Krise, krudt og slam

Kultur

Ufuldent kommunikationsbog scorer fire stjerner

Bogen ’Krise, krudt og kram’ introducerer en ny model til brug for virksomheder i deres strategiske kommunikation.

Kommunikation er essentielt for at drive en virksomhed, både internt og eksternt. Dårlig kommunikation kan påvirke en virksomheds bundlinje og/eller skade dets ry og image. Derfor bør den strategiske kommunikation være gennemtænkt. Bogen ’Krise, krudt og kram’ lancerer en ny model til inspiration for virksomheder til deres strategiske kommunikation.

KRAM-modellen

Bogen er bygget op omkring KRAM-modellen, der dækker over K for kontekst, R for ressourcer, A for agil og M for mål. Formålet med modellen er at give kommunikatører inspiration og redskaber til at træffe de rigtige valg samt at indføre en strategisk ramme for virksomhedens kommunikation.

Bogens første kapitel introducerer kort KRAM-modellen, så læseren får et indblik i modellen. Herefter beskrives otte forskellige cases, hvor forfatteren har interviewet virksomheden om et kommunikativt tema.

De fungerer virkelig godt, og det er klart bogens stærke side. Man kommer blandt andet helt ind i maskinrummet hos nemlig.com, og hvordan de udfordrede markedet, Uber-casen, og hvordan Dansk Taxi Råd håndterede den sitution, samt en case om Dansk Folkeparti med fokus på det dårlige folketingsvalg.

Det gode ved alle cases er, at forfatteren har interviewet personer tæt på og med indflydelse på kommunikationen, og det er meget fængende og lærerigt at læse.

Boganmeldelse

Titel: Krise, krudt og kram – en ny model for strategisk kommunikation
Af: Astrid Haug
Forlag: Djøf Forlag
Sideantal: 167
Sprog: Dansk
Pris: 275 kroner
ISBN13: 9788757443929
4 af 6 stjerner

Hvordan i praksis

Selv om bogen anvender og beskriver en lang række cases, står man som læser til sidst tilbage med en følelse af ’hvad så’?

Man bliver undervejs forført af de mange spændende cases, der giver et rigtig godt indblik i den strategiske kommunikation. Man kan blive så forblændet, at man helt glemmer KRAM-modellen, da den løbende perspektivering lader det være op til læseren at sætte casene ind i KRAM-konteksten.

Som læser savner man redskaber og information om, hvordan man indarbejder KRAM-modellen i det daglige arbejde. Det er også bogens store svaghed, at den blandt andet ikke indeholder faldgruber og en større fyldestgørende reflektering af, hvordan man kommer i gang med KRAM-modellen.

Sidste afsnit berører netop, hvordan man kommer i gang med KRAM-modellen, men det virker ufuldendt samt lidt ukonkret og abstrakt. Eftersom bogen bliver lanceret som ’en ny model for strategisk kommunikation’, burde der have været større fokus på, hvordan modellen skal anvendes, og hvorfor det kan være svært for organisationer at lykkes med det.

Eftersom der anmeldes en kommunikationsbog, er der store forventninger til det skrevne. Dog skuer det i øjnene, at der blandt andet er et par gange, hvor der kommer to identiske afsnit lige efter hinanden. Bogen kunne med fordel have været igennem en grundigere korrekturlæsning.

Bogen fungerer rigtig godt som casebog, og man kommer virkelig ind i maskinrummet med et sjældent indblik i det praktiske arbejde med kommunikation. Men eftersom det er en ny model for strategisk kommunikation og ikke en decideret casebog, står man uforløst tilbage. Jeg giver derfor bogen 4 af 6 stjerner.

Anmeldelse af Daniel Omann Gru

LÆS OGSÅ

Velux åbner vinduet

Sådan bliver du en superiværksætter

En virkelig brugbar bog om stresshåndtering

Lær at markedsføre som Elon Musk

Ledelsesteori overført til forældre: Genial tilgang til optimering af familielykke

Sådan leder du med inspiration fra de bedste

Innovationen rykker væk fra Silicon Valley

Blandet anmeldelse af Pikketys digre værk

Teknologiske fremskridt er ikke forbandede