burger

Bank/Realkredit

To store spillere dropper dankortet. Usikkerheden om kortet vokser

De to store burgerkæder McDonald’s og Sunset Boulevard vil ikke længere modtage dankort, fordi det er for dyrt og for få bruger det. Det puster til bekymringen for nationalkortets fremtid. Jyske Bank-direktør tvivler på, at dankortet overlever.

Det er ved at være slut med at betale med dankort i de to store burgerkæder McDonalds og Sunset Boulevard. I stedet vil det være MobilePay eller Visa-delen af et Visa/Dankort, som kunderne betaler med, mens de danskere, der kun har et rent dankort, ikke længere kan købe burgere og fritter i de to spillere med tilsammen ca. 150 restauranter i Danmark.

”Vi har igennem de sidste år konstateret, at andelen af betalinger med det ’rene’ dankort bliver mindre og mindre og i dag udgør en meget lille del af vores samlede betalinger. På denne baggrund er det blevet en uproportional udgift i vores samlede betalingsløsningsmodel,” lyder det fra McDonald’s danske pressechef, Mads Jensen.

Han puster dermed til den igangværende debat om nationalkortets fremtid, inden forhandlingerne om en ny dankortaftale skal falde på plads senest næste år.

Sagen kort

Dankortets fremtid bliver stadig mere usikker. Dankortet er ejet af Nets, der er ejet af den amerikanske kapitalfond Hellman & Friedmann.
Nets’ tidligere bankejere, Nordea, Danske Bank og DNB som største aktionærer, har ikke længere stor interesse i at bakke op om nationalkortet. Det bliver først synligt nu, hvor en ny aftale om dankortet skal på plads.
Uroen tager til op til de kommende forhandlinger om en ny dankortaftale næste år – og det bliver stadig mere synligt, at der skal nye boller på suppen, hvis det står til bankerne.
Jyske Bank er den mest aggressive, mens Danske Bank, Nordea og indkøbsfællesskabet Bokis for mindre banker som Sydbank, Spar Nord og nedefter lurepasser.
Problemet for dankortet er, at der ikke skal så meget kundeafgang til, før kortet ikke længere er billigst.

Reaktionen fra McDonald’s kommer nu, fordi flere banker ikke længere udsteder det rene dankort. Derfor har fastfoodgiganten forholdt sig til udviklingen og vælger betalingsmuligheder som kontant, MobilePay og Visa med videre. Beslutningen om at droppe dankortet kommer efter en række test i udvalgte restauranter hen over foråret og sommeren 2018.

”Der har været enkelte kundereaktioner, men i det store hele er testen forløbet uden problemer. Vi er dog meget opmærksomme på vores gæsters reaktioner, og vi har derfor fulgt testen nøje. Konklusionen har været, at vi fortsætter med at udfase det rene dankort. Det bliver en løbende udfasning i første halvår af 2019,” forklarer Mads Jensen.

Samme melding får man fra Sunset Boulevards CEO, Jens Broch. Også her har man i kædens 40 sandwich-/burgerrestauranter valgt at sige farvel til dankortet, mens det er Visa-delen, der betaler, hvis kunderne har et Visa/Dankort.

”Vi forsøger løbende at følge med i og være på forkant af udviklingen i hele restauranten, lige fra betalingsløsninger til udvikling af vores menukort. Gennem en årrække er andelen af transaktioner, der er betalt med rene dankort i vores forretning, faldet til under 0,5 procent. Vi har derfor valgt at prioritere betalingsmidler, der har langt større relevans for vores gæster. Vi modtager i dag kontanter, Visa/Dankort, MasterCard og MobilePay og vil fortsætte med løbende at tilpasse vores betalingsløsninger, så vi gør det nemmest muligt for vores gæster at bestille, betale og nyde en frisklavet Hereford-burger.”

Og det er heller ikke, fordi beslutningen har betydet sure gæster i større omfang, konstaterer Jens Broch:

”Vi servicerer hver dag flere tusinde gæster i vores 40 restauranter og har til dags dato kun haft dialog med ganske få gæster om omlægningen af vores betalingsløsninger. Det bekræfter os i, at vi har truffet det rette valg.”

