En drøm om at leje elbiler ud en række storbyer verden over har vist sig at være en dyr fornøjelse. Det må investorgruppen bag den børsnoterede biludlejer GreenMobility sande.
Selskabet lignede ellers længe en af de få succeshistorier på den kriseramte vækstbørs First North, da man for nogle år siden kunne annoncere, at den miljøbevidste biludlejer tog springet fra minibørsen til den rigtige børs godt hjulpet på vej af kapital fra en investorgruppe, der blandt andre talte Arbejdernes Landsbank, AkademikerPension og Bankinvest.
Markedsværdien af selskabet rundede for en stund en milliard kroner. Men hurtigt måtte investorerne sande, at selskabet trods talrige kapitalindsprøjtninger måtte droppe drømmen om en større, international ekspansion.
En gennemgang af regnskaberne fra den grønne bilkoncern afslører således, at ejerne alene de sidste fem år har skudt over 300 millioner kroner i GreenMobility, der i dag blot har en markedsværdi på lidt over 160 millioner kroner.
Det svarer til, at biludlejeren siden børsnoteringen i 2017 har tabt over 75 procent af sin markedsværdi.
Underskuddet alene de sidste fem år har rundet 200 millioner kroner, og de store tab fik i slutningen af 2023 selskabet til at foretage en omfattende strategiændring, idet man valgte at droppe alle planer om en storstilet udenlandsk ekspansion. Nu skulle der i stedet udelukkende fokuseres på at leje elbiler ud til miljøbevidste danskere.
Den strategi skulle sikre sorte tal på bundlinjen. Men i årets første seks måneder lød tabet på 24 millioner kroner, hvorfor egenkapitalen i GreenMobility ved udgangen af juni var negativ med 14 millioner kroner.
Samtidig skrumpede pengekassen, idet man blandt andet skulle betale låne- og leasingomkostninger. Den likvide beholdning var blot 12 millioner kroner.
Dermed tyder meget på, at koncernen inden for kort tid kan blive tvunget til igen at bede de trofaste investorer om frisk kapital. Ifølge flere investorer, som InsideBusiness har talt med, er vurderingen dog, at selv om der muligvis kan blive brugt for ekstra finansiering, vil man foretrække, at selskabet selv løser det via for eksempel et lån.
I lyset af GreenMobilitys udvikling er lysten til igen at bakke op med økonomiske midler således noget begrænset.
Hos BankInvest, der har været storinvestor i selskabet gennem en årrække, hæfter Chefporteføljeforvalter Niels Andersen sig ved, at man trods de mange skuffelser har tiltro til den nye og knap så ekspansive strategi, som selskabet har besluttet at forfølge.
”Selvfølgelig har det ikke været den rejse, vi oprindelig havde håbet på, og kursmæssigt har udviklingen været skuffende. Man har nu foretaget en strategiændring, som vi mener var helt nødvendig, da adgangen til kapital i dag er langt mere begrænset, men vi har tiltro til, at selskabet på sigt kan blive en profitabel virksomhed,” siger han.
Bank tæt forbundet med stifter
Ud over BankInvest har man også hos Arbejdernes Landsbank trofast bakket op med kapital til GreenMobility gennem flere år.
Den fagforeningsejede bank er samtidig den primære bankforbindelse for GreenMobility-stifter Henrik Isaksen, der fortsat ejer en betydelig aktiepost i selskabet via sit private firma Hico Group ApS.
Det selskab kunne sidste år notere sig et underskud på 76 millioner kroner, og efter tre år med store underskud på i alt over 200 millioner kroner er egenkapitalen i holdingselskabet nu også negativ.
Det underskud kommer efter et stort tab på 190 millioner kroner før skat i selskabet Mobility Service Danmark A/S, der omfatter den danske division af biludlejeren Sixt.
Det selskab etablerede Henrik Isaksen for en del år siden, men sidste år valgte Arbejdernes Landsbank så at købe 50 procent af aktierne i det kriseramte selskab, der alene i 2023 tabte 190 millioner kroner før skat.
Købet skete via AL Finans, og det store underskud betyder, at egenkapitalen i GreenMobility-stifteren og Arbejdernes Landsbanks fælles virksomhed er negativ med 140 millioner kroner, ligesom koncernen tynges af leasingforpligtelser for over en halv milliard kroner.
”Selskabet har imidlertid modtaget finansieringstilsagn fra selskabets kapitalejere om støtte til gennemførelse af de planlagte aktiviteter, og ved en kapitaltilførsel i 2024 sikres selskabets likviditetsgrundlag samt egenkapital til den planlagte drift i det kommende år,” fremgår det af regnskabet for Mobility Services Denmark for 2023
I samme regnskab kan man samtidig læse, at Arbejdernes Landsbank ligeledes er bankforbindelse for virksomheden.
Arbejdernes Landsbank har da også været tvunget til at nedskrive sin ejerandel af virksomheden med 100 millioner kroner, og den store modgang skyldes især, at markedet for brugte biler har været voldsomt under pres de senere år, hvilket har sendt priserne i frit fald.
Det sker efter nogle år, hvor priserne blot steg år efter år, i takt med at forbrugerne hyppigt skiftede ud i den private bilpark. Men direktør i AL Finans Henrik Lund understreger, at man trods de noget dystre tal ikke er bekymret.
”Der er ikke en endelig løsning på plads endnu, men ejerne sørger for, at der er tilstrækkelig likviditet, og at der ikke er problemer med driften. Underskuddet kan tilskrives et generelt fald i brugtvognspriserne især i 2023, da det marked er under pres, hvorfor selskabet har nedskrevet værdien af sin flåde,” siger han.
InsideBusiness har forgæves forsøgt at få en kommentar fra formand i GreenMobility Tue Østergaard.
Læs mere
Bydere lurer på børsnoteret it-selskab
Her er kapitalfondenes mest opsigtsvækkende konkurser
Sydbank har 100 millioner i klemme i kapitalfonds konkurs
Kapitalfond henter profil med fortid fra konkurrent
Topkonsulenter mærker optimisme i kapitalfondsbranchen. Men presset for exits stiger
Altor klar til milliardsalg af genrejst industrikoncern
Længe ventet udspil fra regeringen vækker glæde hos kapitalfonde
Topkonsulenter og opkøb koster på overskuddet i Altors seneste danske opkøb