Northvolt web

Ugens vindere og tabere

Ugens tabere: ATP og Danicas grønne milliardsats i strid modvind – Coops katastrofe

InsideBusiness giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i dansk erhvervsliv.

ATP og Danicas grønne milliardsats i strid modvind

Landets største pensionskasser har især de senere år fået en voldsom appetit på at redde verden. Hvad end det sker via vindmøller eller andre former for grøn energi, er kasserne som minimum altid sikret masser af positiv omtale, når de toner frem med luftige budskaber og grønne milliardinvesteringer.

I sidste ende er kassernes opgave dog at sikre de danske pensionister et afkast, selv om det hensyn en gang imellem lader til elegant at glide i baggrunden.

Det er også tilfældet med ATP og Danica Pensions prestigeinvestering i den svenske batteriproducent Northvolt, der har sat sig for at blive en af verdens største producenter af batterier til elbiler.

De ambitioner ser dog indtil videre ikke ud til at være kommet specielt godt fra start. I denne uge kom det frem, at det svenske selskab havde mistet en stor ordre til BMW, da bilproducenten tvivler på, Northvolts kan levere ordren til tiden.

En særdeles uheldig udvikling for selskabet, der samtidig presses af generel tvivl om efterspørgslen, ligesom især de store konkurrenter fra Asien synes at være meget længere fremme.

ATP ejer aktier for lidt over 2 milliarder kroner i virksomheden, mens Danica har investeret omkring 800 millioner kroner. De penge kunne potentielt have ynglet via en planlagt børsnotering, men også den er udskudt på ubestemt tid, mens Northvolt nu vil forsøge at rejse kapital på det private marked.

Det kan sagtens være, den svenske pioner en skønne dag bliver en kanon forretning for de to danske pensionskasser. Ikke meget tyder dog på det i øjeblikket, og atter en gang må man spørge sig selv, om ATP og Danica har investeret med henblik på at få et ordentligt afkast eller billig PR.

 

Coop’s katastrofe

’Coop forenkler og øger fokus på kerneforretningen’ sådan lød den businessagtige positive overskrift fra Coop under fremlæggelsen af nok en redningsplan, der desværre indebærer salg af 35 butikker og lukning af 19 butikker landet over.

Der pågår i øjeblikket forhandlinger om salg af yderligere et antal butikker – og der kan komme mere, idet der samtidig forhandles med udlejere om nedsættelse af husleje en række steder over hele landet, og hvis ikke disse forhandlinger ender tilfredsstillende, kan der komme et yderligere antal lukninger.

Desuden lukkes netbutikken Coop.dk, og Coop Bank også er solgt til Sydbank efter at have leveret sit første overskud.

Det er tunge skift med forandringer af en mastodont, og man fristes næsten til at give en ugens vinder til Coops administrerende direktør, Thor Skov Jørgensen, der i samme ombæring fyrer koncerndirektør Allan Kristoffersen, der havde ansvar for de fire kæder. I stedet får kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount hver sin kædedirektør.

Men vi har bare svært ved at uddele vindere til en virksomhed, der har kontakt til så mange danskere, men som alligevel formår at fejle så meget, når det gælder sund virksomhedsdrift. Fejlene er mange. Først og fremmest på købmandskabet, hvor kæderne synes ude af stand til at ramme en æstetik, vareudvalg og en prissætning, der passer sammen med brandets styrke. På mange måder fint illustreret ved lukningen af Irma-brandet, der nok var den cooleste dagligvarebutik i landet.

Frister en grøn Coop-butik på samme måde som Irma på Gl. Kongevej? Nej, vel.

Det siger nok så meget om Coop – man havde så meget kørende for sig, bundet ind af en andelstanke, der ligger meget godt i tidsånden. I stedet formåede man at sætte det hele over styr – det er først og fremmest trist.