De største spillere har mest glæde af dankortet

Kernen i problemstillingen er, at flere af de mindste forretninger eller kædeforretninger som de to burgerkæder med mange små betalinger ikke føler, at de får nok værdi for pengene ved at modtage dankortet. Til sammenligning oplever især de store detailhandelskoncerner som Coop og Salling Group, at dankortet er den suverænt billigste betalingsform. Derfor er opbakningen til nationalkortet fra de store spillere fortsat til stede.

Hos Nets, der ejer dankortet, er senior vice president Jeppe Juul-Andersen ærgerlig over, at nogle forretninger fravælger dankort.

”Betalingsrådet kom for nylig med en analyse, der bekræftede, at dankortet er det absolut billigste betalingsmiddel for virksomheder, forbrugere og samfund. Vi arbejder hele tiden med at udvikle dankortet, så det lever op til danskernes ønsker og forventninger til et betalingsmiddel, der kan bruges overalt og på alle platforme. Derfor er det også en skam for dem, der er glade for at betale med dankort, at de ikke længere har mulighed for dette i alle McDonald’s restauranter”.

Men han medgiver også, at de regulerede priser kan gøre det svært for dankortet at konkurrere i dele af markedet:

”Vores prisstruktur er defineret af erhvervsministeren og ikke af os selv. Det har den konsekvens, at det for nogle forretninger kan være mindre attraktivt at tage imod dankort, mens det for andre er meget attraktivt. Det er vi selvfølgelig ærgerlige over,” siger han.

Juul-Andersens udtalelse sker med henvisning til, at prisstrukturen på dankort er politisk bestemt, da der er tale om et monopollignende produkt med særlig lovgivning. I praksis er der 10 forskellige prisbånd, der er afhængig af virksomhedens antal transaktioner.

Opbakning til Nets og dankort under pres

Efter at de danske banker med Nordea, Danske Bank og DNB i spidsen solgte Nets tilbage til Advent, Bain og ATP for 17 milliarder kroner, er usikkerheden om den danske betalingsgigant, der ikke længere nyder samme opbakning fra de gamle venner i bankerne, steget. Og da slet ikke, efter at Nets blev købt af børsen af Hellman & Friedmann for mere end 30 milliarder kroner tidligere i år.

Uroen tager i disse dage til, idet dankortaftalen skal genforhandles senest ved udgangen af 2019.

Og det er ikke blevet bedre af en ny afgørelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der peger på, at Nets har misbrugt sin dominerende stilling i perioden 2012-16, idet Tellers (i dag Nets) kontrakter med nogle af de største kunder indeholdt rabatter og kontraktvilkår, som havde en loyalitetsskabende effekt og kunne afskærme markedet for konkurrenter. 

På den måde kunne Nets ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afskærme konkurrenter fra at få fat i store kunder. Sagen er nu overdraget til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (bagmandspolitiet) med henblik på en strafferetlig forfølgelse. Nets har anket sagen til Konkurrenceankenævnet og erklærer sig uenig i præmisserne for afgørelsen såvel som selve afgørelsen.

Jyske Bank tvivler på dankortets overlevelse

I den danske banksektor er det først og fremmest Jyske Bank, der har valgt en mere offensiv linje over for dankortet op til de kommende forhandlinger, mens både Danske Bank, Nordea og de øvrige bankers indkøbsfællesskab Bokis forholder sig afventende og forsøger at holde alle muligheder åbne.

Jyske Bank-direktør Peter Schleidt er skeptisk over for, om dankortet kan overleve fremover.

”Vi er i tvivl om dankortets fremtid. Dankortet er jo et nationalt betalingskort, men i de fleste andre lande, der har haft det setup, for eksempel Finland, er de kort nu væk. Dybest set prøver vi at udvikle et koncept til 5 millioner kunder, mens Visa/Mastercard udvikler til 7 milliarder kunder. De er store, og det er svært at konkurrere med dem.”

Et afgørende argument fra både Nets og store dele af detailhandlen er, at dankortet er billigst, hvilket da også er tilfældet, hvis man alene ser på de såkaldte lovbestemte interchangegebyrer øremærket banken. Her ligger dankortet som beskrevet på 0,1 procent, mens debetkort ligger på 0,2 procent og kreditkortene på 0,3 procent. Men det er alligevel ikke den billigste løsning på markedet, konstaterer Peter Schleidt:

”Vi har jo et alternativ til dankortet med MobilePay, der trækker direkte fra vores konti, når vi er ude at handle. MobilePay bruger ikke Nets’ indløsersystemer, og derfor er priserne lavere. Det er det mest prisbillige alternativ, og det er vi også en del af.”

