar til at reparere og servicere fremtidens elbiler.

”Det er et krav, da elbilerne fremover kommer til at udgøre en markant bestanddel af modelprogrammet for alle koncernens mærker,” oplyser Semler.

Tesla: Vi laver vores eget forsikringsselskab

Også Tesla har tilsyneladende tilsyneladende erkendt problemerne og er i gang med at gøre det lettere at få repareret, serviceret og forsikret bilerne. I forbindelse med researchen har InsideBusiness spurgt Teslas danske, finske og svenske pressechef, Maria Lantz, om problemet. Hun vil dog ikke have, at der citeres fra svaret. Men det går på, at Tesla i USA har introduceret Tesla Insurance, der skal sikre lavere priser til Tesla-ejerne med op til 20 pct. lavere præmier og i visse tilfælde 30 pct. lavere. Det er rullet ud i Tesla i Californien og skal nu rulles ud til resten af USA. Og man mener, at man kan gøre det billigere, fordi man kender Tesla-bilerne bedst og kan drage nytte af bilernes aktive sikkerhed og køreassistancesystemer.

Det oplyses også, at Tesla ser problemet med de høje skadesomkostninger som mindre relevant, i og med at elbiler har færre dele af reparere. Desuden er Tesla  gået i alliance med Codan om skabelsen af brandet InsureMyTesla.

Også problemet med flere skader som følge af de hurtige biler har man løst, idet Tesla 3 har ca. 205 hk, hvis man ser på bilens ydelse over en 30-minutters periode, hvilket ikke er meget mere end almindelige premiumbiler. Der findes også et køreprogram, der kaldes for CHILL, som får bilerne til at køre roligere.

I en artikel fra 10. oktober i JP oplyser Tesla desuden, at man nu udbygger Teslas danske afdeling med flere autoriserede servicecentre. Det sker med et servicecenter i Vejle, mens showroomet i Bredgade i det centrale København rykker til Hillerød, hvor der både bliver udstilling og servicecenter. De to centre supplerer forhandlerne i Aarhus og Kastrup.

Læs mere

Teslas fremmarch udløser kæmperegning til danske forsikringsselskaber

Er forebyggelse et guldæg? Spørgsmålet splitter forsikringsbranchen

Udfordret Codan i større omstrukturering

Forsikringsselskaber slipper for gigantregninger fra forsikringskonkurser

Situationen for forsikringsselskab forværres

Presset på jysk forsikringsspiller vokser

Svært forsikringsår, konkurser og dyre brande præger forsikringsbranchen

Forsikringsbranchen strammer grebet om bilister: Risikerer at miste erstatning

Kundekrigen sætter spor i forsikringsbranchen. Selskaber tærer på reserverne

Trygs køb af Alka kan helt falde til jorden

Trygs storhed er tilbage. Hübbes store offensiv

Sagild afsat. Vi går bag om næste skridt i opgøret om Topdanmark

Mæglerhus kårer stærke forsikringsselskaber og ryger i clinch med Topdanmark

Codan direktør ser endelig lys, men mæglermodel presser forsikringsbranchen

Skarpt angreb på pensionsmæglernes forretningsmodel