challengerfly

Ugens vindere og tabere

Ugens tabere: Derfor har chartrede luksusfly hamrende forkert signalværdi – Uheldig dobbeltmoral i DSV

InsideBusiness giver dig et overblik over ugens vindere og tabere i dansk erhvervsliv.

Derfor har chartrede luksusfly for 300 millioner kroner en hamrende forkert signalværdi

De fleste kan blive enige om, at det er vigtigt for en stats- eller erhvervsleder at rejse effektivt. Og mange toperhvervsledere benytter sig af forskellige former for chartrede privatfly.

Alligevel er det ekstremt uheldigt, når regeringstoppen med udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) og statsminister Mette Frederiksen (S) nu går ud og sender en ordre på private jetflyvninger i udbud, som Politiken beskrev torsdag. Øjensynligt fordi de ikke gider flyve med forsvarets Challenger-fly, som kongefamilien og skiftende danske regeringer ellers har brugt i årevis.

Dermed udskriver ministrene en regning på 300 millioner kroner fordelt over seks år, svarende til 50 millioner kroner om året i en tid, hvor det f.eks. fik vældig meget omtale, da forsvaret blev nødt til at aflyse en vigtig militærøvelse i Tyskland, der også ville koste ca. 300 millioner kroner at deltage i.

Så hvad vil du helst have – at forsvaret har gode fly, der også kan overvåge og befragte ministre, eller betale et trecifret millionbeløb til et privatchartret firma med privatfly for at flyve med Lars Løkke Rasmussen og co.?

Jeg ved godt, hvad jeg vil vælge. Og der er sådan set en fin signalværdi i, at topministre benytter sig af det udstyr, som forsvaret også bruger.

Det er lidt, som om statspengene og det voksende antal ministerier med rimelig fryns for de involverede efterhånden er mere til gavn for skiftende ministre og toppolitikere selv end for resten af landets befolkning, der betaler regningen. Den følelse bliver nok stadig mere udbredt, og den er uheldig ud fra et demokratisk perspektiv.

På den baggrund får Lars Løkke Rasmussen og Mette Frederiksen en taber. Der er simpelthen hamrende dårlig signalværdi i de chartrede private jets.

 

Uheldig dobbeltmoral i DSV

Blot en svipser eller systematiske overtrædelser? Logistikkæmpen DSV og topchef Jens Lund er igen kommet i søgelyset af de forkerte årsager. For er den børsnoterede gigant virkelig så opsat på at tjene den sidste krone, at man trodser forbud og fortsætter med at fragte gods gennem Rusland?

Det har længe svirret med rygter i speditionsbranchen om, at man i DSV måske en gang imellem kunne blive fristet til at bruge de russiske jernbaner, hvis bare prisen og kunden var den rette.

Og i denne uge kunne ShippingWatch så afsløre, at det netop var tilfældet. Endda selv om selskabet og direktør Jens Lund flere gange har taget afstand fra at fragte varer gennem Putins Rusland.

Ifølge DSV selv er der tale om enkeltstående tilfælde, der vil få personalemæssige konsekvenser. Det er dog ikke nok, for flere af koncernens største investorer kræver nu en mere fyldestgørende forklaring.

Som sædvanlig er der nok mest tale om tomme tønder, hvor de hjemlige pensionskasser atter en gang viser deres enorme appetit på at stille op i PR-gunstige enkeltsager.

Men det til trods er sagen uheldig for DSV og Jens Lund.

Selskabet er både med sine enorme investeringsplaner i Saudi-Arabien og den opsigtvækkende tvist med kunden Flying Tiger desværre ved at få et ry som en virksomhed, der vil gøre hvad som helst for at tjene penge.

Det image er man nødt til at få gjort op med.

Foto: Forsvarets Fototjeneste