Jyske Bank-direktøren peger også på, at det primært er de største spillere i detailhandlen, der lukrerer på lave priser ved dankortbetalinger, mens de mindste butikker betaler relativt mere. Silkeborg-banken har da også som den hidtil eneste af de danske banker valgt, at de vil skille dankortet og Visa ad. Det kan betyde, at bankkunderne skal vælge mellem de to kort, og det er næppe sandsynligt, at flertallet vil vælge dankortet:

”Så vil de fleste nok vælge Visa, for det gælder også i udlandet, men det kan være, at kundernes reaktion bliver en anden, og at vores tvivl bliver gjort til skamme. Det her er ikke noget med, at vi udfaser dankortet. Vi udfaser cobrandet Visa/Dankortet, og kunderne får valget mellem de to. Så kan der komme en dag, hvor der ikke er nok efterspørgsel efter dankortet. Det må vise sig.”

Ifølge Peter Schleidt har Jyske Bank ikke lagt sig helt fast på, hvordan og hvornår Visa/Dankort skal udfases – og ej heller de fremtidige gebyrer for kortene, når de mange tusinde Jyske Bank Visa/Dankort udløber. Men han understreger, at Jyske Bank vil leve op til dankortaftalen, der indebærer, at banken aktivt skal tilbyde kunderne et dankort.

”Vi er part i den kommende forhandling, hvor vi ligesom de andre banker skal forhandle med leverandørerne om det her produkt. Vi vil gerne det, som vores kunder gerne vil. Det afhænger af kundepræferencer og deres interesse for dankortet.”

Det er en spekulation i betalingsbranchen, at Jyske Bank får en form for modydelse retur fra Visa for at markedsføre deres kort via blandt andet Apple Pay. Men det afviser Peter Schleidt:

”Det har absolut intet på sig.”

Detailhandlen bakker fortsat op om dankortet

Over for bankerne og betalingskortudbyderne står detailhandlen. Herfra er man fortsat entydig i sin opbakning til dankortet. Man har endda valgt at stramme budskaberne op og melde klart ud, at man i fremtiden gerne vil fastholde det nationale betalingskort.

”Jeg er kritisk over for Jyske Banks udmeldinger om dankortet. Vi efterlyser en endelig holdning fra Anders Dam til dankortet. Vil de have dankortet eller ej,” siger Jens Birkeholm, direktør for Dansk Detail, der organiserer 2.000 detailhandelsvirksomheder i mode-, livsstils- og boligbranchen.

Han frygter, at en overgang fra dankortet til Visa/Mastercard vil koste detailhandlen dyrt.

”Vi kan ikke bruge det til noget som helst i detailhandlen. For det er og bliver en for dyr løsning for store såvel som små forretninger, så det får de ikke medvind til. Dankortet er noget, som alle er glade for, og det billigste betalingsmiddel for alle parter.”

Han anerkender dog, at butikkerne ikke umiddelbart kan gøre noget ved Jyske Banks opdeling i rene Visa- og dankort. Detailhandlen betaler nemlig prisforskellen, i og med at merprisen ved at bruge Visa/Mastercard ikke må overvæltes på kunderne:

”Vi kan ikke gøre andet end at fortælle forbrugere, at de vil tilbyde en dyrere løsning, som detailhandlen betaler for – og i sidste ende betaler kunderne selv. Er det, hvad Jyske Bank gerne vil have, så vil jeg hellere bare vide det frem for det her spilfægteri.”

 

LÆS MERE

Slagsmål venter om guldrandet farvel til dankortet

Dankort-krig eskalerer: Jyske Bank og Apple Pay dropper nationalkortet

Nervepirrende opgør om dankortets fremtid nærmer sig

Vi går helt tæt på kapitalfonden, der vil købe Nets

Nets-boss vil købe TV 2

Industrielle købere cirkler om Nets

Comeback til fyret AP-direktør: Rådgiver for forgyldt Nets-direktør

Regeringen gør klar til at skyde TV 2-salg i gang